Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Aarhus i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Topchefen i Bolia, Lars Lyse Hansen, har store ambitioner for virksomheden, og han forventer, at de det kommende år kan øge både omsætning og overskud. Foto: Tobias Nicolai

Topchef: Bolia skal være et superbrand

Bolias hovedkontor i Aarhus er mere end bare en arbejdsplads for de omkring 150 medarbejdere, der har base i Aarhus. Hvis man spørger virksomhedens CEO Lars Lyse Hansen, så er hovedkontoret både et showroom for Bolias produkter, samtidig med at det skal være et andet hjem for de ansatte.

Derfor bliver stedet løbende indrettet med de nyeste møbler fra Bolia, og medarbejderne bliver forkælet med gourmetkaffe.

- Alt er i bevægelse, vi står aldrig stille. Det er en værdi for os, at vi altid er i beta, for på den måde bliver vi aldrig færdige, siger Lars Lyse Hansen.

Bolia er også meget mere end en arbejdsplads for topchefen, og i dette nyhedsbrev fortæller han mere om virksomheden, der var blandt de første i verden til at sælge møbler på nettet.

Og så deler han ud af sin lange erfaring som leder i vores serie 'tre gode råd'.

Du bliver selvfølgelig også opdateret på navne og nyt fra byens virksomheder.

God læselyst - og tak fordi du følger med.

Billede af Kirsten Louise Laursen
Billede af skribentens underskrift Kirsten Louise Laursen Erhvervsjournalist
Lars Lyse Hansen har været topchef i Bolia i over 17 år, og for ham er det meget mere end et job.  Foto: Tobias Nicolai

CEO i Bolia: Jo sværere det er, jo større er belønningen

Lars Lyse Hansen har været topchef i Bolia i over 17 år, men han har fortsat store ambitioner på både sine egne og virksomhedens vegne. Han mener, virksomheden fortsat har masser af potentiale, og udfordringen er mest, hvor hurtigt de kan vokse.

- Der er intet, der begrænser dig. Det er kun vores egen forståelse af os selv, der begrænser os, og på den måde er der intet, der begrænser Bolia i at konkurrere med Prada, lyder det fra topchefen.

I denne artikel får du indsigt i virksomheden, der var blandt de første i verden til at sælge møbler på nettet og topchefen, der elsker det komplicerede.

Lars Lyse Hansen jagter gerne udfordringerne og hylder de svære opgaver til medarbejdernes frustration. For hans ambition er at gøre Bolia til et superbrand.

AMBITIONER: - Bolia er mit fjerde barn. Der er kærlighed i det, det er ikke bare et job.

Sådan beskriver CEO Lars Lyse Hansen sit forhold til Bolia.

Han har været en del af virksomheden i hele 17 år og forklarer, at kærligheden kommer til udtryk ved, at han gerne vil holde virksomheden i hånden og se den udvikle sig.

- Hvis ikke der er en rejse, så har jeg heller ikke min berettigelse som direktør. For det er det, jeg skal skabe, det er en bevægelse.

Bevægelsen har uden tvivl været der, siden Lars Lyse Hansen kom ombord. I det seneste regnskab leverede virksomheden en omsætning på over en millard danske kroner og et resultat før skat på næsten 100 millioner.

Tech og møbler

Ifølge Lars Lyse Hansen er Bolia en blanding mellem en tech-virksomhed og en design-virksomhed, der begyndte i år 2000 som en hjemmeside, der solgte møbler.

- Det var et genialt koncept, det var bare langt foran sin tid. For folk købte ingenting online og slet ikke møbler.

- Men det er helt tilbage derfra, at vores entreprenørånd stammer. Ideen om at vi kan kode noget og kombinere en kunde med en producent, og så kan de snakke sammen. Og det er det samme, vi gør i dag, vi har skabt platformen, hvor de forskellige leverandører kan samles.

Bolia var blandt de første i verden  til at sælge møbler på nettet, men udover hjemmesiden er der også en række fysiske butikker.

- Oprindeligt var ideen, at vores showroom skulle være en fysisk hjemmeside, så ideen var, at du gik ind i butikken og lagde en ordre på hjemmesiden, kunne man undgå at have personale, så var det endnu bedre. Men det skulle kunderne lige lære.

