Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Aarhus i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Peter Vang Christensen har stået i spidsen for Plantorama siden år 2000, hvor generationsskiftet fra hans far var endeligt. Pressefoto

Peter + planter = Oplevelser

I sidste weekend kunne Plantorama fejre 35 års fødselsdag, og ejer og CEO Peter Vang Christensen har som anden generation været med i virksomheden i over halvdelen af sit liv. En del af den succes Plantorama nyder i dag, kan han derfor tage æren for, og tidligere på ugen kunne han yderligere præsentere havecenterkædens bedste regnskab til dato.

I dette nyhedsbrev går vi tæt på manden, der insisterer på at gøre indkøb af planter til en oplevelse og som ifølge ham selv blev en bedre leder af at gå ned med stress.

Lyt med i podcasten 'Toppen Taler'. Du finder den her nedenfor eller dér, hvor du normalt finder dine podcasts.

Samtidig kan du læse eller genlæse vores interview fra efteråret, hvor Peter Vang Christensen netop var blevet kåret til årets ejerleder i Danmark af PwC og Plantorama som årets Succesvirksomhed 2021 i Midtjylland af Spar Nord og BDO.

Du bliver selvfølgelig også som sædvanligt opdateret på stort og småt fra byens virksomheder.

God fornøjelse - og god weekend.

Billede af Kirsten Louise Laursen
Billede af skribentens underskrift Kirsten Louise Laursen Erhvervsjournalist

Lyt til Erhvervsliv Aarhus her

Peter Vang Christensen, CEO for Plantorama A/S. Foto: Camilla Rønde

Prisbelønnet topchef blev ramt af alvorlig stress: Jeg blev en bedre leder bagefter

- På et tidspunkt troede jeg, at jeg aldrig ville komme til at sove igen.

Det var den følelse topchefen i Plantorama, Peter Vang Christensen, sad med, da han i 2008 blev ramt af alvorlig stress. Bag sig havde han et generationsskifte, hvor han havde overtaget ejerskabet og ledelsen af Plantorama, og udviklingen af havecenteret var fuld gang.

Men det gik for stærkt, og Peter Vang Christensen blev tvunget til at trække stikket.

- Jeg lærte meget af at blive ramt af stress, og i dag er det stadig sådan, at jeg altid har min telefon på lydløs, så jeg er i fuld kontrol over min tid, siger han.

Du kan høre, hvordan Peter Vang Christensen overkom både stress, elendige karakterer i skolen og alvorlige økonomiske udfordringer i podcasten "Toppen taler". Den kan du høre via nyhedsbrevet her eller i Itunes, Spotify og på Podimo.

Dårlige karakterer i skolen og en alvorlig stressnedtur er bare nogle af de udfordringer, som Plantoramas ejer og leder, Peter Vang Christensen, har kæmpet med. Alligevel har han i dag vundet priser for både sit lederskab og sin succes med Plantorama.

Ledelse: Det har ikke altid ligget i kortene, at den prisbelønnede topchef fra Plantorama, Peter Vang Christensen, skulle nå til tops i dansk erhvervsliv.

Han var ikke særlig begejstret for at gå i skole, hvor han i de første mange år kun lige præcis leverede det, der skulle til for at gå videre:

- Jeg var ikke særlig god i skolen fra start af. Da jeg gik i folkeskole, havde jeg allerede fået udfyldt de første fire kontaktbøger, inden jeg blev færdig med 1. klasse, fortæller Peter Vang Christensen i podcasten "Toppen Taler".

Da jeg gik i folkeskole havde jeg allerede fået udfyldt de første fire kontaktbøger inden jeg blev færdig med 1. klasse

Og problemerne fortsatte hele vejen gennem HF og videre til det første år på handelshøjskolen, hvor det første år igen blev et år i bunden rent karaktermæssigt.

- Det var her, jeg tog et sabbatår til Berlin, hvor jeg fik lov til at hjælpe til i et tysk havecenter. Jeg kørte med jord, jeg fejede og lavede de mest almindelige ting på gulvet, men det var også her, at jeg begyndte at se en mening med alt det skolearbejde, som jeg ikke havde haft den store succes med.

