LalaToys opdrager kunderne til at købe legetøj på en ny måde
Det er ingen hemmelighed, at det kan være dyrt at få børn. Især i de første år, hvor en gennemsnitsfamilie faktisk bruger op mod 4000 kroner om året bare på nyt legetøj.
Men hvad nu hvis der var en måde, hvor man kunne spare penge og samtidig gøre en positiv forskel for miljøet? Det var netop den tanke, som Dinesan Rasiah, stifter og CEO i LalaToys, havde, da han blev far for første gang i 2019.
- Da jeg blev far for første gang, gik det hurtigt op for mig, at den lille skulle have en masse nyt hele tiden. Det var dyrt, og det endte lidt med en overflod. Det var hverken godt for pengepungen eller for miljøet, så jeg tænkte, at det måtte kunne løses på en bedre måde, fortæller Dinesan Rasiah.
Det blev startskuddet til LalaToys - en legetøjstjeneste på abonnement.
BÆREDYGTIGHED: Det er dyrt at have børn. Det er ingen hemmelighed, og i de første år, hvor de små poder vokser så meget, er der store udgifter til både tøj, udstyr og legetøj. En gennemsnitsfamilie bruger faktisk op mod 4000 kroner om året på legetøj.
Mange gode forretningsidéer opstår på baggrund af de udfordringer man selv møder i sin hverdag. Sådan var det også for Dinesan Rasiah.
- Da jeg blev far for første gang i 2019, så gik det hurtigt op for mig, at den lille skulle have en masse nyt hele tiden. Det var dyrt, og det endte lidt med en overflod. Det var hverken godt for pengepungen eller for miljøet, så jeg tænkte, at det måtte kunne løses på en bedre måde, fortæller Dinesan Rasiah, stifter og CEO i LalaToys
Det blev startskuddet til LalaToys, der er en legetøjstjeneste på abonnement. Konceptet er enkelt, kunderne betaler et fast beløb hver måned, og for de penge kan de frit vælge legetøj alt efter barnets alder og bytte det til nyt, når barnet bliver træt af det. Det legetøj, der kommer retur, bliver så rengjort og eventuelt repareret, så det er klar til at komme ud til de næste børn.
Et hul i markedet
Idéen med at sælge produkter på abonnement er langt fra ny, men LalaToys er faktisk en af kun to virksomheder i Danmark, der tilbyder legetøj på abonnement.
- Lige nu er vi en af de førende på feltet i Danmark, men vi konkurrerer så imod de mange markedspladser, hvor folk køber og sælger brugt legetøj. Og så selvfølgelig den almindelige detailhandel.
I Danmark bliver der solgt legetøj for op mod halvanden milliard kroner om året, og derfor er stifteren meget optimistisk om at sætte sig på en del af markedet.
En del af den selvtillid kommer også fra de investorer, som virksomheden har i ryggen. Tilbage i februar 2022 kunne LalaToys dele nyheden om, at de havde indgået en aftale med inverteringsselskabet Bjergegaard & Co.
Til trods for investeringen, så er der et stykke vej til at LalaToys giver overskud, som det ser ud lige nu, regner de med at være bæredygtige i 2024.
LalaToys
- LalaToys er stiftet i februar 2021 og har allerede i 2022 vækstet over 138 procent i forhold til det første år.
- Har kontor og lager i Hasselager, hvor de er fire ansatte og to ungarbejdere
- Virksomheden er er ejet af Dinesan Rasiah, Nicolai Varney, Jannie Varney, Christian Henriksen.
- Havde over 15.000 legetøjscirkulationer i 2022.
- Vores plan har hele tiden været at udvikle forretningen med ekstern finansiering og så vækste hurtigt. Desværre har den høje inflation sat lidt en stopklods i for den hurtige vækst, så vi har nu lagt en ny strategi, der handler om at vækste mindre eksplosivt og i stedet arbejde hen imod den bæredygtige forretning.
Intet sælger sig selv
Der er ingen tvivl om, at vækst i kundebasen er det altoverskyggende mål for LalaToys de næste år, og en del af den strategi handler om skabe mere synlighed om deres brand og produkt. Her har de også lært en vigtig lektie fra deres første tid som virksomhed: Intet sælger sig selv.
- Da vi først lancerede LalaToys, troede vi lidt naivt, at kunderne bare ville komme af sig selv. Men så nemt er det ikke. For de er ikke vant til legetøj på abonnement og det at bytte hele tiden. Så vi kom til at bruge det først halve år på at finde ud af, hvordan vi skulle kommunikere vores koncept til kunderne.
LalaToys har sidenhen valgt at gøre brug af influencers, der har bæredygtighed på dagsordenen til at synliggøre deres brand. I dag bruger de også microinfluencers som ambassadører.
En anden af de barrierer, de har mødt hos kunderne, er, at børn i dag ofte har ret meget legetøj. Derfor indførte de sidste år et genbrugskoncept, hvor man kan indsende sit brugte legetøj, få det vurderet og herefter få kredit på værdien.
- Det har vi haft god succes med, fordi det giver kunderne mulighed for at rense lidt ud i mængden af legetøj i stedet for blot at fylde på. Vi har også fået udviklet et anbefalingsværktøj, så kunderne bliver foreslået noget legetøj efter barnets alder og købshistorik, og det får mange til at prøve noget legetøj, de ikke ellers ville have valgt.
Den svære forbrugeradfærd
Den høje inflation er en af de udfordringer, der har fyldt rigtig meget for den lille virksomhed det seneste år. For i takt med at priserne er steget på alt fra dagligvarer til energi, er forbrugerne begyndt at holde pungen mere i lommen. Og en af de ting, som mange økonomer har rådet danskerne til, er, at skære ned på deres abonnementer, fordi det er en løbende udgift.
- Inflationen har fyldt rigtig meget i medierne i 2022 og det er først hen i sidste kvartal, hvor der har været andre begivenheder til at stjæle opmærksomheden så som valg og VM, at fokus er flyttet lidt. Vi tror helt sikkert på, at det er noget, der har påvirket vores kunder.
- Så vi har haft nogle opsigelser med begrundelse i økonomien, fordi kunderne kun tænker i et øjebliksbillede, at de skal spare.
Det vedvarende fokus i både medierne og samfundet på økonomi har derfor fået LaLatoys til at ændre deres salgsstrategi.
- Vores hidtidige fokus har været meget på at kunderne skal vælge os til ud fra en tanke om bæredygtighed for at mindske overforbrug og styrke genbrug. Men det har vi valgt nu at tone lidt ned i vores markedsføring for i stedet at fokusere på prisen, fordi kunderne kan spare penge ved at have et abonnement hos os.
- Derudover tilbyder vi den moderne børnefamilie en løsning, der er nem og bekvem. Du får legetøjet tilsendt, vi bytter det, hvis noget går i stykker, og forelsker barnet sig i en bestemt ting, er der mulighed for at købe det fri, siger Dinesan Rasiah.
Han håber først og fremmest, at købekraften og forbrugertilliden vender tilbage i 2023, så LalaToys kan vokse, og så er han klar til at se mod udlandet, når tiden er rigtig.