Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Aarhus i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Asger Hess-Olesen (tv.) og Søren Vestergaard Holm fra Beumer Group har haft succes med at tilbyde ansøgertræning til praktikanter. Privat/pressefoto

Træn dine ansøgere og få bedre kandidater

Ledigheden i Danmark ligger på et historisk lavt niveau, det er faktisk kun 2,5 procent af arbejdsstyrken, der står uden for arbejdsmarkedet. Det betyder, at konkurrencen om de ledige hænder er stor, både vidensmedarbejdere og ufaglærte efterspørges i stor stil.

Derfor begynder vi nu at se en ny bølge af ideer til at rekruttere de rigtige medarbejdere og en af de virksomheder, der har taget nye metoder i brug, er Beumer Group. Den internationale virksomhed, der producerer logistikløsninger, ser praktikanter som en vej til at fostre sine egne talenter og dermed afhjælpe problemet med at finde kvalificeret arbejdskraft.

Men også praktikanter er blevet særdeles eftertragtede, så i håb om at skille sig ud fra mængden tilbyder Beumer Group nu ansøgertræning til kommende praktikanter. Målet er at styrke de studerendes muligheder for at brænde igennem i en ansøgningsproces og samtidig gøre det lettere for Beumer Group at spotte de stærkeste kandidater.

I dette nyhedsbrev ser vi nærmere på ansøgertræningen og deler tre gode råd fra Beumer Group til at kopiere ideen.

Vi skal også omkring en hel anden type af rekruttering - nemlig den, der handler om social bæredygtighed. For denne uges gæsteskribent, Mette Rønnau, er direktør i Cabi, og hun sætter fokus på de mange fordele, der kan være for virksomheder, som rummer sårbare medarbejdere. Det giver et langt større rekrutteringsgrundlag til gavn for både driften og udviklingen.

God læselyst - og tak fordi du følger med.

Billede af Kirsten Louise Laursen
Billede af skribentens underskrift Kirsten Louise Laursen Erhvervsjournalist
Asger Hess-Olesen og Søren Vestergaard Holm er en del af afdelingen People and Culture hos Beumer Group, hvor de i fællesskab har ansvaret for rekruttering. Foto: Kirsten Louise Laursen

Beumer Group træner selv deres ansøgere for at få de bedste

Der kan være brug for at tænke kreativt, hvis man som virksomhed vil sikre sig de bedste praktikanter. For en dygtig praktikant kan være det første skridt på vejen til at udvikle sine egne talenter.

Det ved de alt om hos Beumer Group, og derfor har de taget en lidt utraditionel metode i brug ved at tilbyde ansøgere til praktikantstillinger et gratis onlinekursus i jobsøgning. Målet er at klæde ansøgere bedre på til ansøgningsprocessen, og dermed gøre det nemmere for virksomheden at udvælge de bedste kandidater.

I denne artikel får du indsigt i tankerne bag ansøgertræningen hos Beumer Group, og så deler de deres foreløbige erfaringer, der kun har været positive, selvom det ikke er alle, der tager kurset, som søger job hos Beumer Group.

Kampen om de dygtigste praktikanter er benhård, så hvad gør man for at sikre sig de bedste kandidater? Hos Beumer Group har de valgt at stille gratis ansøgertræning til rådighed, så praktikanterne bliver klædt bedre på til både ansøgning og samtale.

REKRUTTERING: To gange om året skal virksomhederne være alvorligt på dupperne, når de studerende fra de videregående uddannelser går på jagt efter en praktikplads. Der er kamp om at finde en god praktikplads, for den rette praktikplads kan være vejen ind til det første job.

Men der er også kamp om at få de bedste praktikanter, for når alle virksomhederne søger samtidigt, er udbuddet af pladser stort, og praktikanterne søger flere steder for at være sikker på at få en plads. Det giver et pres på begge sider af bordet, og det har de sat sig for at gøre noget ved hos Beumer Group.

Virksomheden, der producerer løsninger til logistik for eksempel til transport af bagage i lufthavnen, tilbyder alle deres ansøgere til praktikantstillinger at gennemgå en ansøgertræning, inden de søger.

