Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Aarhus i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Det nye område omkring Frederiks Plads og Sydhavnen, går også under navnet: Mini Wall Street. Foto: Kirsten Louise Laursen

Her er byens nye finansdistrikt

Verdens mindste storby har nu også fået sit eget finansdistrikt. For med de store byggerier omkring Sydhavnen og nu på Frederiks Plads er der efterhånden flere finansielle virksomheder, der holder til i området.

Nordea bliver de næste, der flytter ind i mini Wall Street. Banken, der hidtil har haft en afdeling på Store Torv og ellers har været til stede på flere adresser i byen, samler nu sine medarbejdere i et stort hus på Frederiks Plads - med udsigt til Danske Bank. Dem besøgte vi for nogle uger siden, hvor regionsdirektør Poul Nielsen gav tre gode råd til ledere.

Regionsdirektør Martin Moser har inviteret indenfor i de nye lokaler og fortæller om, hvordan Nordea vil udnytte sin nye placering og de mange flere kvadratmeter.

Intet er som regel gratis i den finansielle verden, men i dette nyhedsbrev får du faktisk tre konkrete råd til at lave en forårsrengøring i din digitale marketing. De kommer fra Tobias Egmose, der er ecommerce, strategy og content director hos Kvantum og denne uges gæsteskribent.

Det er fortsat kvit og frit at tilmelde sig nyhedsbrevet, og er du ny læser, kan det gøres nemt lige her.

Tak fordi du følger med - og god læselyst.

Billede af Kirsten Louise Laursen
Billede af skribentens underskrift Kirsten Louise Laursen Erhvervsjournalist
Henrik Mørck Mogensen bliver snart en del af Frameo som CEO. Pressefoto

Rundt om byens erhvervsliv

Henrik Mørck Mogensen bliver ny CEO i Frameo. Han kommer fra en stilling som Senior Vice President hos Kamstrup.

Arla Foods indstiller sin forretning i Rusland. Det gælder både selskabets lokale aktiviteter og import.

Anders Eldrup overtager formandskabet for Danmarks Innovationsfond.

Her er tre udvalgte historier fra virksomhederne i Aarhus.

Frameo opruster og ansætter ny CEO fra Kamstrup

Vækst-virksomheden Frameo henter Henrik Mørck Mogensen ind som CEO. Han kommer fra en stilling som Senior Vice President i Kamstrup og tiltræder pr. 1. juni 2022 efter 11 år i Kamstrup-koncernen.

Henrik Mørck Mogensen har stor erfaring og har tidligere haft en række ledende roller hos Systematic og altså senest Kamstrup. Han ser nu frem til at indgå i et ungt team i rivende udvikling.

- Potentialet i Frameo er enormt med et unikt produkt og et ambitiøst team. Det potentiale glæder jeg mig til at realisere og udbygge sammen med Frameo-teamet, siger Henrik Mørck Mogensen

Frameo har tidligere fortalt Erhvervsliv Aarhus om deres søgning efter en ny CEO. Det kan du læse her.

Arla indstiller aktiviteter i Rusland

Arla Foods indstiller sin forretning i Rusland. Dette dækker både selskabets lokale aktiviteter og import, som blev væsentligt reduceret af embargoen i 2014.

Arla fortsætter sit arbejde med at yde fødevarehjælp til Ukraine og dets flygtninge i nabolandene i samarbejde med Røde Kors og andre humanitære organisationer. Arla donerer også 1 million euro til Røde Kors.

- Konsekvenserne af Ruslands invasion af Ukraine er tragiske, og jeg deler det håb, som det meste af verden sidder med lige nu – at der hurtigst muligt findes en løsning. Vi indstiller nu vores operationer i Rusland og fokuserer på, hvordan vi bedst kan støtte vores 70 kolleger i Rusland, som er direkte berørt af dette, siger Peder Tuborgh, CEO, i en pressemeddelelse.

Anders Eldrup bliver ny formand for Innovationsfonden

Anders Eldrup overtog formandskabet for Innovationsfonden mandag 7. marts 2022.  Han har blandt andet godt 25 års erfaring fra Finansministeriet, 11 år som administrerende direktør for Dong Energy og en lang række bestyrelsesposter i dansk erhvervsliv bag sig.

- Hvert år hjælper Innovationsfonden forskere og virksomheder med at forvandle perspektivrige idéer og teknologier til nye produkter og konkrete løsninger, der er til gavn for erhvervslivet og borgerne i Danmark. Innovationsfonden har en meget vigtig rolle for udviklingen af vores samfund. Jeg ser derfor meget frem til at bidrage til arbejdet i Innovationsfondens bestyrelse, siger Anders Eldrup.

Charlotte Rønhof, der blandt andet er formand for Akademiet for de Tekniske Videnskabers Science & Engineering-komité, er udpeget til nyt bestyrelsesmedlem i Innovationsfonden. Special Advisor for Innovation hos NATO, Lars Frølund, er genudpeget til bestyrelsen for endnu en beskikkelsesperiode.

Innovationsfonden har hovedkontor på Europa Plads i Aarhus.

