Rune og Martin blev kastet for løverne, men kort tid efter kunne de melde alt udsolgt
Iværksætterne Rune Rønhave Laursen og Martin Kilic var en tur i Løvens Hule for at overbevise gruppen af kendte investorer om værdien af deres virksomhed Clutch Nutrition. Her fik de mulighed for at fremhæve fordelene ved drikken, som styrker koncentrationsevnen og hjælper mod lysten til snacks.
Selvom der var tre, der trak sig på grund af en for høj værdiansættelse, fik de solgt 20 procent af virksomheden for 800.000 kroner. Og efter udsendelsen er produktet blevet så stor en succes, at de planlægger at ekspandere til Sverige og Tyskland.
Vores kusinemedie Skåde-Højbjerg-Holme har talt med iværksætterne om besøget hos Løverne.
Et vildt svarberedskab, et godt produkt og en kæmpe strategisk fejl.
Der var både hug og bifald fra investorerne, da Rune Rønhave Laursen og Martin Kilic stak hovederne ind i Løvens Hule på DR med virksomheden Clutch Nutrition.
De lovprisende ord kredsede sig om de sølvgrå dåser, som Rune Rønhave Laursen har brugt fire år på at udvikle indholdet af.
Clutch-drikken bliver præsenteret som et sundt alternativ til energidrik og sodavand. Den giver ikke det samme hurtige kick som en Red Bull, men den giver en længerevarende virkning af styrket koncentrationsevne, som gør drikken ideel til koncentrationstungt kontorarbejde. Og så hjælper den også mod lysten til snacks og usunde sager.
I Løvens Hule træder iværksættere ind foran et panel bestående af fem investorer, og så er det op til iværksætterne at overbevise løverne om, at de skal kaste penge og tid efter virksomheden.
- Jeg var rimeligt tynget af nerver, må jeg sige. Vi blev bombarderet med spørgsmål, og der var en kameralinse, som pegede vores vej, men det var en positiv oplevelse, og det er noget, der modner en. Kan man klare det, kan man klare mange ting, siger Rune Rønhave Laursen til Skåde-Højbjerg-Holme.
De to stiftere af virksomheden bor begge i Højbjerg, hvor virksomheden indtil for nyligt også har ligget. Den er nu flyttet til Skejby, men tanken er, at den igen skal tilbage til 8270.
Helt ved siden af
Selvom løverne var enige om, at produktet var godt fundet på, og at det smagte godt, så sagde tre af dem de magiske ord ”jeg er ude”, hvilket betød, at de ikke ville investere i Clutch.
Tilbage var investorerne Christian Arnstedt og Jacob Risgaard, som især var hård ved den værdiansættelse af virksomheden, Rune Rønhave Laursen og Martin Kilic var kommet med.
De mente selv, at virksomheden var ti millioner kroner værd, men de endte med at sælge 20 procent af Clutch for 800.000. Det svarer til, at hele virksomheden er fire millioner kroner værd.
- Det var en bitter pille at sluge at sælge til så lavt et beløb. Vi havde frygtet det, men vi havde faktisk ikke regnet med det, fordi vi har en patentbeskyttet og unik opfindelse, siger Rune Rønhave Laursen.
De var på skærmen i godt ti minutter, men selve besøget i hulen tog cirka halvanden time.
- De spurgte meget ind til produktet, og det har vi så godt styr på, at det var det nemmeste i hele verden at svare på. Det fik vi ros for, men vi ville måske gerne have trumfet lidt flere budskaber igennem.
Viste produktet frem
Programmet Løvens Hule kører på ottende sæson, og det er en ganske populær størrelse efterhånden. Derfor får deltagerne mere end bare muligheden for at hive en investering og dygtige investorer i land.
Det er også en kæmpe reklamesøjle. Og det var da også en af grundene til, at Clutch kastede sig selv for løverne.
- Vi har været udfordrede af, at folk tror, at produktet er det modsatte af det, det egentlig er. Folk har tit tænkt ”åh nej, endnu en energidrik”, men bevæggrunden for at stifte virksomheden har netop været, at vi ville opfinde noget helt andet. Det fik vi præsenteret her, siger Rune Rønhave Laursen.
Og der er noget, der tyder på, at de to herrer fik talt godt for deres sag. Clutch-drikken er blevet drukket flittigt efter udsendelsen.
- Vi havde praktisk talt udsolgt på to dage både i butikkerne og hos os selv, siger Rune Rønhave Laursen, der tror på, at virksomheden kan tage store skridt med de nye medejere ombord.
- På sigt skal vi også have gang i udlandet. Det er ikke et produkt, der er forbeholdt Danmark. I første omgang bliver det nok Sverige og Tyskland, og så kommer vi i år også til at sende vores første ordre til Indien.
Hvis du vil læse mere om Clutch, kan du læse denne artikel, som Skåde-Højbjerg-Holme tidligere har lavet om virksomheden.