- Vi kigger selvfølgelig løbende på, hvordan vi kan gøre rekrutteringsprocessen bedre og skarpere, men også hvordan vi kan forbedre hele kandidatoplevelsen. Hvordan kan vi gøre det mere attraktivt for kandidater at søge hos os? forklarer Asger Hess-Olesen, der er business partner og talent acquisition lead hos Beumer Group, om baggrunden for at tilbyde ansøgertræning.

Han bliver suppleret af Søren Vestergaard Holm, talent acquisition specialist.

- Jeg har ofte tænkt, at når man kommer direkte fra studiet, så ved du ikke ret meget om, hvordan man søger job. Derfor er noget af det, vi taler meget med praktikanterne om, hvordan vi tilgår sådan en ansøgningsproces. Og derfor gav det mening for os i første omgang at tilbyde den her træning til praktikanter, fordi de har et særligt behov for at blive klædt på.

Bedre ansøgere

Konceptet bag ansøgertræningen er ganske enkelt: Det foregår online, det er gratis for alle at deltage, og det er ikke et krav, at du søger en stilling hos Beumer Group. Enhver, der er nysgerrig på træningen, kan bruge den.

Når Beumer Group laver et jobopslag til en praktikantstilling, står der nederst et tilbud om onlinekurset og så et link til at komme i gang.

- Det er bevidst, at vi ikke har sat nogen begrænsning på deltagelse, for selvom der er nogle, som tager kurset uden at søge hos os, så er det et mindretal. Og det kan forhåbentlig give os noget goodwill på den lange bane, siger Søren Vestergaard Holm.

Træningen er først og fremmest tænkt som en hjælp til at skrive ansøgning og cv, men hvis ansøgeren bliver kaldt til samtale, får de også tilsendt et ekstra link til en samtaletræning.

- Det er rigtig svært for os at måle, hvad vi får ud af det, for det bygger på kvalitative svar og personlige oplevelser. Men vi oplever, at de ansøgere, som har taget imod træningen, er mere klare i spyttet til samtalerne. De er ganske enkelt bedre forberedt, fortæller Asger Hess-Olesen.

Gratis er risikoen

I Aarhus er Beumer Group, så vidt vides, den eneste virksomhed, der benytter sig af ansøgertræning til praktikanter, og foreløbig har de kun mødt positive reaktioner omkring initiativet.

- Vi har oplevet, at flere har bemærket det og spurgt til det, når vi har været ude på messer. Så jeg har virkelig været positivt overrasket, fordi jeg måske frygtede, at det ville blive lidt et pseudo-projekt, som ingen rigtigt lagde mærke til, siger Asger Hess-Olesen.

Beumer Group

  • Beumer Group er en førende international virksomhed inden for design og fremstilling af logistiksystemer til transport, lastning, palletering, emballering, sortering og distribution.
  • 4500 medarbejdere på verdensplan. 
  • Årlig omsætning på omkring 950 mio. kroner.
  • Virksomheden er grundlagt i 1935, uafhængig og privatejet i 3. generation.
  • Afdelingen i Skejby har 800 medarbejdere.

De to rekrutteringsmedarbejdere er helt bevidste om den risiko, der er ved at tilbyde gratis onlinetræning, fordi de ansøgere, der bruger det, måske ikke søger ind hos Beumer Group.

- Hvis vi står tilbage til sidst med de kandidater, vi gerne vil have, så synes jeg, at alle har vundet ved det. Vi har hørt om ansøgere, der har brugt det, men ikke søgt hos os, men så længe vi også får en effekt af tilbuddet, er det jo en gevinst, lyder det fra Søren Vestergaard Holm.

Udefra kan det måske være svært at forstå, hvorfor Beumer Group bruger så meget energi på praktikanter, der typisk kun er i virksomheden i fire-seks måneder og derefter returnerer til studiet.

- Vi står i samme situation som mange andre virksomheder lige nu. Det er et hårdt marked at rekruttere i. Og vi ser ikke bare praktikanter som en billig arbejdskraft, vi skal tage ind. Vi vil gerne skabe en karrierevej for dem, når de begynder i praktik, og vi beholder dem meget ofte i studiejob efterfølgende og ansætter dem efter endt uddannelse, siger Asger Hess-Olesen.

Søren Vestergaard Holm tilføjer:

- Og hvis det ikke lykkes at beholde dem efter endt praktik, så håber vi, de har haft en god tid her, og på den måde bliver ambassadører for Beumer Group. Og så har vi set, at de er vendt tilbage til virksomheden på et senere tidspunkt i deres karriere.

