Spot på bestyrelsen: Sådan skaber den værdi for virksomheden
BESTYRELSER: Bestyrelser i virksomheder har de seneste år fået et nyt fokus. Man sidder ikke længere i en bestyrelse, man arbejder i en bestyrelse. Man vælger ikke længere sine bestyrelsesmedlemmer udelukkende fra sit eget netværk eller ud fra personlige præferencer. Nu rekrutterer man bestyrelsesmedlemmer ud fra kompetencer, og ofte pågår der en proces som ved en almindelig ansættelse. Det er også i løbet af de sidste 10 år, at flere og flere bestyrelsesuddannelser er poppet op.
Kravene er blevet skærpet, og der er nok at tage sig til for den professionelle bestyrelse anno 2022, hvor inflation, energipriser og ændret forbrugeradfærd påvirker mange virksomheder. Så hvordan sørger man for, at bestyrelsen skaber værdi for virksomheden? Og hvad er de vigtigste opgaver for bestyrelsen lige nu?
Det var nogle af de spørgsmål, der var oppe i luften, da Aros Board afholdte bestyrelsesseminar om den værdiskabende bestyrelse. Erhvervsliv Aarhus var inviteret med, og her får du fire pointer om, hvordan bestyrelsen kan skabe værdi i virksomheden.
#1 Find ud af, hvad ejerne af virksomheden vil?
Bestyrelsen skal vide, hvad ejerne af virksomheden vil på kort, mellem og lang sigt. Ejernes ønsker eller ambitioner er en ledestjerne for bestyrelsen.
Herfra er det bestyrelsens opgave at udfordre og understøtte både ejerne og ledelsen i virksomheden.
#2 Definer opgaven
Hvad er det for en opgave, bestyrelsen skal løse? Skal virksomheden igennem et generationsskifte, skal den gøres klar til salg eller handler det om at få den til at vækste? Jo tydeligere opgaven kan defineres, jo nemmere bliver det for bestyrelsen at løse den.
Når opgaven er på plads, skal rollerne fordeles i bestyrelsen, og her skal det være tydeligt, hvad medlemmerne hver især bringer til bordet.
#3 Sæt det stærkeste hold
Den gode bestyrelse skal sammensættes efter kompetencer og erfaring, men også personligheden spiller ind. En god kemi mellem CEO eller ejer er vigtig for et godt samarbejde. Og så er diversitet væsentligt, hvis man vil udvikle og tænke nyt.
#4 Få styr på modstanderne
Når opgaven er klar, og holdet er sat, er det tid til at vende blikket ud af. Hvem er modstanderne? Og her menes ikke kun konkurrenterne, men også økonomisk krise, nye tendenser eller en udvikling i markedet. Bestyrelsen skal huske at have alle faktorer i spil, når de sætter strategien for virksomheden.