I det hele taget har en stor del af rejsen, og det, der i dag er en del af succesen, handlet om at lære kunderne at købe møbler på en ny måde.

- Vi har oplevet en kæmpe forandring hos kunderne i forhold til deres måde at købe møbler på. I begyndelsen var det nemlig en stor svaghed, at vi ikke havde noget på lager, så kunderne skulle vente på møblerne, men i dag vil kunderne gerne have noget, der er lavet til dem. For hvis det bare er en stangvare, er det ikke interessant.

Vil være Prada

Direktøren beskriver hele købsprocessen som en storytelling, hvor kunderne køber ind i, at møblerne er lavet særligt til dem. De køber noget kvalitet, og noget, der er eksklusivt.

Det sidste er vigtigt, for Bolia har altid haft ambitioner om at være noget ganske særligt. I forlængelsen af finanskrisen tog Lars Lyse Hansen sammen med lederteamet en tur til New York for at lære fra de stærkeste brands i verden.

- Vi skulle se, hvad de bedste i verden gør. Det var en interessant øvelse, for på det tidspunkt var vores drøm at blive kendt i Tyskland, men efter den tur så vi os selv på en ny måde, og som nogle, der har en berettigelse i hele verden.

- Vi skal se os selv med nogle andre øjne. Vi skal slå de bedste i verden, vi skal slå Prada og Tiffanys. Vi skal tænke som de bedste brands og ikke bare et møbelbrand.

Efter turen til New York skulle de nye ideer implementeres i Bolia, der fortsat var en relativ lille virksomhed.

- Da vi samlede medarbejderne og fortalte, at vi skulle være et superbrand, var der en del måbende ansigter.

- Men når du først går og kigger på det og reflekterer over det, så finder du ud af, at der er intet, der begrænser dig. Det er kun vores egen forståelse af os selv, der begrænser os, og på den måde er der intet, der begrænser Bolia i at konkurrere med Prada.

- Men vi er en kreativ virksomhed, så vi skal tænke sådan. Vi skal tænke stort.

Det svære er fedt

Det kan lyde som en stor mundfuld og ikke mindst en svær øvelse at føre ud i livet. Men modsat mange andre, så hylder Lars Lyse Hansen lige præcis de sværeste opgaver.

- Lad være med at hoppe over, hvor gærdet er lavest. Jo sværere det er, jo større er belønningen. Det, som er let, giver ingen belønning.

Men begejstringen for de hjernevridende opgaver er ikke nødvendigvis én, direktøren deler med medarbejderne.

- Altså jeg elsker svært, så jeg driver medarbejderne til vanvid. For hver eneste gang de siger, at det er kompliceret, så siger jeg:  JA - det er mega fedt, nu er den der.

- Det er jo det, der er med svært, at der er ikke ret mange, der vælger det. Så det er virkelig her,  du kan slå konkurrenterne, men hvis du hele tiden vælger det lette, så kopierer de dig med det samme.

Han skelner mellem to typer af svært; den der kommer udefra som en coronakrise eller krig og den type, man selv beslutter, fordi der for eksempel skal lægges en ny strategi.

- Det, der kommer udefra, fordi der sker noget i verden, har man ingen indflydelse på. Men det gode er, at selvom det giver noget bøvl, så løser vi det, og det går over igen. Den anden type, som man selv beslutter, det er det sjove svært, fordi det er der, vi kan forandre noget.

CEO Lars Lyse Hansen har ikke længere ejerandele i Bolia, siden virksomheden blev opkøbt af Lars Larsen Group. Pressefoto

Lars Lyse Hansen: Gå efter det sværeste

Man skal lære hele livet. Det gælder også ledere af virksomheder, uanset hvor mange års erfaring de har. Læs med i Erhvervslivs Aarhus' serie: 'Tre gode råd om ledelse'.