Martin Moser er regionsdirektør i Nordea, og han glæder sig til, at banken skal være mere synlig i Aarhus. Foto: Kirsten Louise Laursen

Nordea flytter ind i finansdistriktet og inviterer byen indenfor

En af landets største banker Nordea har været lidt anonym i Aarhus de seneste år, men i løbet af marts flytter banken ned i nye og større lokaler på Frederiks Plads, og det skulle gerne blive begyndelsen på en mere åben bank.

-  Vi skal være en mere synlig del af Aarhus, og vi bliver mere synlige med den nye bygning. Så vi glæder os til at invitere byen indenfor, siger Martin Moser, regionsdirektør i Nordea.

Nordea flytter fra Store Torv og ned i et nyt stort domicil på Frederiks Plads. De nye lokaler skal både samle bankens aktiviteter i byen og være et samlingssted for byen.

FINANS: Håndværkerne var fortsat i fuld gang i Nordeas nye domicil på Frederiks Plads, da Erhvervsliv Aarhus var inviteret indenfor på den nye adresse. Bortset fra lyden af skruemaskiner og den klassiske håndværker-radio var der stille i huset. For de op mod 550 medarbejdere fra Nordea, der skal have base i det nye hus, er endnu ikke flyttet ind. Det sker først fra medio marts.

Regionsdirektør Martin Moser har inviteret os indenfor for at fortælle mere om, hvad flytningen betyder for Nordea i Aarhus, og hvad vi kan forvente os af banken fremover.

- Det bliver først og fremmest godt for os, at vi nu får et samlet hus og ikke sidder på forskellige adresser, og så er vi glade for, at vi får god plads, fortæller Martin Moser.

Klar til stoleleg

Den nye afdeling på Fredriks Plads er ikke indrettet til, at alle medarbejdere skal sidde der hver dag - langt fra faktisk. For i forlængelse af hele corona-situationen er hjemmearbejde, og ikke mindst onlinemøder, også blevet en større del af hverdagen i banken.

Derfor har Nordea helt bevidst valgt, at der kun skal være stole og borde til 80 procent af de 550 medarbejdere. Tanken er, at alle ikke vil møde ind samtidig, og derfor er der heller ikke faste pladser.

Selvom det er en bank, så bliver det nye hus ikke et sted, du kan gå ind og hæve penge.

- Vi har drøftet det meget, om vi skulle have en kontantbeholdning og betjente kasser. Men det ville tage ret meget plads her i stueetagen, og vi tror ikke på, at det er noget, der findes om fem år.

Martin Moser understreger, at dørene på Frederiks Plads vil være åbne for kunderne.

- Fleksibilitet og tilgængelighed er nøgleord for os. Derfor er huset indrettet med henblik på at kunne invitere kunderne indenfor til rådgivningsmøder, så her er masser af mødelokaler. Vores underjordiske p-kælder er også indrettet, så der er flest pladser til kunderne.

Den åbne bank

I det hele taget vil Nordea fremadrettet gerne være garant for mere åbenhed, og Martin Moser ser bankens flytning som en anledning til at lægge en ny strategi.

- Vi skal gå fra at være lidt introverte til mere åbenhed. Det er også derfor, vi har valgt den åbne bygning, hvor alle sidder i storrums-kontorer. Her er ingen hjørnekontorer med lukkede døre. Jeg kommer også til at finde en ledig stol, når jeg møder ind som alle andre.

Nordea i Aarhus har haft nogle turbulente år på grund af sygdom i den øverste ledelse, og det har smittet af på bankens tilværelse i byen.

- Min rolle bliver helt sikkert at skabe mere synlighed om Nordea i Aarhus. Det vil være vores ambition. Vi skal indgå i en symbiose med vores lokalsamfund og på den måde blive en mere aktiv del af byens erhvervsliv. Vi er allerede engageret i flere af byens kulturinstitutioner, og dem vil vi også fremover bruge som platform til at skabe synlighed.

Martin Moser ser frem til, at de nye lokaler også giver mulighed for, at Nordea kan være vært for flere arrangementer både for deres kunder, men også for resten af byen.

- Det er noget af det vigtigste som bank i 2022 at kunne byde indenfor.

Mini Wall Street

Med placeringen på Fredriks Plads bliver Nordea også en del af det, flere er begyndt at kalde mini Wall Street i Aarhus. Og selvom Nordea får udsigt til en af deres største konkurrenter, Danske Bank, så tror Martin Moser på, at det samlede finanskvarter bliver en styrke for byen.

Udover Nordea og Danske Bank får KPMG også til huse nede i Sydhavnen sammen med revisions- og advokatkontorer. Og kun et stenkast derfra har både EY og Deloitte efterhånden haft base i mange år.

- Det er fedt, at vi får sådan en finansdistrikt-vibe, og jeg tror på, at vi får et godt samarbejde på tværs af gaden, fordi tilgængeligheden nu bliver nemmere.

Nordea holder officiel indvielse af de nye lokaler i forbindelse med by-eventet Greenlight Aarhus i slutningen af marts, som banken er sponsor for.

