Ejerleder om den økonomiske krise: - Det var som at ramme en mur med 100 kilometer i timen
- Når tingene går godt, er det ofte mere nice to have end need to have. Men der, hvor vi er lige nu, er der ikke noget, der hedder nice, fortæller Louise Vesterskov Sørensen, CEO og medejer af Sørensen Læder.
Den familieejede virksomhed fik virkeligheden at føle i tredje kvartal, hvor manglende efterspørgsel satte en brat stopper for produktionen. Med rettidig omhu gik Sørensen Læder derfor i gang med at gennemgå alle omkostninger, og nedsat arbejdstid blev en realitet for at fastholde medarbejderne i virksomheden.
ØKONOMI: Som de fleste andre virksomheder buldrede Sørensen Læder derudad i 2022, lige indtil september ramte.
- Vi havde haft et gigantisk godt år, så det var som lige pludselig at ramme en mur. Vi mærkede den manglende efterspørgsel og udfordringer i værdikæden, fortæller Louise Vesterskov Sørensen, der er CEO og medejer af virksomheden.
Det var et scenarie, der var svært at forudsige, og fordi Sørensen Læder ligger sidst i fødekæden, mærkede de først den økonomiske krise hen imod slutningen af året.
- Det, der er en udfordring for os i værdikæden, er, at man køber ind flere måneder i forvejen, og man køber ind på historiske data, og der var ingen, der havde forudset så stor en ændring i forbruger-adfærden.
De kolde fakta
Sørensen Læder er en familieejet virksomhed, der sælger læder til møbelindustrien og tegnestuer, og da efteråret satte ind sidste år, var det ikke kun uden for vinduet, at vejret blev mere gråt og trist. I virksomhedens nye domicil i Lystrup stod udfordringerne pludselig også i kø.
For den manglende efterspørgsel fra kunderne betød, at virksomheden fik for stort et lager, og det samme gjorde sig gældende for mange af kunderne, der stod med samme problem.
- Når omsætningen går ned, og omkostningerne ikke følger med, så skal vi til at kigge på, hvad vi kan gøre. Så vi har kæmmet alle omkostninger for at se, hvad vi i virkeligheden har brug for.
Nogle af de ting, Sørensen Læder har sat i værk, handler helt lavpraktisk om at skifte til LED-belysning på lageret, justere varmen derude og vurdere behovet for printerpapir.
Mange af disse tiltag er der nok mange, der kan genkende, for netop energiudgifter var et af de helt store fokusområder i 2022, og det var et sted, hvor mange både virksomheder og private valgte at justere forbruget.
- Når tingene går godt, er det ofte mere nice to have end need to have. Men der, hvor vi er lige nu, er der ikke noget, der hedder nice.
En del af omkostningerne hos virksomheden bunder i, at man i det seneste år har prioriteret nogle større investeringer for at sikre fremtiden. Det handler om digitalisering, ekstra fokus på marketing i form af sociale medier og lead generering, men også ved at ansætte nogle stærke sælgere, der skal hjælpe Sørensen Læder til at ramme nye markeder.
- Det er alt sammen dyre investeringer, og man ved ikke altid, hvad der kommer ud af det. Men det er noget, vi gør, fordi vi tror, at det kan skubbe forretningen fremad, siger Louise Vesterskov Sørensen.
Rokering på kontoret
En af de lidt sværere øvelser, virksomheden har sat i søen, handler om at rykke rundt på medarbejderne. Når lageret for eksempel er fuldt, er der ikke så meget at lave for lagermedarbejderne.
- Det giver lidt overkapacitet på lageret, og her har vi faktisk en ung fyr, der har ambitioner om noget mere. Så vi har set det som en mulighed for at flytte ham over i salg, hvor han så får mulighed for at prøve en ny rolle af.
- Det giver ham chancen for at prøve noget af, som han er nysgerrig på, og det giver os en mulighed for potentielt at udvikle vores egne talenter. Det er noget, vi har tid til lige nu.
Sørensen Læder
- Stiftet i 1983 af Arne Sørensen, der i 2010 overdrog virksomheden til sine to børn, Louise Vesterskov Sørensen og Mads Sørensen, der i dag ejer virksomheden i fællesskab.
- Sørensen Læder sælger læder til møbelindustrien og tegnestuer.
- Arne Sørensen er fortsat medlem af bestyrelsen, mens Louise Vesterskov Sørensen er CEO, og Mads Sørensen er CCO.
- Virksomheden har 18 ansatte og base i Lystrup.
I kundeservice oplever de en væsentlig mindre travlhed, og derfor hjælper en medarbejder herfra nu til i marketing. Der er ikke så meget at lave i indkøb, så de hjælper i regnskab.
- Generelt har vores udgangspunkt været at finde ud af, hvordan vi kan hjælpe hinanden i hele virksomheden på bedst mulig vis.
Den største ændring i familievirksomheden har været en reduceret arbejdstid for alle.
- Når man gør det op, så kunne vi måske godt være en medarbejder mindre lige nu. Men for at undgå at afskedige nogle, så har vi sagt, at alle solidarisk går en dag ned om måneden. Det betyder nemlig, at vi kan spare en månedsløn.
Indtil videre gælder aftalen om den ubetalte fridag for første kvartal i 2023, og derefter bliver det taget op til revision.
- Det er klart, at der er ikke nogen af medarbejderne, der klapper over den her løsning. Men det er ikke noget, der har givet anledning til dårlig stemning, og alle bakker op om det.
Den uvisse fremtid
Fortællingen om den nedsatte arbejdstid delte Louise Vesterskov Sørensen også til nytårsbriefing på Aarhus Rådhus for nogle uger siden. Hun fortæller, at det var nervepirrende at dele en sårbar situation foran 500 erhvervsfolk, men efterfølgende er hun kun blevet mødt af positive reaktioner for sin ærlighed.
Og argumentet for den alternative fridag er ganske enkel.
- Vi ved jo, at markedet vender på et tidspunkt, og så skal vi gerne være klar. Vi er en virksomhed, der har brug for meget specialistviden i forhold til vores produkter, og vi bruger derfor en del tid på at lære folk op. Så hvis vi opsiger nogle af vores dygtige medarbejdere nu, er vi allerede bagud, når det markedet vender.
- For når toget kører, så er der ikke tid til oplæring og rekruttering.
Indtil videre har det nye tiltag ikke betydet nogen opsigelser fra medarbejderne, og ledelsen går også ned i tid.
Ingen kompromis med bæredygtighed
Der er visse steder, hvor Sørensen Læder ikke vil gå på kompromis med økonomien eller skære ned, og det er, når det handler om bæredygtighed. For selvom læder i bund og grund er et restprodukt fra koen, når den er blevet slagtet, så er der også i denne branche stigende krav til en bæredygtig produktion fra kunderne.
- Bæredygtighedsagendaen er kommet for at blive. Det går så stærkt på den agenda, at hvis ikke du er i gang, er du allerede bagud, og derfor er det ikke noget, vi vil sætte standby.
- Vi har set en stigende udvikling henover de seneste tre år, hvor mange kunder spørger efter certificeringer og CO2-aftryk. Det er dyrt at arbejde med bæredygtighed, men vi tror på, at det er med til at differentiere os. Og så bliver kravene bare højere og højere, så det er altså bedre at være lidt på forkant.
Virksomheden er allerede et godt stykke vej med deres initiativer og ikke mindst kommunikation om bæredygtighed. Det var også årsagen til, at de sidste år vandt Initiativprisen fra DI Østjylland.