I denne uge kommer rådene fra CEO i Bolia, Lars Lyse Hansen, der ikke kun giver gode råd til ledere, men til mennesker generelt. De handler om:

1. Drop bekymringerne og gør noget i stedet.

2. Gå efter det svære - for her er belønningen størst.

3. Skriv et brev til dig selv - så du kan se din forandring fra år til år.

Erhvervsliv Aarhus vil gerne inspirere både nye og erfarne ledere i vores serie, hvor forskellige ledere på skift deler deres bedste råd. Dagens tre gode råd til ledere kommer fra Lars Lyse Hansen, CEO i Bolia.

Lars Lyse Hansen har været CEO i Bolia i over 17 år, og han ser det som en kreativ virksomhed, der er lidt en blanding mellem en tech-virksomhed og en design-virksomhed.

På virksomhedens egen hjemmeside, beskriver han sig selv således:

- Jeg har haft en lang og inspirerende karriere inden for international detailhandel og e-handel i Europa, Mellemøsten og Asien, før jeg samlede stafetten op hos Bolia, hvor jeg har været en del af vores globale vækst og kreative rejse siden 2005.

Han er en leder, der søger de sværeste og mest komplicerede processer, for jo større indsatsten er, jo større er belønningen også. Og han tilskynder sine medarbejdere til at gøre det samme.

Det er blandt andet derfor, han i sin fritid er aktiv bjergbestiger, der går efter at overvinde de syv højeste bjerge på de forskellige kontinenter, og han gør det, fordi det er svært og ikke mindst hårdt, imens det står på.

- Det er svært at nå toppen, og jeg når at fortryde det masser af gange undervejs. Men på toppen venter der en helt særlig nøgle til sindet, fordi man føler en lettelse og glæde over at være nået derop. Den følelse kan du ikke købe, fortæller Lars Lyse Hansen.

Lars Lyse stræber efter, at alting skal være i bevægelse, så der hele tiden sker en udvikling. Her deler han sine tre bedste råd ikke kun til ledere, men til mennesker.

Lars Lyse Hansen

  • CEO i interiør og møbelfirmaet Bolia, der siden 2005 har været en del af Lars Larsen Group. 
  • Indledte karrieren i Salling Group, tidligere Dansk Supermarked, hvorefter han kom til Ikea. Her var han i 10 år fra 1995-2005 – senest som International Franchise Manager.
  • Uddannet fra Handelshøjskolen (Aarhus BSS) og sidenhen en mini MBA fra Frost Sullivan Business School i London.
  • 56 år, gift og har tre voksne børn, bosat i Marseliskvarteret.

1. Drop bekymringerne

- Lad være med at bekymre dig. Vi bruger alt for meget tid på at bekymre os om det, der kommer, og det, der måske kommer. Lad være med at tænke så meget på fortid og fremtid, bare nyd hvor du er.

- Det er ikke, fordi man skal lukke øjnene for problemerne. Det er mere for, at man skal anerkende dem og så gøre noget i stedet for at bekymre sig. Det er mit bedste råd. 

2. Gå efter det svære

- Du skal ikke hoppe over, hvor gærdet er lavest. Gå efter det sværeste, og det er der, belønningen ligger. Det er faktisk et ret forfærdeligt råd, men du får glæde, lykke og belønning. 

- Jeg plejer at sige: When things stop beeing easy I knew, I am on the right path, det er et bjerg citat.

3. Skriv et brev til dig selv

- Jeg har selv gjort det i 20 år. Når du står og kigger dig selv i spejlet, så ser du typisk ikke den løbende forandring, der sker i dit ansigt, og det er det samme med din personlighed. Men hvis du skriver et brev til dig selv en gang om året og læser det året efter, så vil du opdage, hvor meget du udvikler dig.

- Det fede ved at skrive et brev er, at du pludselig ser forandringen. Vælg en fast dag på året, hvor du skriver til dig selv. Fortæl hvor du er i livet, hvordan det går, og hvad du håber at opnå inden for det næste år. Giv gerne nogle gode råd til dig selv. Så forsegler du brevet og læser det på den valgte dato året efter.

- For mig er det en slags mus-samtale med mig selv, og jeg kan typisk intet huske af det, jeg har skrevet til mig selv. Jeg giver mig selv skøre udfordringer, så jeg griner, når jeg læser brevet.

