Værdifuldt værktøj: Slack letter den interne kommunikation
Kommunikationsværktøjet Slack er til både formel og uformel kommunikation. Det fungerer som en vidensbase og integrerer til mange digitale værktøjer.
Head of marketing and analytics, Tobias Winther Troelsen er fortaler for Slack, som er et meget vigtigt værktøj i hverdagen hos softwarevirksomheden Capturi.
For at få succes med Slack kræver det et mindset, hvor alle både medarbejdere og ledere, tager værktøjet til sig og husker at al intern kommunikation skal foregå via platformen.
Til gengæld kan man få skabt et rum, der er lige dele socialt og fagligt, og dermed kan det være en støtte i en tid, hvor medarbejderne sidder meget spredt. Her deler Tobias Winther Troelsen ud af sin viden om Slack og forklarer, hvad man kan få ud af at bruge værktøjet.
Værktøj: Softwarevirksomheden Capturi arbejder med talegenkendelse og samtaleindsigter. Fra basen i Åbyhøj hjælper selskabet andre virksomheder med at analysere og forbedre deres dialoger med kunderne.
Når det handler om intern kommunikation, så sværger de i Capturi til kommunikationsværktøjet Slack, som de har brugt i flere år.
Slack er et beskedprogram, der er designet specifikt til arbejdspladsen. Udviklet af det amerikanske softwarefirma Slack Technologies og nu ejet af Salesforce. Slack tilbyder mange funktioner herunder vedvarende chatrum organiseret efter emne, private grupper og direkte beskeder.
- For os fjerner den grænserne mellem det fysiske møde og dem, der arbejder remote. Det er det moderne og uformelle intranet, siger Tobias Winther Troelsen, der er head of marketing and analytics.
Har deler han Capturis erfaringer med Slack.
Værktøjer til en lettere hverdag
"Tre værktøjer" til en lettere hverdag' er et fast element i Erhvervsliv-medierne, der hver især dækker virksomhederne i Aarhus, Esbjerg, Odense, Randers og Trekantområdet.
Det sker, når vi beder lokale virksomheder om at dele nogle af de værktøjer, som hjælper netop dem, og hen over sommeren går vi spadestikket dybere ved at præsentere de mest anvendte og anbefalede værktøjer på tværs af medierne inden for fem kategorier.
De fem udvalgte værktøjer er:
- Marketing: Ahrefs
- Møder: Calendly
- Kommunikation: Slack
- Økonomi: Dinero
- Kundeservice: Zendesk
Følg med i dit Erhvervsliv-nyhedsbrev i løbet af sommeren - eller saml op på videndelingen efter ferien.
Hvad bruger man Slack til?
- ALT. Men især til kommunikation, hvor man har mange flere muligheder for, hvordan man strukturerer sine snakke, end hvad man kender fra traditionel e-mailkommunikation.
- Slack er faktisk et akronym. Det står for Searchable Log of All Communication and Knowledge. Det betyder i praksis, at det også fungerer som en vidensbase og log af specifikke aftaler og opdateringer i organisationen. På deres egen hjemmeside definerer de også sig selv om et digitalt hovedkontor. Det eksemplificerer, at det er meget mere end ‘bare’ en erstatning for typiske interne e-mailsystemer.
Hvordan bruger I det?
- Først og fremmest som kommunikationsplatform. Det favner alt fra formel til uformel kommunikation, fungerer som vidensbase og integrerer til mange af de digitale værktøjer, vi bruger i dagligdagen. På den måde samles al information på tværs af afdelinger i én platform.
- Som medarbejder får man derfor tilgang til den information, man har brug for, direkte i Slack. Hvis der er nye medarbejdere, der skal deltage i et projekt eller onboardes til et emne, så er det nemt at invitere dem til den relevante kanal, hvor al tidligere kommunikation og information er samlet og struktureret.
Hvilke fordele giver det?
-Hos Capturi ser vi ikke arbejdspladsen som et fysisk sted, hvor man skal befinde sig for at udføre sit arbejde. I stedet opfordrer vi til, at man følger sine egne præferencer for, hvornår man har lyst til at arbejde hjemmefra, og hvornår man foretrækker at være på kontoret.
-Slacks evne til at favne både formel og uformel kommunikation gør det til et perfekt værktøj til at bidrage til formel information og samtidig skabe en stærk kultur, der ikke kun omfatter dem, der foretrækker at møde op på kontoret hver dag. Derudover fordrer den uformelle tone i Slack i langt højere grad en ‘fail fast’-kultur, som generelt gennemsyrer vores måde at arbejde på.
Hvordan kommer man i gang?
- Det tekniske setup er intuitivt og gør det nemt at komme i gang. Det mest udfordrende er at lære, hvordan det skal passe ind i ens nuværende organisation.
Hvilke arbejdsgange skal ændres? Hvordan skal man strukturere sig i Slack (man opretter kanaler, som kan være defineret ud fra f.eks. emner eller afdelinger)? Hvilke principper for kommunikation skal man følge?
-Svarene på disse spørgsmål kan ændre sig over tid – så det bedste er at kaste sig ud i det og lade dem forme sig i brugen af platformen. Det vigtigste mindset man skal tage med – og opfordre både medarbejdere og ledelse til at følge – er, at al kommunikation foregår på Slack.