Peter Vang Christensen sidder i Plantorama i Egå. Her er der både legeland til de små og en cafe, som kunderne kan opholde sig i under deres besøg. Oplevelser er nemlig en vigtig del af et besøg i Plantorama. Foto Anne-Marie Lindholm

Fra gulvfejer til leder

Da tiden i Berlin var slut, vendte Peter Vang Christensen hjem som et nyt menneske. Han fik job i sin fars havecenter, og han fuldførte sin uddannelse - denne gang med et flot resultat.

- Pludselig kunne jeg se og forstå, hvad jeg skulle bruge det hele til, og så tog min karriere fart, fortæller Peter Vang Christensen.

I 1994 begyndte Peter Vang Christensen langsomt at tage mere og mere ansvar i Plantorama, der dengang var en del af Gartneriet Skærgården. På daværende tidspunkt stod gartneriet i en stor krise, hvor forretningen gik i betalingsstandsning.

Krisen resulterede i, at havecenterdelen og gartneriets produktionsdel blev skilt ad. Havecenteret blev til Plantorama, og den del overtog Peter Vang Christensens far, Søren Vang Christensen.

- Jeg tog mere og mere over efter min far, og i 1996 købte jeg 49 procent af virksomheden, siger Peter Vang Christensen.

Optur endte med stress

Da generationsskiftet var komplet i 2000, tog udviklingen af Plantorama yderligere fart. Men farten blev for høj, og i 2008 gik den ikke længere. Peter Vang Christensen var på vej på et lederseminar i Frankfurt, da han pludselig ikke kunne sove mere.

- Jeg var nødt til at tage hjem, for jeg kunne ikke falde i søvn. På et tidspunkt troede jeg, at jeg aldrig ville komme til at sove mere, fortæller han og fortsætter:

Jeg var nødt til at tage hjem, for jeg kunne ikke falde i søvn. På et tidspunkt troede jeg, at jeg aldrig ville komme til at sove mere

- Sådan gik det selvfølgelig ikke, og efter små tre måneder begyndte det også at gå bedre. Og den periode lærte jeg utroligt meget af.

I dag betyder perioden med stress, at Peter Vang Christensen altid har sin telefon på lydløs. Det betyder ofte, at han misser et opkald, men til gengæld ringer han altid tilbage. Resultatet er, at han selv kontrollerer tiden, og det giver ro til at holde fokus.

I podcasten "Toppen Taler' tager Peter Vang Christensen dig med ind bag Plantoramas kulisser, hvor han går i detaljer med hans visioner for ledelse, hans kriser, og hvordan han har vendt modgang til sejre på rad og række.

Du kan høre podcasten herunder eller via Itunes, Spotify og Podimo.

1. april sætter Brian Worm sig i stolen som administrerende direktør i Aarhus Airport. Foto: Kirsten Adler

Ugens nyt om navne

Brian Worm tiltræder som administrerende direktør i Aarhus Airport. Han afløser Nicolai Krøyer, der nåede godt et år på posten.

BoligPortal henter Ulrik Schreiner som ny kommerciel chef. Han kommer med 20 års erfaring fra bankverdenen.

AGF henter marketingdirektør hos WhiteAway. Navnet er Asger Munkholm.

Innovationsfonden skal på udkig efter en ny direktør. Anne-Marie Levy Rasmussen skifter til Bavarian Nordic, hvor hun skal være Head of Global Commercial Operations.

Her er fire udvalgte navnenyheder fra byens virksomheder.

Aarhus Airport får ny direktør - igen

Brian Worm tiltræder rollen som administrerende direktør i Aarhus Airport og erstatter dermed Nicolai Krøyer, som selv har valgt at opsige direktørstillingen. Han nåede at bestride posten i godt og vel et år.

Brian Worm, som oprindeligt er uddannet cand.merc. i økonomistyring og informatik fra Aalborg Universitet, og kommer fra en stilling som Group CEO i det Hong Kong-baserede Grown Up Group Ltd., hvor han har leveret solide resultater via en børsnotering af selskabet samt udvikling og styrkelse af koncernens strategi og beslutningsprocesser.