Tobias Egmose er ecommerce, strategy og content director hos Kvantum, der er et digitalt marketing bureau med afdelinger i både Aarhus og København. Pressefoto

Giv den digitale marketing en forårsrengøring, der styrker din forretning

Foråret er en anledning til den helt store hovedrengøring - også i din digitale markedsføring. Denne uges gæsteskribent Tobias Egmose, der er specialist i digital marketing, giver i dette indlæg tre råd til at få ryddet op:

1. Få styr på dine data.
2. Optimer brugeroplevelsen på mobilen.
3. Sørg for at din online og offline shoppingoplevelse smelter sammen.

Vi er netop gået ind i den første forårsmåned, og både vintergækker, erantisser og de første krokus er allerede væltet op af jorden og suger til sig af forårssolen. Forårsbebuderne er en god anledning til at kaste sig ud i en grundig forårsrengøring og sikre, at du får mest muligt ud af din markedsføring her i 2022.

Der er nemlig alt mulig grund til at kigge din digitale marketing godt efter i sømmene. En netop offentliggjort analyse fra Dansk Erhverv viser, at 2021 satte ny rekord med et samlet e-handelskøb på næsten 182 milliarder kroner. En rekord, der er hjulpet godt på vej af nedlukningerne under covid-19 og den generelle investering i online-delen af forretningen, som mange allerede var langt med, inden pandemien brød løs.

Selvom beløbet - med en stigning på 18 procent sammenlignet med 2020 - er imponerende, er det dog ikke det mest interessante. Analysen viser også, at der er sket en markant ændring i, hvor villige vi er til at handle på nettet. Således foretrækker hver ottende netkunde (!) nu at købe alle slags varer eller tjenester online. Til sammenligning var det kun hver 20. kunde tilbage i 2019 og 2020.

Denne udvikling ændrer mulighederne - men så sandelig også forventningerne - ikke mindst til e-handels-virksomhederne. Følgende tre punkter er derfor i mine øjne særligt vigtige at tage højde for i din markedsføring i år.

Det er afgørende at få styr på data
Alt imens de digitale shoppingvaner udvikler sig med lynets hast, står vi samtidig i en situation, hvor det bliver stadig sværere at spore kundernes digitale adfærd. GDPR-regler og nye tiltag fra for eksempel Google og Apples ios14/15-opdateringer har skabt øget transparens om, hvilke data vi giver fra os, hver gang vi besøger en hjemmeside eller webshop.
Og gudskelov for det.

Dette er uden tvivl til gavn for både tilliden til de virksomheder og tjenester, vi benytter os af i det daglige, men er samtidig en udfordring for din digitale markedsføring. Hvis du ikke allerede har fuldstændig styr på, hvordan du indsamler og bruger dine kundedata, så de både gavner dine kunder og din forretning, er det på høje tid.

Sørg for at bruge data til at opbygge segmenter, der arbejder på tværs af sociale medier, e-mails med videre og få styr på, hvordan du bruger data som vidensgrundlag, der kan understøtte og udvikle din marketingstrategi.

Mobilen overhaler computeren, når vi shopper online
Mobilen er (endelig) ved at blive forbrugernes foretrukne shoppingredskab. Ifølge Dansk Erhverv bliver netop 2022 året, hvor mobilen endegyldigt snupper førstepladsen, når vi handler på nettet. Dagene hvor vi researchede på telefonen, men foretog vores køb på computeren er dermed ved at være talte. Dette understreger, hvor vigtigt det er at have check på både brugeroplevelse og konverteringsflow, når dine kunder shopper, eller bestiller hos dig fra deres smartphone.

Et godt sted at begynde er at gennemgå, om du understøtter hvert skridt i dine kunders digitale brugerrejse. En udbredt fejl er udelukkende at fokusere på salg og transaktioner, og glemme de mange research-stadier der altid er før et køb. Ofte skal der ikke meget til at øge størrelsen på indkøbskurven, men det kræver, at du har en plan for hele din salgstragt, og giver dine kunder en fantastisk brugeroplevelse, også på mobilen.

On- og offline smelter sammen
Ovenstående to punkter handler i høj grad om, at få data til at arbejde for dig på tværs af kanaler. Men det er ikke kun dine digitale kanaler, du skal have styr på. Et godt samspil mellem fysiske butikker og online tilstedeværelse er en værdifuld genvej til succes og vækst.

Ifølge en analyse fra Salesforce er fysiske butikker en kritisk del af detailhandlernes online strategi, og de vurderer faktisk, at seks ud af 10 onlinesalg er direkte påvirket af en fysisk butik. Det er altså ikke uden grund, at Matas ligger i top tre i føromtalte e-handelsanalyse. Den fysiske butik er også en kanal, der skaber involvering, bygger brand og giver brugeroplevelser, der skal bæres med over i dine og kundernes digitale kanaler.

Ingen af de tre ovenstående punkter er nemme. Min erfaring fra de kunder, vi arbejder sammen med i Kvantum, er, ikke desto mindre, at det er afgørende at få styr på, når du lufter ud og rydder op i din markedsføring. Til gengæld giver alle tre punkter enormt god mening - både for dine kunder og din forretning.

God arbejdslyst - og glædeligt forår!