Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Aarhus i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Mads Sørensen (t.v)  sammen med sin far Arne Sørensen, der grundlagde virksomheden og søster Louise Vesterskov Sørensen, som han i dag ejer Sørensen Læder med. Pressefoto

Sørensen Læder gik kollektivt ned i tid

Der er nogle eksperter, der siger, at 2023 bliver et krisens år for mange virksomheder. Faldende efterspørgsel, stigende omkostninger og højt varelager er en dårlig kombination for de fleste, og det er netop virkeligheden lige nu for rigtig mange.

Det er også virkeligheden for den ejerledede virksomhed Sørensen Læder, der sælger læder til møbelindustrien. Derfor begyndte de allerede i fjerde kvartal sidste år at kigge kritisk på omkostningerne for at sikre rettidig omhu.

Konklusionen blev, at der var behov for at mindske udgifterne til løn, men for ikke at skulle afskedige en medarbejder er alle ansatte i stedet gået en dag ned om måneden - også ledelsen.

I dette nyhedsbrev fortæller CEO og medejer Louise Vesterskov Sørensen, hvordan de i familievirksomheden har forsøgt at forberede sig til usikre tider og hvilke initiativer, der skal hjælpe virksomheden med at se fremad.

God læselyst - og god weekend.

Billede af Kirsten Louise Laursen
Billede af skribentens underskrift Kirsten Louise Laursen Erhvervsjournalist
Louise Vesterskov Sørensen er cand.merc. i international business fra Aarhus BSS, og hun har været en del af familievirksomheden siden 2006. Foto: Kirsten Louise Laursen

Ejerleder om den økonomiske krise: - Det var som at ramme en mur med 100 kilometer i timen

- Når tingene går godt, er det ofte mere nice to have end need to have. Men der, hvor vi er lige nu, er der ikke noget, der hedder nice, fortæller Louise Vesterskov Sørensen, CEO og medejer af Sørensen Læder.

Den familieejede virksomhed fik virkeligheden at føle i tredje kvartal, hvor manglende efterspørgsel satte en brat stopper for produktionen. Med rettidig omhu gik Sørensen Læder derfor i gang med at gennemgå alle omkostninger, og nedsat arbejdstid blev en realitet for at fastholde medarbejderne i virksomheden.

Der er en opbremsning i dansk økonomi, og det mærker de tydeligt hos Sørensen Læder, hvor alle medarbejdere nu er gået en dag ned om måneden for at undgå opsigelser. Samtidig holder virksomheden fat i de investeringer, der skal sikre fremtiden og ikke mindst gøre virksomheden mere bæredygtig.

ØKONOMI: Som de fleste andre virksomheder buldrede Sørensen Læder derudad i 2022, lige indtil september ramte.

- Vi havde haft et gigantisk godt år, så det var som lige pludselig at ramme en mur. Vi mærkede den manglende efterspørgsel og udfordringer i værdikæden, fortæller Louise Vesterskov Sørensen, der er CEO og medejer af virksomheden.

Det var et scenarie, der var svært at forudsige, og fordi Sørensen Læder ligger sidst i fødekæden, mærkede de først den økonomiske krise hen imod slutningen af året.

- Det, der er en udfordring for os i værdikæden, er, at man køber ind flere måneder i forvejen, og man køber ind på historiske data, og der var ingen, der havde forudset så stor en ændring i forbruger-adfærden.

De kolde fakta

Sørensen Læder er en familieejet virksomhed, der sælger læder til møbelindustrien og tegnestuer, og da efteråret satte ind sidste år, var det ikke kun uden for vinduet, at vejret blev mere gråt og trist. I virksomhedens nye domicil i Lystrup stod udfordringerne pludselig også i kø.

For den manglende efterspørgsel fra kunderne betød, at virksomheden fik for stort et lager, og det samme gjorde sig gældende for mange af kunderne, der stod med samme problem.

- Når omsætningen går ned, og omkostningerne ikke følger med, så skal vi til at kigge på, hvad vi kan gøre. Så vi har kæmmet alle omkostninger for at se, hvad vi i virkeligheden har brug for.