CEO i Salling Group, Per Bank (tv.) med de tre legatvindere: Frederik Bang, Louise Nørregade Buch og Nina Sofia Persson. Pressefoto

Ugens nyt om navne

Salling Fondene uddeler legat til talentfulde studerende på Commercial & Retail Management-uddannelsen ved Aarhus BSS.

EnergySolution fejrer 10-års jubilæum og får Michael Reventlow-Mourier som ny CEO.

CEO og bestyrelsesformand Jens Bjerg Sørensen er kåret som Årets Æreshåndværker 2022.

Her er tre udvalgte navnenyheder fra virksomhederne i Aarhus.

Salling Fondene uddeler legat til talentfulde detailstuderende

Ferdinand-legatet blev uddelt for første gang fredag 22. april til de tre kandidatstuderende Louise Nørregade Buch, Frederik Bang og Nina Sofia Persson, der alle studerer på Commercial & Retail Management-uddannelsen på Aarhus BSS.

Ud af 100 studerende blev de tre tildelt Ferdinand-legatet, og de tre legatmodtagere er udvalgt af Salling Groups øverste ledelse efter en grundig proces, der kulminerede med seks kandidaters præsentationer for netop ledelsen.

- I gjorde det alle sammen super godt – I er alle vindere, sagde Salling Groups administrerende direktør Per Bank, der ved legatoverrækkelsen på Salling Groups hovedkontor startede med at overrække blomster til alle, inden de tre vindere blev afsløret.

EnergySolution fejrer 10-års jubilæum og får ny CEO

Ejerleder Martin Raaby Skou (tv.) med den nye CEO Michael Reventlow Mourier. Pressefoto

Ejerleder Martin Raaby Skou styrker EnergiSolutions strategiske og kommercielle ledelse med den erfarne Michael Reventlow-Mourier, der tiltræder som CEO 1. juni.

- Jeg har altid kun arbejdet i virksomheder, jeg har følt stolthed over. Nu, hvor jeg bliver en del af holdet i EnergySolution, er det ikke kun stolthed men også en følelse af mening, der fylder. Jeg glæder mig overordentligt meget til at bidrage til bæredygtig omstilling og til at lære kunder og medarbejdere at kende, siger Michael Reventlow-Mourier.

EnergySolution rådgiver om bæredygtig energiomstilling og cirkulære løsninger. Virksomheden har oplevet kraftig vækst igennem de fleste af de 10 år, der er gået, siden Martin Raaby Skou grundlagde den. I takt med at virksomheden er vokset, har ledelsesopgaver taget det meste af ejerlederens tid. Med Michael Reventlow-Mourier i spidsen ser Martin Raaby Skou frem til mindre tid på kontoret og mere tid sammen med kunder og samarbejdspartnere.

Jens Bjerg Sørensen er kåret som Årets Æreshåndværker 2022.

Årets Æreshåndværker Jens Bjerg Sørensen. Foto: Flemming Jeppesen

Han er den længst siddende topchef i et større dansk børsnoteret selskab. Kun overgået af Jyske Banks Anders Dam, der har fem års længere anciennitet. Han har i snart 22 år været topchef for et af de få tilbageblevne industri-konglomerater i Danmark, børsnoterede Schouw & Co. Og det har været med så stor succes, at Jens Bjerg Sørensen blev kåret som Årets Æreshåndværker 2022 uddelt af Haandværkerforeningen.

Årets Æreshåndværker ser ikke sig selv som en, der har haft som direkte mål at blive topchef. Men han har set sig selv som værende generelt heldig, at have været de rigtige steder på de rigtige tidspunkter og at have været heldig med, at hans chefer gav ham chancen. Ifølge ham selv ville intet af det, han har opnået, være kommet til ham, hvis ikke han også havde været flittig.

De to stiftere af Sinful, Tonny Andersen og Mathilde Mackowski, glæder sig over, at virksomheden indtog nye markeder og oprustede organisationen i 2021.  Foto: Tobias Nicolai

Det skal du vide fra byens virksomheder

Omsætningen stiger hos den erotiske e-commerce Sinful, men overskuddet falder.