- Aarhus Airport betjener Danmarks næststørste vækstområde, og vi har et stærkt fokus på at tiltrække de flyruter, der efterspørges af både erhvervs- og fritidsrejsende i Østjylland. Vi står i 2022 med en lufthavn i verdensklasse med VIP til alle. Nu skal vi strukturere driften og de interne processer, så vi bliver toptunet til at håndtere den fremtidige vækst og til at yde en tårnhøj service over for passagerer, flyselskaber og turoperatører, siger Brian Worm.

Ulrik Schreiner er ny kommerciel chef hos BoligPortal

- Jeg glæder mig enormt meget til at forfølge de nye omsætningsstrømme, som BoligPortal har skabt og til at gå i dialog med kunder og samarbejdspartnere i markedet, siger Ulrik Schreiner. Pressefoto

Efter 20 år i den finansielle sektor skifter Ulrik Schreiner nu bank ud med boliger. BoligPortals nye Chief Commercial Officer (CCO) har en fortid hos blandt andet Danske Bank og Sydbank, hvor han også har haft det kommercielle ansvar og bestridt flere chefstillinger inden for salg og forretningsudvikling.

Nu skal 39-årige Ulrik Schreiner bruge sit kommercielle mindset hos landets største lejeboligplatform. Med sin erfaring fra den finansielle sektor skal han optimere den kommercielle strategi mod markedet og kunderne.

- BoligPortal har været i fuld gang med at udvikle forretningen de senere år, og den rejse glæder jeg mig til at tage del i. Jeg ser frem til at skubbe på udviklingen fra at være markedsplads for lejeboliger til at blive ejendomsbranchens foretrukne sparringspartner og leverandør af mere end 20 års data fra lejeboligmarkedet, siger Ulrik Schreiner.

AGF henter marketingdirektør fra WhiteAway

- Der er allerede gjort et godt stykke arbejde af de mange dygtige folk i AGF’s organisation. Nu handler det for os om at bygge på og fortsætte, siger Asger Munkholm, der er 39 år og bor med sin familie i Aarhus. Pressefoto

AGF har forstærket organisationen med en nyoprettet stilling som marketingdirektør. Den tiltrædes af Asger Munkholm, der kommer til AGF fra en lignende stilling hos WhiteAway Group. Her har Asger Munkholm siden 2019 stået i spidsen for marketing på hele det skandinaviske marked.

- Asger er en stærk digital profil, der har et skarpt fokus på data og et moderne og kreativt mind-set. Han kommer med sin store erfaring til at bidrage til, at vi kommer endnu tættere på vores fans, sponsorer og samarbejdspartnere, og vi ser frem til, at han skal stå i spidsen for vores dygtige afdeling på det her område, siger administrerende direktør i AGF A/S, Jacob Nielsen.

Asger Munkholm - der tiltræder 2. maj - ser frem til de nye udfordringer og til at tage livtag med sporten og oplevelsesindustrien.

- Jeg glæder mig utroligt meget til at blive en del af AGF og af fodboldverdenen, som jeg ikke har arbejdet i før. AGF er et af landets stærkeste brands, og klubben repræsenterer en stor styrke og sammenhængskraft - ikke bare i Aarhus, men i hele landet, og på det kommercielle område er klubben inde i en spændende og positiv udvikling, som jeg ser frem til at bidrage til med min digitale baggrund, siger han.

Innovationsfonden skal have ny direktør

Innovationsfonden, som har hovedkontor i Aarhus, skal på udkig efter en ny direktør. Den nuværende direktør Anne-Marie Levy Rasmussen, der har haft posten i to år, har selv annonceret sit jobskifte på Linkedin:

- Jeg tiltræder snart som Head of Global Commercial Operations hos Bavarian Nordic. En kæmpe tak til Innovationfondens bestyrelse, lederteam og medarbejdere samt det danske forsknings- og innovationssystem for et fantastisk godt samarbejde! Med fondens nye strategi og nye dyder, er sporene lagt godt ud til at realisere potentialet i de danske styrkepositioner, skriver Anne-Marie Levy Rasmussen på Linkedin.

Bestyrelsen konstituerer derfor fra 1. april vicedirektør, Annemarie Munk Riis, som direktør for fonden. Samtidig konstitueres Børge Lindberg, nuværende investment officer i Innovationsfonden og tidligere institutleder på Aalborg Universitet, som vicedirektør. Bestyrelsen vil nu indlede processen med at finde en fremtidig ny direktør for Innovationsfonden.