Nogle af de ting, Sørensen Læder har sat i værk, handler helt lavpraktisk om at skifte til LED-belysning på lageret, justere varmen derude og vurdere behovet for printerpapir.

Mange af disse tiltag er der nok mange, der kan genkende, for netop energiudgifter var et af de helt store fokusområder i 2022, og det var et sted, hvor mange både virksomheder og private valgte at justere forbruget.

- Når tingene går godt, er det ofte mere nice to have end need to have. Men der, hvor vi er lige nu, er der ikke noget, der hedder nice.

En del af omkostningerne hos virksomheden bunder i, at man i det seneste år har prioriteret nogle større investeringer for at sikre fremtiden. Det handler om digitalisering, ekstra fokus på marketing i form af sociale medier og lead generering, men også ved at ansætte nogle stærke sælgere, der skal hjælpe Sørensen Læder til at ramme nye markeder.

- Det er alt sammen dyre investeringer, og man ved ikke altid, hvad der kommer ud af det. Men det er noget, vi gør, fordi vi tror, at det kan skubbe forretningen fremad, siger Louise Vesterskov Sørensen.

Rokering på kontoret

En af de lidt sværere øvelser, virksomheden har sat i søen, handler om at rykke rundt på medarbejderne. Når lageret for eksempel er fuldt, er der ikke så meget at lave for lagermedarbejderne.

-  Det giver lidt overkapacitet på lageret, og her har vi faktisk en ung fyr, der har ambitioner om noget mere. Så vi har set det som en mulighed for at flytte ham over i salg, hvor han så får mulighed for at prøve en ny rolle af.

- Det giver ham chancen for at prøve noget af, som han er nysgerrig på, og det giver os en mulighed for potentielt at udvikle vores egne talenter. Det er noget, vi har tid til lige nu.

Sørensen Læder

  • Stiftet i 1983 af Arne Sørensen, der i 2010 overdrog virksomheden til sine to børn, Louise Vesterskov Sørensen og Mads Sørensen, der i dag ejer virksomheden i fællesskab.
  • Sørensen Læder sælger læder til møbelindustrien og tegnestuer.
  • Arne Sørensen er fortsat medlem af bestyrelsen, mens Louise Vesterskov Sørensen er CEO, og Mads Sørensen er CCO.
  • Virksomheden har 18 ansatte og base i Lystrup.

I kundeservice oplever de en væsentlig mindre travlhed, og derfor hjælper en medarbejder herfra nu til i marketing. Der er ikke så meget at lave i indkøb, så de hjælper i regnskab.

- Generelt har vores udgangspunkt været at finde ud af, hvordan vi kan hjælpe hinanden i hele virksomheden på bedst mulig vis.

Den største ændring i familievirksomheden har været en reduceret arbejdstid for alle.

- Når man gør det op, så kunne vi måske godt være en medarbejder mindre lige nu. Men for at undgå at afskedige nogle, så har vi sagt, at alle solidarisk går en dag ned om måneden. Det betyder nemlig, at vi kan spare en månedsløn.

Indtil videre gælder aftalen om den ubetalte fridag for første kvartal i 2023, og derefter bliver det taget op til revision.

- Det er klart, at der er ikke nogen af medarbejderne, der klapper over den her løsning. Men det er ikke noget, der har givet anledning til dårlig stemning, og alle bakker op om det.

Den uvisse fremtid

Fortællingen om den nedsatte arbejdstid delte Louise Vesterskov Sørensen også til nytårsbriefing på Aarhus Rådhus for nogle uger siden. Hun fortæller, at det var nervepirrende at dele en sårbar situation foran 500 erhvervsfolk, men efterfølgende er hun kun blevet mødt af positive reaktioner for sin ærlighed.

Og argumentet for den alternative fridag er ganske enkel.

- Vi ved jo, at markedet vender på et tidspunkt, og så skal vi gerne være klar. Vi er en virksomhed, der har brug for meget specialistviden i forhold til vores produkter, og vi bruger derfor en del tid på at lære folk op. Så hvis vi opsiger nogle af vores dygtige medarbejdere nu, er vi allerede bagud, når det markedet vender.