Potentiale i mere træning

Praktikanterne bliver behandlet som alle andre typer af ansøgere hos Beumer Group med brug af test, men nøjes dog med en enkelt samtale, fordi der er behov for en hurtigere proces med at lukke aftalerne.

Lige nu har virksomheden 12 praktikanter fordelt på forskellige afdelinger, men både Asger Hess-Olesen og Søren Vestergaard Holm håber, at de med tiden kan fordoble det antal, fordi det er en god kilde til at forme sine egne talenter.

- Vores ambition er så mange som muligt, men forretningen skal selvfølgelig kunne følge med. Vi kan sagtens ansætte en nyuddannet ingeniør, og hvis vi kan ansætte en tidligere praktikant, så får vi ovenikøbet en kollega, som er meget hurtigere inde i tingene, fordi de allerede kender vores virksomhed, siger Søren Vestergaard Holm.

Med tiden er det også et ønske at tilbyde ansøgertræningen til andre typer af ansøgere hos Beumer Group.

Beumer Group i Skejby er hjemsted for over 800 medarbejdere. Foto: Jesper Larsen

Beumer Groups tre gode råd til ansøgertræning

Beumer Group har haft succes med et gratis mini-kursus i jobsøgning. Det har givet nogle bedre ansøgninger fra praktikanter og dem, der har været til samtale, har været bedre forberedt.

Idéen er lige til at kopiere for andre virksomheder, og her deler Beumer Group tre erfaringer, der er værd at tage med i sine overvejelser:

1. Hvis ikke virksomheden selv har kompetencer inden for e-learning, så hent hjælp udefra.

2. Kend din målgruppe - det er vigtigt at have for øje, hvilke profiler I søger.

3. Udvælg stillingerne med omhu - det er ikke alle typer af jobs, der er egnet til tilbuddet.

Ansøgertræningen kan være et godt tilbud i en tid, hvor der er hård kamp om den kvalificerede arbejdskraft. Det er enkelt at komme i gang med og kan hurtigt implementeres.

INDSIGT: Hos Beumer Group vil de gerne klæde praktikanterne godt på til ansøgnings-processen, så når de laver et jobopslag til en praktikantstilling, står der nederst et tilbud om et onlinekursus og et link til at komme i gang.

På 30 minutter får de studerende mulighed for at blive klogere på at afkode et jobopslag og gode tips til ansøgning og CV. Formålet er at give ansøgerne bedre mulighed for at skille sig ud i ansøgningsprocessen og dermed sikre det bedste match for både de studerende og virksomheden.

- Når der skal søges praktik, så har de studerende mange ansøgninger ude på én gang, og de ved ofte ikke helt, hvad det er, de søger, fordi de ikke har prøvet det før. Derfor giver det god mening af klæde dem bedre på, siger Asger Hess-Olesen, business partner og talent acquisition lead hos Beumer Group.

Hos Beumer Group har de foreløbig tilbudt træningen i nogle måneder med gode resultater, og her deler de tre gode råd til at lave et lignende kursus i andre virksomheder.

1. Hent hjælp udefra

Beumer Group har lavet ansøgertræningen i samarbejde med Annette Omøe, der er selvstændig ledelseskonsulent i HR Caseforum. Hun har skræddersyet programmet, så det passer netop til virksomheden, og det kan bruges i en både dansk og engelsk version.

2. Kend din målgruppe

Det er vigtigt at være bevidst om, hvilke kandidater man gerne vil ramme med ansøgertræningen. Hos Beumer Group har det været perfekt til praktikant-stillingerne, fordi de studerende ofte har ingen eller meget begrænset erfaring med ansøgningsprocesser.

Men for mere erfarne kandidater vil programmet sandsynligvis ramme ved siden af, hvorimod det også kunne være et relevant tilbud til nyuddannede.

3. Udvælg stillingerne med omhu

Nogle typer af stillinger er så specialiserede eller indenfor et felt, hvor der er hård kamp om arbejdskraften, at der er meget få ansøgere. Hvis der er få ansøgere til en stilling, kan ansøgertræningen være et godt tilbud, men det er ikke så relevant, da der ikke er behov for at få ansøgerne til at skille sig ud fra hinanden.

