Music Group Denmark har fået succes på eksportmarkedet med fornuftigt jysk købmandskab
Hvis du som e-commerce vil vokse, er der to veje at gå; få flere varegrupper i din shop eller tag chancen og kast dig ud på eksportmarkedet. Det sidste er netop, hvad Music Group Denmark har gjort, og det har de haft pæn succes med.
For knap to år siden begyndte de at sælge deres varer til udlandet, og nu henter de 25 procent af deres omsætning fra eksport. En del af hemmeligheden bag eksportsuccesen hos Music Group ligger i deres forsigtige tilgang til nye markeder.
- Det er ret nemt, når man først lige har knækket koden, og det er klart den nemmeste form for vækst, synes vi. Men det skal være en profitabel rejse for os, så vi laver penge på bundlinjen, og så vi tjener en krone, før vi bruger den, siger Anders Iversen, CEO i Music Group.
I denne artikel løfter han sløret for, hvordan musikudstyr fra et lager i Risskov blev en eksportsucces.
EKSPORT: I et stort baglokale i industrikvarteret i Risskov finder man Music Group Denmark. En onlineforretning, der ikke henvender sig til de store masser, men i højere grad til de kunder, der har en interesse i musik og alt det udstyr, der følger med.
- Vi er en samling af nørder, siger CEO Anders Iversen med et grin, når han beskriver, hvem Music Group egentlig er.
De passionerede medarbejdere henvender sig altså til en begrænset kundegruppe og det fik dem for knap to år siden til at kigge mod udlandet.
- Som e-commerce kan man vokse på to måder, man kan vokse på sortiment med flere varer, eller det som er oplagt i et fælles marked som Europa, det er ved at vokse ved eksport. Det er ret nemt, når man først lige har knækket koden, og det er klart den nemmeste form for vækst, synes vi, siger Anders Iversen CEO i Music Group.
Det kan lyde forkert, når Anders Iversen beskriver eksport som nemt. Det er der nok mange andre virksomheder, der vil bestride, men ifølge direktøren er det er spørgsmål, om øjnene der ser.
- Vi har hele setuppet. Vi har medarbejdere, der går rundt ude på lageret hver dag, vi har bygget hjemmesiden, så det handler blot om at få det oversat til et andet sprog, så kan du åbne et marked på 70 millioner i Tyskland, siger han.
CMO Chris Kleis supplerer:
- Forskellen fra os og andre virksomheder er, at vi tager det stille og rolig. Vi åbner ikke med bulder og brag i et nyt land.
Den jyske tilgang
En del af hemmeligheden bag eksportsuccesen hos Music Group ligger i deres forsigtige tilgang til nye markeder.
- Det skal være en profitabel rejse for os, så vi laver penge på bundlinjen, og så vi tjener en krone, før vi bruger den, siger Anders Iversen.
Når man som virksomhed går ind i et nyt land, så er det ofte med et stort marketingbudget, fordi prisen pr kunde er høj, når man er et ukendt navn. Her har Music Group været hjulpet lidt af, at de er en nichevirksomhed, der henvender sig til en specifik målgruppe, og det betyder, at deres produkter baner en del af vejen, fordi de er efterspurgte.
- Vi har valgt at gå ind i EU på en lidt anderledes måde end andre. Vores europæiske hjemmeside er nemlig på engelsk, og det er den i alle lande i Sydeuropa. Det har en masse fordele og ulemper, men fordelen er, at vi kan nøjes med et sprog i forhold til produktbeskrivelser, videoer og kundeservice, fortæller Chris Kleis.
Han uddyber:
- Vi er heldige at være i en branche, hvor stort set al kommunikation foregår på engelsk, og derfor er det ikke noget, kunderne sætter spørgsmålstegn ved.
Music Group Denmark
- I regnskabsåret 2020/2021 havde Music Group Denmark en bruttofortjeneste på 8,61 millioner kroner og et årsresultat på 3,19 millioner kroner efter skat. Omsætningen i 2021 lå på 61 millioner kroner.