- For når toget kører, så er der ikke tid til oplæring og rekruttering.

Indtil videre har det nye tiltag ikke betydet nogen opsigelser fra medarbejderne, og ledelsen går også ned i tid.

Ingen kompromis med bæredygtighed

Der er visse steder, hvor Sørensen Læder ikke vil gå på kompromis med økonomien eller skære ned, og det er, når det handler om bæredygtighed. For selvom læder i bund og grund er et restprodukt fra koen, når den er blevet slagtet, så er der også i denne branche stigende krav til en bæredygtig produktion fra kunderne.

- Bæredygtighedsagendaen er kommet for at blive. Det går så stærkt på den agenda, at hvis ikke du er i gang, er du allerede bagud, og derfor er det ikke noget, vi vil sætte standby.

- Vi har set en stigende udvikling henover de seneste tre år, hvor mange kunder spørger efter certificeringer og CO2-aftryk. Det er dyrt at arbejde med bæredygtighed, men vi tror på, at det er med til at differentiere os. Og så bliver kravene bare højere og højere, så det er altså bedre at være lidt på forkant.

Virksomheden er allerede et godt stykke vej med deres initiativer og ikke mindst kommunikation om bæredygtighed. Det var også årsagen til, at de sidste år vandt Initiativprisen fra DI Østjylland.

Sørensen Læder sælger læder til møbelindustrien og tegnestue i både ind- og udland. Pressefoto

Tre gode råd: Sådan arbejder Sørensen Læder sig gennem krisen

2023 er kun lige begyndt, men som virksomhed er strategien for året allerede lagt. Hvis det kommende år kommer til at ligne det, vi netop har afsluttet, kan det dog være svært at forudse, hvor virksomheden skal hen. Den økonomiske situation er fortsat usikker, og derfor er der ekstra god grund til at lægge en plan.

Hos Sørensen Læder tror de på rettidig omhu, og her deler CEO Louise Vesterskov Sørensen tre erfaringer fra sin egen virksomhed om at sadle om og tage højde for den økonomiske usikkerhed.

1. Udvikling er vigtigt

- Når det går godt, er det ofte driften, der fylder, men særligt i nedgangstider er udvikling vigtig for at skubbe forretningen frem. Hvis der er mindre travlt i virksomheden, er der også et vindue til at fokusere på udvikling internt.

2. Drop bagklogskaben

- Man må ikke slå sig selv i hovedet over udefrakommende påvirkninger. Der var ingen, der havde forudset hverken krigen i Ukraine, energipriserne eller inflationen. Så kig på virkeligheden og tilpas virksomhedens omkostninger, når det er nødvendigt.

3. Giv aldrig køb på bæredygtighed

- Du må ikke stoppe med fokus på bæredygtighed, for kravene er på vej både fra kunder og myndigheder. Det vedvarende fokus skal gøre din virksomhed klar til fremtiden.

Kanpla henter millioninvestering, omsætningsrekord hos møbelkæde, og OK køber lokalt energiselskab

Her får du fem udvalgte nyheder fra byens erhvervsliv.

Kanpla henter ny investering på 16 millioner kroner

Kanpla-teamet fra venstre: Jeppe Uhd, Jonas Gøttler og Robert Wolf og Peter Bæch, der er alle i 20'erne. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

Mere end 95.000 brugere benytter i dag den danske kantineplatform Kanpla, der netop har hentet 16  millioner kroner i en Seed-runde. Stifterne er med deres 21 år blandt de yngste i Danmark til at rejse så stort et beløb. Nu skal pengene bruges på en ekspansion til blandt andet Norge, Holland og England.

Det er den hollandske VC-fond henQ, der nu bliver en del af investorkredsen, som tæller etablerede erhvervsfolk som Coop-direktør Kræn Østergaard Nielsen og Astralis-investor Lasse Guldsborg.

