Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Aarhus i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

CEO i Music Group Denmark, Anders Iversen, tilbyder over 6000 forskellige varer inden for musik-, studie og sceneudstyr, og foreløbigt er de aktive i syv lande i Europa. Foto: Kirsten Louise Laursen

Eksport kan sagtens være nemt

- Gør nu bare lidt og så få snebolden til at rulle, siger Anders Iversen, CEO i Music Group Denmark, om at kaste sig ud på eksportmarkedet.

Sammen med de 27 ansatte i Music Group har han formået at flyttet en fjerdedel af omsætningen til eksport på under to år. Det er vel at mærke sket uden at have store investeringer i ryggen til at erobre nye markeder, men i stedet med godt jysk købmandskab.

- Man må ikke lade sig skræmme af, at det er vildt dyrt og den største omkostning, der findes. Der er alt for mange, der ikke tør gå ind i nye lande, fordi de er bekymret for omkostningerne. Men der findes så gode løsninger i dag, som kan sætte dig langt foran, og alle os, der har taget rejsen, vil gerne dele vores erfaringer, lyder det fra Anders Iversen.

Og det er netop, hvad han gør sammen med sin CMO Chris Kleis i dette nyhedsbrev, hvor de fortæller, hvor nemt det kan være med eksport.

Er du ny læser af Erhvervsliv Aarhus, kan du tilmelde dig nyhedsbrevet her eller sende en mail til salg@erhvervslivaarhus.dk for at få en løsning til flere medarbejdere.

God læselyst. 

Billede af Kirsten Louise Laursen
Billede af skribentens underskrift Kirsten Louise Laursen Erhvervsjournalist
Anders Iversen CEO (t.v) og CMO Chris Kleis i virksomhedens eget tv-studie, der bliver brugt til at lave forskellige produkt- og instruktionsvideoer til kunderne. Foto: Kirsten Louise Laursen

Music Group Denmark har fået succes på eksportmarkedet med fornuftigt jysk købmandskab

Hvis du som e-commerce vil vokse, er der to veje at gå; få flere varegrupper i din shop eller tag chancen og kast dig ud på eksportmarkedet. Det sidste er netop, hvad Music Group Denmark har gjort, og det har de haft pæn succes med.

For knap to år siden begyndte de at sælge deres varer til udlandet, og nu henter de 25 procent af deres omsætning fra eksport. En del af hemmeligheden bag eksportsuccesen hos Music Group ligger i deres forsigtige tilgang til nye markeder.

- Det er ret nemt, når man først lige har knækket koden, og det er klart den nemmeste form for vækst, synes vi. Men det skal være en profitabel rejse for os, så vi laver penge på bundlinjen, og så vi tjener en krone, før vi bruger den, siger Anders Iversen, CEO i Music Group.

I denne artikel løfter han sløret for, hvordan musikudstyr fra et lager i Risskov blev en eksportsucces.

Det kræver ikke et marketingbudget på en million at kaste sig ud på eksportmarkedet, det har de bevist hos Music Group, der på under to år har flyttet en fjerdedel af deres omsætning.

EKSPORT: I et stort baglokale i industrikvarteret i Risskov finder man Music Group Denmark. En onlineforretning, der ikke henvender sig til de store masser, men i højere grad til de kunder, der har en interesse i musik og alt det udstyr, der følger med.

- Vi er en samling af nørder, siger CEO Anders Iversen med et grin, når han beskriver, hvem Music Group egentlig er.

De passionerede medarbejdere henvender sig altså til en begrænset kundegruppe og det fik dem for knap to år siden til at kigge mod udlandet.

- Som e-commerce kan man vokse på to måder, man kan vokse på sortiment med flere varer, eller det som er oplagt i et fælles marked som Europa, det er ved at vokse ved eksport. Det er ret nemt, når man først lige har knækket koden, og det er klart den nemmeste form for vækst, synes vi, siger Anders Iversen CEO i Music Group.

Det kan lyde forkert, når Anders Iversen beskriver eksport som nemt. Det er der nok mange andre virksomheder, der vil bestride, men ifølge direktøren er det er spørgsmål, om øjnene der ser.

- Vi har hele setuppet. Vi har medarbejdere, der går rundt ude på lageret hver dag, vi har bygget hjemmesiden, så det handler blot om at få det oversat til et andet sprog, så kan du åbne et marked på 70 millioner i Tyskland, siger han.

CMO Chris Kleis supplerer:

- Forskellen fra os og andre virksomheder er, at vi tager det stille og rolig. Vi åbner ikke med bulder og brag i et nyt land.