- Vi må bare konstatere, at vores måde at investere, drifte og udleje boligerne på fungerer rigtig godt, siger Peter Krogsgaard Jørgensen, administrende direktør i Koncenton om årsresultatet. Pressefoto

Her får du ugens vigtigste regnskaber fra Aarhus

Stærkt regnskab understreger potentialet i Koncenton som investeringspartner.

Investeringer og nye centre skaber rekordregnskab hos Plantorama.

InCommodities præsenterer en vækst på 320 procent i et ekstremt år.

Flere af byens største virksomheder har offentliggjort deres årsresultat i denne uge.

2021 blev det bedste år i Koncentons blot syv-årige historie

Med en ordreindgang på 1,8 milliarder kroner understreger Koncenton, at investorerne mere end nogensinde har fået øjnene op for ejendomsinvesteringer som et solidt alternativ med et stærkt afkast. Som det var tilfældet året forinden, blev også 2021 et stærkt år på ejendomsmarkedet med kraftigt stigende ejendomsværdier og meget stor efterspørgsel efter boliger.

- Der er ingen tvivl om, at den usikkerhed, der ramte investeringsmarkederne i 2021, gav ekstra medvind til Koncenton. Vi oplevede rigtig mange investorer søge risikospredning og solide afkast gennem investering i ejendomme, siger administrerende direktør, Peter Krogsgaard Jørgensen.

Han noterer sig, at Koncentons resultat - 155 mio. kroner før skat - i det forgangne år betyder, at selskabet for tredje år i træk var den største danske ejendomsinvestor på det danske marked. Samlet investerede Koncenton på vegne af investorerne i 20 ejendomme for en samlet sum på 5,1 milliarder kroner, så ved årets udgang havde de 13,7 milliarder kroner under forvaltning.

Koncenton forventer et højere aktivitetsniveau og et resultat før skat i intervallet 150-200 millioner kroner i regnskabsåret 2022.

Investeringer og nye centre skaber rekordregnskab hos Plantorama

Nye centre i Tilst og Hørsholm, udvidelser i Randers, Viborg og Hillerød, og et øget fokus på bæredygtige løsninger har været definerende for Plantoramas 2021.

Årets netop offentliggjorte regnskab er virksomhedens hidtil flotteste, med en omsætning på 592 millioner kroner og et resultat før skat på knap 74 millioner, hvilket er en stigning på 29 procent i forhold til året før. Soliditeten er steget løbende over de seneste fem år og er nu over 30 procent, og det er ambitionen at omsætte for en milliard kroner i 2025.

– Det seneste år har i høj grad været præget af stor investeringsaktivitet, hvor vi udover at åbne to nye centre og udbygge tre af de eksisterende er begyndt på to kæmpecentre i Høje Taastrup og Kolding. Med åbningerne af nye centre i Tilst og Hørsholm er vores stordriftsfordele blevet endnu større, og vores arbejde med bæredygtighed har blandt andet resulteret i mindre spild end tidligere, siger Peter Vang Christensen, der er administrerende direktør i Plantorama.

Stærk præstation fra InCommodities i et ekstremt år

Energihandleren InCommodities har udgivet sin femte årsrapport, der viser et stærkt år for virksomheden med et resultat før skat på over 1 milliard danske kroner, hvilket er en år-til-år vækst på 320 procent.

- 2021 har været præget af flere ekstreme situationer, der har påvirket InCommodities. Et ophedet makroøkonomisk miljø på baggrund af covid-19 og en global mangel på energi presser priserne over hele kloden til rekordniveauer.

- Vores evner til risikostyring er blevet testet, men vi har nået vores ambitioner om at vokse vores forretning både i Nord Amerika og Europa. Resultatet er langt over vores forventninger, og vi har bevist, at vores forretningsmodel fungerer selv i det mest ekstreme marked.

- Ser vi ind i 2022, vil vi fortsætte med at investere i vores platform, vores folk, vores kultur og forberede os på det evigt skiftende marked omkring os. Vi forventer at vokse i både nuværende og nye markeder, siger CEO Jesper Johanson i en pressemeddelelse.