Formuen i Henrik Linds investeringsselskab, Lind Invest, når 8,6 milliarder kroner.

Innovationsfonden udmønter den første grønne forskningsmission, AgriFoodTure.

Her er tre udvalgte historier fra erhvervslivet i Aarhus.

Overskuddet falder hos Sinful

Sinful afslutter endnu en gang årsregnskabet med solid vækst i omsætningen og fortsat overskud i virksomheden. Sammenlignet med sidste år er bruttofortjenesten steget med knap 10 procent til 106 millioner kroner, mens resultatet er faldet med 4,4 procent og dermed landede på 43 millioner kroner før skat.

Bag nøgletallene står et år, hvor kapitalfonden Polaris trådte ind som medejer i Sinful. Med Polaris om bord har Sinful igangsat en stor transformation, der skal ruste dem til fortsat vækst og til at cementere og udvikle virksomhedens markedsposition i Europa. Og det har krævet massive investeringer, fortæller medstifter og ejerleder Mathilde Mackowski:

- Vi har startet en stærk proces med en dygtig investor, der hjælper os med at opbygge en endnu stærkere organisation og at komme ind på flere markeder. Med ambitionen om at blive en markant europæisk spiller investerer vi bevidst og massivt. Til gengæld går vi ind i 2022 med en stærkere organisation og med musklerne på plads til at udvide endnu mere. Og det gør os endnu stærkere som virksomhed, siger hun.

Med den nye organisering er også fulgt en større oprustning af medarbejderstaben. Det samlede medarbejdertal er steget fra 83 i 2021 til 103 ved starten af 2022, og endnu flere er ansat efter årsskiftet.

Stort overskud hos Lind Invest

Henrik Linds investeringsselskab hentede i 2021 et milliardoverskud:  - Det var et år med fremragende økonomiske resultater, lyder det. Foto: Tobias Kobborg

Formuen i Henrik Linds investeringsselskab, Lind Invest, når 8,6 milliarder kroner efter et 2021, hvor afkastet på koncernens investeringer øgede egenkapitalen med 27 procent og sendte 1,8 milliarder kroner efter skat ind på bundlinjen. Det skriver Børsen.

- Jeg er meget stolt over at offentliggøre årsrapporten for 2021 for Lind Invest. Fantastisk præstation på grund af fremragende teamwork, samtidig med at vi har øget fokus på og støtte til vores arbejde med social ansvarlighed, skriver Henrik Lind på Linkedin.

- I 2022 er vores mål at fortsætte med at outperforme de globale aktiemarkeder, men vi forventer at levere et væsentligt lavere resultat end i 2021 med risiko for en negativ udvikling taget i betragtning af udviklingen på de finansielle markeder år til dato, står der i Henrik Linds beretning i forbindelse med årsresultatet.

Innovationsfonden udmønter den første forskningsmission AgriFoodTure

Administrerende direktør i Arla, Peder Tuborgh, er nu bestyrelsesformand for AgriFoodTure. Foto: Henning Bagger

I 2021 afsatte Regeringen og Folketinget 700 mio. kroner til investeringer i forsknings- og innovationspartnerskaber for at nå Danmarks ambitiøse klimamål om henholdsvis 70 procent reduktion i 2030 og klimaneutralitet i 2050. Innovationsfonden udmønter investeringerne i fire partnerskaber, hvoraf AgriFoodTure er det første, der har fået bevilliget 201 mio. kroner.

- AgriFoodTure er et meget stærkt partnerskab, fordi vi samler industrien, den akademiske verden, civilsamfundet og myndigheder om en fælles vision. Vores vurdering er, at den grønne omstilling af landbruget og fødevareproduktionen i Danmark kræver en forsknings- og innovationsinvestering på omkring 300 mio. kroner årligt frem mod 2030. Vi får derfor brug for endnu flere partnere og finansiering for at nå vores fælles mål, og derfor inviterer vi alle interesserede til at deltage i partnerskabet, siger Peder Tuborgh, bestyrelsesformand for AgriFoodTure.

AgriFoodTure er allerede klar til at lancere 11 projekter, som skal generere ny viden og nye løsninger til landbrugs- og fødevaresektoren.