Den jyske tilgang

En del af hemmeligheden bag eksportsuccesen hos Music Group ligger i deres forsigtige tilgang til nye markeder.

- Det skal være en profitabel rejse for os, så vi laver penge på bundlinjen, og så vi tjener en krone, før vi bruger den, siger Anders Iversen.

Når man som virksomhed går ind i et nyt land, så er det ofte med et stort marketingbudget, fordi prisen pr kunde er høj, når man er et ukendt navn. Her har Music Group været hjulpet lidt af, at de er en nichevirksomhed, der henvender sig til en specifik målgruppe, og det betyder, at deres produkter baner en del af vejen, fordi de er efterspurgte.

- Vi har valgt at gå ind i EU på en lidt anderledes måde end andre. Vores europæiske hjemmeside er nemlig på engelsk, og det er den i alle lande i Sydeuropa. Det har en masse fordele og ulemper, men fordelen er, at vi kan nøjes med et sprog i forhold til produktbeskrivelser, videoer og kundeservice, fortæller Chris Kleis.

Han uddyber:

- Vi er heldige at være i en branche, hvor stort set al kommunikation foregår på engelsk, og derfor er det ikke noget, kunderne sætter spørgsmålstegn ved.

Music Group Denmark

  • I regnskabsåret 2020/2021 havde Music Group Denmark en bruttofortjeneste på 8,61 millioner kroner og et årsresultat på 3,19 millioner kroner efter skat. Omsætningen i 2021 lå på 61 millioner kroner.
  •  Music Group Denmarks hovedforretning er videresalg af scene, lys-, lyd-, dj-, scene- og studieudstyr. Foruden at drive de tre onlinebutikker SoundstoreXL, Drum City og Pioneershop leverer firmaet også varer til blandt andre Salling Group, Bilka, Cdon, Elgiganten og Fætter BR.
  • Virksomheden beskæftiger i øjeblikket 27 fuldtidsansatte medarbejdere. 
  • Music Group Denmark er hovedsageligt ejet af den danske forretningsmand Palle Bertelsen, der bor i Italien, mens Anders Iversen som administrerende direktør i firmaet står for den daglige drift. De resterende ejerandele er fordelt blandt medarbejderne.
Kilde: biq.dk, musicgroup.dk

- Den åbenlyse fordel for os er, at vi kan komme i gang i et stort marked for et relativt lille beløb. Og vores plan er så, at får vi succes i et land, kan det være, at vi bygger videre med en hjemmeside på det lokale sprog, forklarer Anders Iversen.

Bump på vejen

Eksporten i Music Group fylder her i 2022 25 procent af omsætningen, og det er dermed allerede en væsentlig indtægtskilde for virksomheden. Selvom det hurtigt er gået op, har der også været udfordringer på vejen.

I forhold til salg i Norden har Music Group valgt at oversætte deres hjemmeside til henholdsvis norsk, svensk og finsk, særligt det sidste har været problematisk. Derfor er der nu ansat en medarbejder, der taler finsk på deltid, som kan hjælpe med at tilrette den automatiske oversættelse.

- En af de hovedpiner, vi er stødt på, er for eksempel, hvor e-handelsklare de er i Sverige. De er bare mindre vant til at handle online, end vi er i Danmark. Så vi har oplevet, at kunderne har ringet ind for at ville lægge deres ordre, fordi de tror, vi er et postordrefirma. Så det at forklare kunderne, hvad vi er for en type forretning, har givet nogle hovedbrud, fortæller Anders Iversen.

En anden udfordring er at sælge varer til Norge.

- Norge er uden for EU, så det en udfordring alle støder på, men det er besværligt at sælge varer til nordmænd. I EU kan varerne flyde frit, men det kan de så ikke til Norge. Så vi har oprettet et selskab i Norge, der sælger varerne videre til de norske kunder, så moms afregnes rigtigt og så videre, siger direktøren.

Den samme udfordring har Music Group med England, hvilket er en af grundene til, at virksomheden ikke er gået ind i det marked endnu.

Den store kage

Netop England er et oplagt marked for Music Group, fordi de allerede er engelsktalende og bruttomassen af kunder er stor, men til gengæld er der også en skærpet konkurrence.

- Konkurrencesituationen i Europa er blodrød, men der er også en meget større kage at skære stykker af. Vi har lavet excelark op og ned over, hvad vi kan tjene på de enkelte varer ved at sælge dem i udlandet. Det vi heldigvis kan se, er, at vi godt kan tjene penge på at sælge varer i Norden og andre steder i EU, siger Anders Iversen.