Stillinger med mange ansøgere er oplagte til træningen, fordi det gør det nemmere at sortere de kandidater fra, som matcher det, man søger, fordi de får lavet både bedre ansøgning og cv efter kurset.

Direktør i Cabi, Mette Rønnau, ser et kæmpe potentiale i, at virksomheder tænker mere i social bæredygtighed. Det styrker forretningen, arbejdsmiljøet og rekrutteringsgrundlaget. Foto: Campfire & co

Kære leder, bæredygtighed handler også om dine medarbejdere

- At være bæredygtig handler om mere end grøn omstilling. Der er virksomheder, hvor den grønne omstilling ikke er presserende for driften og økonomien. Særligt for dem er der et kæmpe potentiale i at arbejde med social bæredygtighed, skriver direktør i Cabi, Mette Rønnau i dette indlæg.

Hun er denne uges gæsteskribent, der sætter den sociale bæredygtighed på dagsordenen, fordi det er til gavn for både virksomheden og samfundet, når vi rummer hinanden.

Og så fremhæver hun et helt konkret eksempel på, hvordan små justeringer for at imødekomme en ordblind kollega kom hele virksomheden til gavn og øgede effektiviteten med 30 procent. 

- God forretning og et godt arbejdsmiljø går hånd i hånd, skriver Mette Rønnau.

Mange virksomheder er i fuld gang med at omstille driften med fokus på den grønne omstilling – at bruge nye teknologier, blive mere ressourcebesparende og genanvende flere materialer. Det er både vigtigt og nødvendigt.

Men at være bæredygtig handler om mere end grøn omstilling.

Der er også virksomheder, hvor den grønne omstilling ikke på samme måde er presserende for driften og økonomien. Særligt for dem er der et kæmpe potentiale i at arbejde med social bæredygtighed.

I Cabi taler vi med en lang række virksomheder hver eneste dag. Derfor ved vi, at når du som leder arbejder med social bæredygtighed, så får du en mere robust virksomhed. I vil stå bedre i krisetider, og rekrutteringsgrundlaget vil blive bredere, fordi I som virksomhed kan håndtere medarbejderes forskelligheder og individuelle udfordringer.

Vi så under coronakrisen, at en større del af medarbejderne var sårbare. I det seneste år er der kommet stor mangel på arbejdskraft, og lige nu gør den aktuelle globale situation også, at der i nogle brancher kommer afskedigelser.

Den udvikling kræver, at bæredygtigheden på medarbejdersiden bliver styrket, så forretningen og virksomheden står bedre, når der kommer store udsving i samfundssituationen.

Vi ser virksomheder, som har en fast praksis om, at hvis en medarbejder bliver syg i længere tid, så bliver de opsagt, og man finder en ny. Det kan man ikke mere. Vi har alle set overskrifterne:

”Medarbejdermangel bremser virksomheders opsving”

”Historisk lav ledighed i Danmark”

”Mange virksomheder må sige nej til ordrer”

De seneste år har vist os, at ledere er nødt til at tænke mere bæredygtigt i forhold til medarbejderne. Social bæredygtighed er blevet en god forretning.

Virksomheder, som er gode til diversitet og inklusion, har empatiske ledere, der fordomsfrit kan tage hånd om medarbejderes forskelligheder og sårbarheder. Det øger tilliden og trygheden mellem medarbejder og leder, og skaber et godt arbejdsmiljø, som gør, at virksomheden kan rumme flere med en kultur, hvor der er plads til diversitet.

Der er fokus på muligheder frem for begrænsninger, hvis en medarbejder har noget, de tumler med. Det gør ikke noget, hvis en mulig medarbejder har en sårbarhed. Det vigtigste er kompetencerne og opgaveløsningen.

Den tankegang giver et bredere rekrutteringsgrundlag, og du vil have nemmere ved at finde den arbejdskraft, der sikrer din virksomheds drift og udvikling.

Kernen i en robust social bæredygtig virksomhed er, at god forretning og et godt arbejdsmiljø går hånd i hånd. Det er der mange eksempler på. For eksempel Proshop.

Da Proshop ansatte Rashid, vidste de ikke, at han var ordblind. Det fandt de ud af, da Rashid ikke kunne plukke varer fra lageret på grund af sin ordblindhed.

Produkterne var kun beskrevet med tekst, så han vidste ikke, hvilke varer han skulle plukke. Da Rashid fortalte det til logistikchefen, indførte Proshop billeder af varerne i lagersystemet, så det blev nemmere at se og genkende produkterne ude på lageret.