Bolia slår omsætningsrekorden igen

Lars Lyse er CEO i Bolia, der blev blev stiftet i 2000, og Lars Larsen Group overtog ifølge Bolias hjemmeside majoriteten af virksomheden i 2001. Foto: Louise Greve

Boligkæden Bolias omsætning er vokset 12 procent sammenlignet med året før. Men resultatet er blevet mindre.

Omsætningen lander i regnskabsåret 2021/2022 på lidt mere end 1,3 milliarder kroner. Det er en vækst på 12 procent sammenlignet med året før. Resultatet er dog ikke fulgt med den stigende omsætning og lander på 35,8 millioner kroner. Året før var resultatet 65,7 millioner kroner.

Det skyldes blandt andet, at der er blevet investeret i nye butikker, samt at materialepriserne er steget i løbet af året. Det skriver ledelsen i regnskabet.

Aarhusiansk skibsarkitekt vinder initiativpris fra DI

CEO i OSK Jacob Høgh Thygesen (til venstre) modtager DI Østjyllands Initiativpris fra borgmester i Aarhus, Jacob Bundsgaard (S). Medlem af DI Østjyllands bestyrelse Louise Vesterskov Sørensen overvåger, at alt går rigtigt til. Foto: Michael Jul-Nørup Pedersen

Hvad har de nye færger til havet ved New Zealand, på Viktoriasøen i Afrika og i Limfjorden tilfælles?

Svaret er, at de alle designet af OSK-ShipTech, der holder til på Mellemarmen på Aarhus Havn. Hvad der yderligere er fælles for færgerne er, at de har fokus på at gøre søtransport mere bæredygtigt ved bedre design, øget kapacitet og afprøvning af nye grønne brændstofformer. Det indbringer nu OSK-ShipTech DI Østjyllands initiativpris 2022.

I den danske færgedrift har OSK-ShipTech været aktive i et udviklingsprojekt for Feggesund/Fur-færgeforbindelser i Limfjorden, hvor der bliver afprøvet brint som brændstof i den maritime sektor. Et udviklingsprojekt, der er et væsentligt skridt i udviklingen mod en mere bæredygtig færgedrift med lavere emission i både Danmark og Europa. Læs mere om prisen her.

OK opkøber elselskabet

Elektron, der i øvrigt er tredobbelt Gazelle-virksomhed, fortsætter som et selvstændigt selskab med samme team, hvor de to stiftere, Rasmus Hjorth Sindberg (tv.) og Torben Marvin Jensen, fortsat vil være med til at sikre den videre udvikling. Købet kommet ikke til at påvirke Elektrons eksisterende kunder. Pressefoto

OK-koncernen har netop indgået en aftale om at overtage den succesfulde aarhusianske virksomhed Elektron, der leverer el til privatkunder. Opkøbet er med til at underbygge OK’s strategi og ambitionen om at blive en endnu større spiller inden for bolig-energiløsninger de kommende år.

- Elektron er en rigtig spændende virksomhed, der siden sin stiftelse i 2014 har oplevet stærk vækst. Det er en effektiv virksomhed med mange tilfredse kunder, og vi synes, det er et rigtig godt match. Derfor er vi selvfølgelig begejstrede over at være nået til enighed, siger Michael Lamberth, CCO i OK.

SengeSpecialisten skifter navn til Seng

”Navnet ’SENG’ afspejler vores danske ophav og vores kerneprodukt, ligesom det er let at udtale og stave på andre sprog, hvilket er vigtigt for vores videre planer om at udvide forretningen, udtaler Martin Amstrup Bang, CEO i SengeSpecialisten. Her Seng-butikken i Jönköping, Sverige. Pressefoto

I juli 2021 opkøbte SengeSpecialisten den svenske kæde ’Sängjätten’ med henblik på at etablere sig på det svenske marked. De svenske butikker skiftede til det nye navn ’Seng’ i 2022 og nu skal det nye fælles brandnavn også rulles ud i Danmark, så alle fysiske butikker fremstår som ét fælles koncept.

- Med det nye navn får vi skabt en samlet kæde på tværs af landene med en sammenhængende visuel identitet, siger Martin Amstrup Bang, CEO i SengeSpecialisten.