Henrik Brink (tv.) fra Ento Labs og Poul Carstensen blev kåret som vinder af årets startup og årets investor i 2021. Nu har Ento Labs også hentet en kapitalindsprøjtning på 25 millioner kroner. Pressefoto

Det skal du vide fra ugen, der gik

Ento Labs vil skære op til 30 procent af kundernes energiforbrug - nu med en 25 millioner kroner i ryggen.

Entreprenørvirksomheden Aarsleff forlader Rusland.

Jysk lukker butikkerne i Rusland og forlader landet helt.

Her er tre udvalgte historier fra byens virksomheder.

Ento Labs får kapitalindsprøjtning på 25 millioner kroner

Ento Labs har sikret sig en 25 millioner kroner stor investering fra en række investorer, blandt andet fra de to venturefonde byFounders og Voyager. Ento Labs har udviklet en virtuel energirådgiver, der anvender kunstig intelligens til lynhurtigt at identificere og prioritere energibesparelser i bygninger ud fra forbrugsdata. Teknologien benyttes allerede i mere end 6000 bygninger.

- Knap 30 procent af de globale CO2-emissioner kommer fra bygningsdrift, og 10-30 procent af energien, der bliver brugt i bygninger, går simpelthen til spilde. Det er et overset problem i hele diskussionen om den grønne omstilling, men vi ser et kæmpe potentiale, som vi har sat os for at gøre noget ved, siger Henrik Brink, administrerende direktør og stifter af Ento Labs.

Ento Labs har skabt en intelligent software-platform, som ved at overvåge og analysere forbrugsdata hjælper bygningsejere med at reducere deres energiforbrug.

- Med vores platform kan bygningsejere i stedet automatisere hele den proces og gennem software og algoritmer gøre det meget hurtigere og mere effektivt at forstå, hvor man skal sætte ind, siger Henrik Brink,

Entreprenørvirksomheden Aarsleff forlader Rusland

- Krigen i Ukraine berører os dybt. Vi fordømmer fortsat den russiske invasion, som har ført til så mange tab af menneskeliv, ødelæggelser og menneskelig tragedie. Vi har derfor taget beslutningen om at sælge vores forretninger i Rusland, hvilket vi mener, er det rigtige at gøre i den nuværende situation. Når salget er effektueret, vil vi ikke længere være til stede i Rusland, skriver entreprenørvirksomheden Aarsleff i en meddelelse til fondsbørsen.

- Som en konsekvens af denne beslutning, vil vores forretninger i Rusland ikke længere indgå i koncernens omsætning og driftsresultat. Regnskabsmæssigt vil forretningen blive behandlet som et aktiv, der er bestemt for salg, indtil afviklingen er sket. Forretningen vil blive nedskrevet til dagsværdi, hvilket resulterer i en estimeret ikke-likvid nedskrivning på 20 til 40 millioner kroner, lyder det videre.

I 2020/21 havde forretningen i Rusland en omsætning på 64 millioner kroner og et driftsresultat på 4 millioner kroner. Aarsleff vil senere komme med yderligere oplysninger vedrørende de regnskabsmæssige konsekvenser.

Jysk lukker permanent i Rusland

Efter fire uger med midlertidig lukning af Jysks butikker i Rusland ligger det nu fast, at Jysk permanent lukker butikkerne og forlader landet helt.

- Vi kom til Rusland med den hensigt at give et godt tilbud til den russiske befolkning. Vi havde en fantastisk start i Rusland, hvilket jeg kun kan rose alle involverede kolleger for, men i den nuværende situation ser ledelsesteamet og vores ejere ikke noget alternativ til at lukke vores aktiviteter i Rusland, siger President og CEO, Jan Bøgh.

Jysk har de seneste dage været i kontakt med sine udlejere af butikslokaler i Rusland med henblik på at indgå en aftale om lukning under disse helt særlige omstændigheder.

Samtidig er det besluttet, at Jysk fra 31. marts midlertidigt genåbner butikkerne i Rusland for at gennemføre et ophørsudsalg, der skal tømme butikkerne for produkter. Jysk-kollegerne i Rusland vil modtage løn i henhold til den russiske lovgivning i forbindelse med lukningen.