- Music Group Denmarks hovedforretning er videresalg af scene, lys-, lyd-, dj-, scene- og studieudstyr. Foruden at drive de tre onlinebutikker SoundstoreXL, Drum City og Pioneershop leverer firmaet også varer til blandt andre Salling Group, Bilka, Cdon, Elgiganten og Fætter BR.
- Virksomheden beskæftiger i øjeblikket 27 fuldtidsansatte medarbejdere.
- Music Group Denmark er hovedsageligt ejet af den danske forretningsmand Palle Bertelsen, der bor i Italien, mens Anders Iversen som administrerende direktør i firmaet står for den daglige drift. De resterende ejerandele er fordelt blandt medarbejderne.
- Den åbenlyse fordel for os er, at vi kan komme i gang i et stort marked for et relativt lille beløb. Og vores plan er så, at får vi succes i et land, kan det være, at vi bygger videre med en hjemmeside på det lokale sprog, forklarer Anders Iversen.
Bump på vejen
Eksporten i Music Group fylder her i 2022 25 procent af omsætningen, og det er dermed allerede en væsentlig indtægtskilde for virksomheden. Selvom det hurtigt er gået op, har der også været udfordringer på vejen.
I forhold til salg i Norden har Music Group valgt at oversætte deres hjemmeside til henholdsvis norsk, svensk og finsk, særligt det sidste har været problematisk. Derfor er der nu ansat en medarbejder, der taler finsk på deltid, som kan hjælpe med at tilrette den automatiske oversættelse.
- En af de hovedpiner, vi er stødt på, er for eksempel, hvor e-handelsklare de er i Sverige. De er bare mindre vant til at handle online, end vi er i Danmark. Så vi har oplevet, at kunderne har ringet ind for at ville lægge deres ordre, fordi de tror, vi er et postordrefirma. Så det at forklare kunderne, hvad vi er for en type forretning, har givet nogle hovedbrud, fortæller Anders Iversen.
En anden udfordring er at sælge varer til Norge.
- Norge er uden for EU, så det en udfordring alle støder på, men det er besværligt at sælge varer til nordmænd. I EU kan varerne flyde frit, men det kan de så ikke til Norge. Så vi har oprettet et selskab i Norge, der sælger varerne videre til de norske kunder, så moms afregnes rigtigt og så videre, siger direktøren.
Den samme udfordring har Music Group med England, hvilket er en af grundene til, at virksomheden ikke er gået ind i det marked endnu.
Den store kage
Netop England er et oplagt marked for Music Group, fordi de allerede er engelsktalende og bruttomassen af kunder er stor, men til gengæld er der også en skærpet konkurrence.
- Konkurrencesituationen i Europa er blodrød, men der er også en meget større kage at skære stykker af. Vi har lavet excelark op og ned over, hvad vi kan tjene på de enkelte varer ved at sælge dem i udlandet. Det vi heldigvis kan se, er, at vi godt kan tjene penge på at sælge varer i Norden og andre steder i EU, siger Anders Iversen.
Chris Kleis supplerer:
- Vores store ambition er selvfølgelig at overtage det hele, men vi er nok også meget realistiske omkring det. Kan vi begynde med at tage fem procent af kagen, så er vi glade for det. Og så vokser det forhåbentlig til 10 og 15 procent. Vi vækster tålmodigt og tager ingen kæmpe chancer for, at det skal lykkedes.
En af de allerstørste konkurrenter er tyske Thomann, der omsætter for omkring syv millarder kroner om året og netop den kage, vil Music Group gerne spise lidt af.
- Vi kan kun konkurrere på pris et vis stykke tid, det er vi ikke store nok til. Noget af det, vi konkurrerer på, er vores sortiment, at vi har varen på lager. Så når kunden leder efter en bestemt guitar, og den er udsolgt alle steder, så har vi den på lager, fordi vi har et stort sortiment.
- Og så bestiller kunden hos os, de skal nok finde os. Når vi så bliver valgt, skal vi levere en god service og god oplevelse til kunden. Bliver vi bare valgt en femtedel af gangene, skal vi nok klare det, siger direktøren.