Bevco tager kampen op med de største konkurrenter med slagtilbud og en mission for fællesskabet
Der skal være plads til at lave lidt sjov med konkurrenterne, mener Bevco - også selvom der faktisk gemmer sig et mere seriøst budskab bagved.
For sætte lidt fut i julestemningen hos både kunder og konkurrenter har Bevco indledt en kampagne, hvor de sælger øl og sodavand til grænsepriser.
Grænsebutikkerne sidder årligt på op mod 17 procent af markedet for drikkevarer. Og ønsket om at hente nogle kunderne fra grænsehandlen handler ikke kun om en øget indtjening.
- Når du køber dine varer i Danmark, betaler du også til vores alle sammens velfærdssamfund og danske arbejdspladser. Vi er 100 procent danskejet og betaler både skat og moms i Danmark. Det burde være en positiv ting for forbrugerne. Vi mister årligt 2,6 milliarder kroner i moms og afgifter til grænsehandlen, siger Michael Baj Svejstrup, CEO i Bevco.
MARKETING: Der er noget ganske magisk over december, det er nemlig den eneste måned i året, hvor der er carte blanche til at drille sine børn, sine kollegaer eller konkurrenter. Faktisk er det næsten noget, vi forventer. Der er ikke noget som at møde ind til et skrivebord fuld af ris, der får smilet frem og latteren til at flyde i december.
I en tid med høj inflation, stigende energipriser og lav forbrugertillid er der netop brug for de venskabelige drillerier, mener de hos drikkevareselskabet Bevco, der i bedste nisse-stil har kastet sig ud i at drille konkurrenterne.
- Det gør vi for at udfordre de andre her sidst på året, det handler om godt købmandskab. Vi skal vise de store, at vi godt kan være med ved at give dem lidt røg, siger Michael Baj Svejstrup, CEO i Bevco.
For sætte lidt fut i julestemningen hos både kunder og konkurrenter har Bevco indledt en kampagne, hvor de sælger øl og sodavand til grænsepriser - dermed bliver de solgt til henholdsvis 79 og 59 kroner per kasse.
Drillepind med drillesind
Ideen til de usædvanlige tilbud opstod, fordi Sallings Groups nye discountsupermarked Basalt netop har haft succes med at sælge billig øl og sodavand på dåse ved at lokke kunderne med grænsepriser.
- Basalt har lavet en reklame, hvor de har fyldt bagagerummet i en bil med dåser, men da de har en begrænsning på køb på seks styk, er det jo ikke muligt. Det er også kun kasser med enten 18 eller 20 dåser i. Det kan vi gøre bedre.
Michael Baj Svejstrup tilføjer med et grin:
- Vi har ingen begrænsning på, så det er bare at købe løs.
Som sagt så gjort og Bevco har nu fyldt lageret og er klar til den øgede trafik, som tilbuddet formentlig giver. Bevco har omkring 100.000 besøgende på hjemmesiden om måneden, så de er ikke bekymret for den øgede trafik.
Målet med det stærke juletilbud er det samme som for alle andre detailbutikker at lokke flere kunder ind i butikken.
- Vi kommer ikke til at tjene på det her, kun hvis folk køber noget andet. Vores håb er, at kunderne får en god oplevelse og derfor kommer igen.
Tid og fællesskab
Det aktuelle tilbud fra Bevco handler om at vinde nogle kunder fra de danske supermarkeder, men en af de helt store konkurrenter er også grænsebutikkerne, som årligt sidder på op mod 17 procent af markedet for drikkevarer. Og ønsket om at hente nogle kunderne fra grænsehandlen handler ikke kun om en øget indtjening.
- Når du køber dine varer i Danmark, betaler du også til vores alle sammens velfærdssamfund og danske arbejdspladser. Vi er 100 procent danskejet og betaler både skat og moms i Danmark. Det burde være en positiv ting for forbrugerne. Vi mister årligt 2,6 mililarder kroner i moms og afgifter til grænsehandlen.
Bevco
- Stiftet i 2012 af Michael Baj Svejstrup, der fortsat er hovedejer.
- Beskæftiger 25 ansatte fra deres kontor og lager i Tilst.
- Fik i 2021 Carl Erik Skovgaard ind som bestyrelsesformand.
- I 2020 fik Bevco det største overskud i virksomhedens historie med et overskud på 17,5 mio. kr. efter skat. Året efter måtte virksomheden præsentere et underskud på 1,4 mio.kr.
Derudover vil Michael Baj Svejstrup gerne slå et slag for pantsystemet, der gør de danske varer langt mere bæredygtige end de tyske dåser.
- Varer med dansk pant har en højere værdi, hvis man går op i miljøet. 9 ud af 10 dåser med pant bliver genanvendt, og derfor bør det være en positiv USP for forbrugerne.
Lige nu, hvor inflationen er tårnhøj, kan det være svært at få forbrugerne til at tænke på fællesskabet, men Bevco tilbyder også en bekvemmelighed, der tiltaler nutidens travle forbrugere.
- Fakta er, at en tur til grænsen både tager tid og koster langt mere end folk regner med. Oftest regner man kun med udgiften til brændstof, hvor det reelt koster gennemsnitligt tre-fire kroner per kilometer at køre i en mellemstor dansk familiebil.
Næste skridt på rejsen
Virksomheden Bevco er egentligt født på toppen af en konkurs med den 26-årige Michael Baj Svejstrup i spidsen. Navnet Bevco er en sammentrækning af The Beverage Collective, og ideen med at sælge drikkevarer på nettet er egentlig opstået ved lidt af en tilfældighed.
- Vi har aldrig haft nogen stor forkromet plan med at sælge drikkevarer på nettet, fortæller Michael Baj Svejstrup.
Han er ret overbevist om, at han kunne have skabt Bevco på tre år, hvis han var begyndt i dag, men det har taget 10 år, fordi de har bygget vejen, mens de kører og lært det hele fra bunden undervejs.
I dag er der til gengæld helt styr på både ambitioner og strategien for fremtiden, hvor eksport står øverst i planerne.
- Vi ved, at markedet er der for det, og der er genkøb på varerne. Drikkevarer er den nemmeste dagligvare at sprede ud over landets grænser, fordi det ikke er let fordærveligt, og det skal ikke på køl. Vores mål er, at vi i 2024 er er ude i to-tre nye lande, og så rammer vi forhåbentlig en omsætning på 250.000 millioner kroner, slutter Michael Baj Svejstrup.