CEO og ejer af Plantorama, Peter Vang Christensen, tror på, at uddannelse er vigtigt, og derfor bruger virksomheden to procent af lønsummen på efteruddannelse hvert år. Foto: Tomas Bertelsen

Plantorama-ejer: Vi går i vores egen retning

Plantorama er en af de detailkæder, andre kigger til, når de skal forsøge at gøre indkøbsturen til en oplevelse for kunderne. For det er en af hemmelighederne bag Plantoramas succes, at de skaber oplevelser for hele familien og flytter fokus fra pris til følelser.

Havecenterkæden har gennemgået en stor udvikling de seneste tre år med flere nye butikker og en digital transformation, der har gjort dem til en omnichannel forretning. Den succes blev i efteråret 2021 anerkendt med hele tre priser: Årets Succesvirksomhed i Region Midtjylland, og Årets Ejerleder både i Østjylland og Danmark.

I anledning af udgivelsen af podcasten 'Toppen Taler', hvor Peter Vang Christensen fortæller om sin rejse om leder, har Erhvervsliv Aarhus været en tur i arkivet og genudgiver derfor denne artikel om Plantoramas CEO og ejer. Her fortæller han om, hvordan han lykkes med at gøre indkøb af planter til et udflugtsmål for hele familien.

Havecenterkæden Plantorama har været gode til at lokke kunderne ud i butikkerne, fordi de satser benhårdt på oplevelser. Som frontløber i detailhandlen har de formået at gøre Plantorama til et udflugtsmål for hele familien, og opskriften på succes er ganske enkel.

Artiklen blev bragt første gang af Erhvervsliv Aarhus i november 2021.

INDSIGT: Det har været nogle begivenhedsrige uger for Peter Vang Christensen, CEO og ejer af Plantorama, der på to uger er blevet hædret med hele tre priser. Først vandt de årets Succesvirksomhed i Region Midtjylland, senere samme dag vandt de regionsfinalen som årets ejerleder i Østjylland. Og så røg de videre til landsfinalen.

- Vi var egentlig lidt på bagkant med de her priser, jeg havde slet ikke været opmærksom på, at vi skulle afsted. Så da vi skal til landsfinalen, tænker jeg bare, at den her vinder vi ikke, siger Peter Vang Christensen.

Han beskriver det som toppen af poppen, der er til stede til finalen hos PwC i Hellerup, og inden årets ejerleder bliver afsløret, bliver der først uddelt priser til et par andre kendte aarhusianere, nemlig Karin Salling - Årets Heltinde - og Anders Holch Povlsen, Årets Hæderspris. Sidstnævnte holder en længere takketale og bliver efterfølgende modtaget af sine forældre, som er med til overrækkelsen.

Men det var Peter Vang Christensen, der løb med guldregnen og hovedprisen som Årets Ejerleder.

- Jeg blev meget overrasket. Det var faktisk et stort øjeblik. Og jeg kunne ikke lade være at tænke på, at det var ærgerligt, at min far og mor ikke var der. Det er jo min far, der er grundlægger oprindeligt.

- På en måde er min historie ikke så forskellig fra Anders Holch Povlsen, selvom min virksomhed er noget mindre. Men min familie manglede. Jeg havde ikke lige fået nogen med udover min retailchef.

Kulmination på mange års arbejde

Heldigvis tog Peter Vang Christensen lidt revanche med fejringen dagen efter, hvor det i forlængelse af de to regionale priser allerede var planlagt, at samtlige medarbejdere i Plantorama skulle mødes online og skåle i champagne. Og så selvfølgelig spise hindbærsnitter, som direktøren elsker.

Han har ikke selv nogen endelig forklaring på, hvorfor det lige var nu, at Plantorama skulle hædres med flere priser.

- Jeg tror, det er en kulmination på mange års arbejde, hvor vi har formået at bygge noget op, der er blevet en succes. Jeg blev spurgt til finalen, hvad der gør Plantorama unik, og det er, at vi går i den anden retning end de andre.

Oplevelser i dna

En af de ting, der har gjort Plantorama unik, er deres måde at nytænke indkøbsturen på. Det handler ikke kun om at køre ud i en butik og købe varer.