Chris Kleis supplerer:

- Vores store ambition er selvfølgelig at overtage det hele, men vi er nok også meget realistiske omkring det. Kan vi begynde med at tage fem procent af kagen, så er vi glade for det. Og så vokser det forhåbentlig til 10 og 15 procent. Vi vækster tålmodigt og tager ingen kæmpe chancer for, at det skal lykkedes.

En af de allerstørste konkurrenter er tyske Thomann, der omsætter for omkring syv millarder kroner om året og netop den kage, vil Music Group gerne spise lidt af.

- Vi kan kun konkurrere på pris et vis stykke tid, det er vi ikke store nok til. Noget af det, vi konkurrerer på, er vores sortiment, at vi har varen på lager. Så når kunden leder efter en bestemt guitar, og den er udsolgt alle steder, så har vi den på lager, fordi vi har et stort sortiment.

- Og så bestiller kunden hos os, de skal nok finde os. Når vi så bliver valgt, skal vi levere en god service og god oplevelse til kunden. Bliver vi bare valgt en femtedel af gangene, skal vi nok klare det, siger direktøren.

CEO Anders Iversen vil gerne have flere små virksomheder til at give eksportmarkedet en chance, for det kan sagtens være nemt, mener han. Pressefoto

Eksport er også for de små: Her får du tre gode råd

Eksportmarkedet behøver ikke at være for de få med den store pengetank i ryggen. CEO i Music Group, Anders Iversen, vil gerne opfordre flere mindre virksomheder til at give udlandet en chance.

EKSPORT: Danmark er et lille land, det ved de fleste. Med kun fem millioner indbyggere er det et begrænset marked, der kan erobres inden for landets grænser, og det gør sig i særligt grad gældende, hvis du sælger et produkt eller en service, som kun et fåtal er interesseret i.

Den konklusion kom de også frem til hos Music Group Denmark, derfor valgte de eksportvejen, selvom de ikke havde en stor pengetank i ryggen til marketing i udlandet.

- Vores tilgang til eksport har været lidt anderledes end de fleste andres. Vi kunne sagtens være gået ud og have brugt en million på marketing, men det er vores businesscase ikke til. Derfor har vi investeret det, der var muligt, og så har vi troen på, at vi nok skal få bygget kunderelationerne op lige så stille, siger Anders Iversen, CEO i Music Group.

Han tilføjer:

- Vi er en bootstrapper iværksættervirksomhed, og hvis vi kan få det til at lykkedes uden store investeringer i ryggen, kan andre også.

Her deler Anders Iversen tre konkrete råd til med jysk købmandsskab at kaste sig ud i eksport.

1. Begynd tæt på dig selv

- Begynd i Norge eller Sverige, det er lande tæt på Danmark, hvor man forstår sproget, og befolkningerne ligner hinanden. Men kan sagtens hjælpe en svensker i kundeservice, selvom man kun taler dansk. Så det er begrænset, hvor meget man kan slå sig på det.

- Så hvis man bare gerne vil i gang, så begynd der. Det giver en god basisviden. Ved at åbne i Sverige kan du gange dit danske hjemmemarked med halvanden, så der er noget at hente.

2. Byg noget infrastruktur, der kan skaleres

- Du skal bygge it-infrastruktur i virksomheden og skabe en organisation, der kan holde til, at man skalerer. Og det skal altså være noget før, man har brug for den. Hvis ikke man har rygraden på plads, så snubler man for meget i begyndelsen.

- Det betyder også, at man skal tage beslutningen om, hvor mange der skal være i virksomheden, er det 10 eller 100. Men hvis man vil udover rampen, skal man tage de skridt.

- Få styr på hvem der er ansvarlig for hvad i organisationen, og om medarbejderne er klædt på til de opgaver, der kommer.

3. Når et og to er på plads: Skalér til Europa

- Er der styr på de første to ting, så er det bare at skalere til Europa - og gør det stort. Der er ikke brug for en lang udvælgelsesproces, er vores tese. Kom i gang på engelsk som fællessprog for flere lande og se, hvor det bringer dig hen. Alt behøver ikke at være perfekt, før man starter.

Web2Media skriver Danmarkshistorie, Lidl giver medarbejderne ekstra rabat og Artha åbner kontor i Aarhus

Her får du fire udvalgte nyheder fra erhvervslivet i Aarhus.

Web2Media vinder international pris som de første i Danmark

Til finalen i Dublin og til at modtage prisen var to af partnerne i Web2Media Martin Lybæk og Kim Jørgensen samt Head of Paid Anders Schultz. Foto: Web2Media

Det digitale bureau har som de første i Danmark vundet Google Premier Partner Awards i kategorien: International Growth for deres arbejde med international expansion for deres kunder.

- At vinde førstepladsen i kategorien International Growth er kæmpestort for os. Ikke kun for at vinde i et så vildt internationalt felt, men endnu mere fordi vi i længere tid har arbejdet målrettet med at blive blandt Europas førende inden for digital marketing. Derfor er det også et kæmpe skulderklap til særligt vores Grow More-team, som har arbejdet hårdt og dedikeret for at få os derhen, hvor vi er i dag, og hvor vi hjælper flere af vores kunder med at opnå vækst på den internationale scene, skriver virksomheden på Linkedin.

Erhvervsliv Aarhus har tidligere talt med partner Allan Jørgensen om Web2Medias internationale samarbejde, det kan du læse her.

Lidl giver vintergave til 3600 medarbejdere

Hauke Daene og resten af Lidls direktion giver alle medarbejdere i dagligvarekæden en vinterrabat på 20 procent på udvalgte dage. Foto: Inge Lynggaard Hansen

Med en ekstraordinær rabat på 20 procent over udvalgte dage i november, over jul og nytår, og i januar og februar giver dagligvarekæden Lidl alle medarbejdere en håndsrækning.

- I Lidl har vi valgt at give alle medarbejdere en ekstra økonomisk hjælp. En hjælp, der kan være med til at få husholdningsbudgettet til at række lidt længere - især i denne dyre vintertid, hvor mange står i en økonomisk trængt situation. Vi forventer at give en samlet rabat på halvanden million kroner, fortæller HR-direktøren i Lidl, Hauke Daene i en pressemeddelelse.

Rabatten kan benyttes både omkring jul og nytår, og så kan den benyttes de sidste to dage i slutningen af november, januar og februar. Medarbejderrabatten gælder alle dagligvarekædens flere end 3600 ansatte i Danmark. 

Kapitalforvalter åbner kontor i Aarhus med velkendt aarhusiansk profil

Gitte Brøgger Led har mere end 15 års erfaring fra den finansielle sektor bl.a. med rådgivning af privatpersoner og virksomheder. Nogle vil måske også huske hende fra håndboldbanen, hvor hun tidligere har slået sine folder både i den bedste danske liga og på landsholdet. Pressefoto

Fremover kan private investorer møde en ny kapitalforvalter i det aarhusianske. Artha Kapitalforvaltning – der er en kundeejet og uafhængig kapitalforvalter med 17 milliarder kroner under forvaltning – har i løbet af efteråret nemlig åbnet nyt centralt beliggende kontor på Europaplads 16.

- Vi skal levere formue- og investeringsrådgivning til private investorer på højt fagligt niveau og samtidig på en måde, så det foregår i øjenhøjde, siger Gitte Brøgger Led, kundedirektør i Artha Aarhus.

Omsætningen stiger i Schouw og Co. og runder ni milliarder kroner

- Vi har den finansielle styrke til at tænke langsigtet, og der er ingen tvivl om, at den aktuelle situation også medfører nye muligheder for at positionere sig endnu bedre i konkurrencen. Vi vil fortsætte vores langsigtede investeringer i blandt andet at øge virksomhedernes produktionskapacitet, og vi vil også fortsat se på nye opkøbsmuligheder, siger Jens Bjerg Sørensen, CEO for Schouw og Co. Foto: Anne-Marie Lindholm

Omsætningen hos industrikonglomeratet Schouw & Co. løftes med 33 procent i 3. kvartal til 9,2 mia. kr. Det er den højeste omsætning nogensinde i et enkelt kvartal. Den store omsætningsfremgang skyldes primært højere salgspriser hos koncernens virksomheder, som nu i højere grad afspejler de kraftigt øgede omkostninger. Indtjeningen stiger med 11 procent til 677 mio. kr.

- Vi befinder os i en usædvanlig tid, hvor ressourcer som materialer, fragtkapacitet og energi er knappe og efterspørgslen høj. Vi ser vigtigheden i at have et meget tæt samarbejde med vores partnere på både leverandør- og kundesiden, og det er en fordel at være ekstra forandringsparat og fleksibel, siger Schouw & Co.'s administrerende direktør, Jens Bjerg Sørensen i en pressemeddelelse, og fortsætter:

- Vores virksomheder har i stor udstrækning formået at tilpasse sig udfordringerne med de globale forsyningskæder og de markant øgede omkostninger. Det er samtidig meget tilfredsstillende, at koncernen samlet set fortsat oplever god efterspørgsel.