Når man besøger Plantorama, skal det være en oplevelse for hele familien. Og det er en strategi, som virksomheden har holdt stædigt fast i, også selvom de fysiske butikker i flere år blev dømt ude til fordel for onlinehandel.

- Jeg tror, det ligger i vores dna at skabe oplevelser. Det stammer helt tilbage fra min far, som mente, at planter skulle sælges på en anden måde. De skulle sælges med værdighed og ikke bare fra et drivhus. Han lavede også arrangementer som bryllupsmesser og vinsmagning, og det er noget, vi fortsat har på programmet.

Peter Vang Christensen

  • CEO og ejer af Plantorama
  • Uddannet cand. merc i økonomistyring fra Aarhus BSS
  • MBA i retail mangement fra Sterling University
  • 53 år, far til to drenge og bor i Skæring.

- Det handler om at arbejde med oplevelsen strategisk og så få medarbejderne med på ideen. Så vi arbejder aktivt hver dag med, at vores butikker skal være et rart sted at komme. Det betyder, at parkeringspladsen skal stå flot, og kundetoiletter skal også indbyde kvalitet. Vi tror på, at vi kan sælge mere med oplevelser.

Når Peter Vang Christensen skal hente ny inspiration til oplevelserne med sit team, kigger de gerne til udlandet. For i Danmark er vi vokset op med fokus på pris og tilbud, så der er ikke mange, der er gået oplevelsesvejen, selvom det bliver mere udbredt.

- Rigtig mange detailbutikker forsøger at skabe oplevelser, men falder tilbage i tilbud og billigst, hvis salget ikke følger med med det samme. Og problemet med den strategi er, at der kun er en, der kan være billigst.

- Vi forsøger at arbejde med følelser og flytte fokus væk fra pris. Det betyder ikke, at vi ikke har tilbud, men det er ikke vores primære strategi.

Selvom Plantorama satser meget på de fysiske butikker, og hele tiden udvider og bygger større, så er det ikke fordi, at de ikke tror på onlinehandel. Som Peter Vang Christensen beskriver det, er de i dag en omnichannel-kæde.

Fokus på forretning

Peter Vang Christensen er i dag ene-ejer af Plantorama, hvilket er lidt usædvanlig for moderne virksomheder. Men igen er ligheden med den noget større Bestseller-koncern også tydelig, hvor det også er Anders Holch Povlsen, der har alle ejerandele. Forskellen er så, at Plantorama har en bestyrelse med eksterne medlemmer.

- Jeg har ikke nogen investorer inde og påvirke beslutningerne.

Bortset fra de seneste ugers festivitas har Peter Vang Christensen også levet et stille liv uden for mediernes søgelys, uden det har været et bevidst fravalg.

-  Jeg har været meget fokuseret på min egen virksomhed. Derfor sidder jeg heller ikke i nogle bestyrelser. Jeg følger med i, hvordan det går i forretningen hele tiden.

Plantorama

  • Grundlagt af Søren Vang Christensen, far til Peter, i 1987 i Egå.
  • Har i dag 13 havecentre fordelt over Jylland, Sjælland og Fyn.
  • Beskæftiger omkring 700 medarbejdere.
  • Omsætning i 2020:  537 millioner kroner.
  • Resultat før skat 2020: 56,4 millioner kroner.

Han er ikke bange for at uddelegere opgaver - tværtimod. Så tror han på, at medarbejderne bliver mere motiveret af selv at have indflydelse på beslutningerne, og derfor tror han på den decentrale styring.

- Jeg vil gerne selv behandles uden kontrol, og derfor er det også sådan, jeg behandler mine medarbejdere. Man udvikler sig bedst ved selv at finde løsningerne.

Og der bliver brug for masser af løsninger, for ambitionerne er fortsat tårnhøje. Lige nu er Plantorama for eksempel i gang med et byggeprojekt i Tåstrup til 230 millioner kroner.

Så der er planer nok for fremtiden både omkring bæredygtighed og ambitioner om at få endnu flere kunder til at gå på opdagelse i Plantorama.

- Min langsigtede drøm er at kunne lave automatisk kundegenerering. Når vi bliver så gode, at rygtet om vores oplevelser bare spreder sig fra mund til mund, så vi ikke skal bruge energi på at markedsføre os selv, slutter årets ejerleder.