Det betød, at Rashid blev rigtig dygtig til at plukke varer. Men endnu vigtigere, så blev hele afdelingen 30 procent mere effektiv, fordi de øvrige medarbejdere også fik det nemmere med at se, hvilke varer der skulle plukkes. Ansættelsen af Rashid kom altså hele virksomheden til gode.

Proshop fik set sine procedurer igennem og fandt alternative løsninger, der gavnede hele forretningen. Eksempler som Rashid vil der med al sandsynlighed komme flere af.

Vi kan se, at de nye generationer af unge medarbejdere på arbejdsmarkedet kommer med flere udfordringer. De har mindre arbejdspladserfaring, og vi ved fra de seneste undersøgelser om unge, at der er flere, der har psykiske sårbarheder, som angst, stress og depression. Det kommer til at kræve noget af virksomhedslederne.

Empati, tydelig kommunikation og god forventningsafstemning. Kan du det, står du stærkt.

Som eksemplet med Proshop og Rashid viste, så får hele virksomheden gavn af en social bæredygtig ledelsesstil. Man får en virksomhedskultur, som rummer mange flere.

I Cabi har vi fulgt udviklingen i 20 år, og det er stærkt at kunne konstatere, at den sociale bæredygtighed flytter ind i direktionsgangen og i strategien.

Med den seneste udvikling er det at tænke bæredygtighed bredt vigtigere end nogensinde før.

Health Innovation Aarhus' lanceringsmøde i Agri Food Park i sidste uge. Her fra venstre Henrik Jespersen, Systematic, Allan Juhl, Emento, Karen Skjerbæk Jørgensen, Trifork, Mette Hoberg Tønnesen, The Link. Foto: Niels Åge Skovbo

Ugens nyhedsoverblik fra erhvervslivet i Aarhus

Store sundhedsaktører i Aarhus-området danner fælles front med Health Innovation Aarhus.

Crowdstrike-ejer vil beholde softwarevirksomheden Humio i Aarhus.

AGF skurer op for ambitionerne på sponsor- og eventområdet med en investering på 100 mio. kroner.

Her er tre udvalgte historier fra byens virksomheder.

Health Innovation Aarhus skal sætte byen på verdenskortet for sundhedsinnovation

Idéen om et større fællesskab blandt sundhedsaktører i Aarhus-området blev etableret i 2020 med Aarhus Universitet, Aarhus Universitetshospital, Incuba, Aarhus Kommune og Region Midtjylland som stiftere. Siden er også flere private virksomheder blevet en del af brandingpartnerskabet, og målet er at få mange flere med.

Formålet med Health Innovation Aarhus er at tiltrække endnu flere investeringer, internationale virksomheder, start-ups, studerende, forskere, udviklere og andre fagprofessionelle talenter til Aarhus-området.

- De senere år er vi blevet betragtet som sundhedsinnovationens svar på Silicon Valley. Vi har stærke aktører blandt andet med Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital og samtidig så solide traditioner for at samarbejde på tværs af private og offentlige interesser, at sundhedsinnovation har potentiale til at vokse sig meget større, siger Henrik Jespersen, Senior Vice President, Systematic, der har udviklet den elektroniske patientjournal, der bruges på alle hospitaler i Jylland og på Fyn.

- Health Innovation Aarhus initiativet er et økosystem af de partnere og interessenter, der kan være med til at flytte løsninger fra innovationsprojekter til faktiske løsninger i produktionen, hvor de kan gøre en forskel for sundhedspersonalet, borgere og samfundet - og som derved kan bidrage til at løse udfordringen med mangel på arbejdskraft, siger Karen Skjerbæk Jørgensen, Vice President, Trifork, der står bag flere kendte sundhedsløsninger, herunder Fælles Medicinkort og Min Læge.

George Kurtz vil beholde Humio i Aarhus

Multimilliardæren George Kurtz besøgte for nylig Aarhus for at hilse på folkene bag Humio, som hans it-virksomhed Crowdstrike har opkøbt for et milliard-beløb. Selvom den danske virksomhed nu er overtaget af en international cybersikkerhedsgigant, er der ikke planer om at rykke Humios medarbejderstab til udlandet. Det skriver Finans.

Milliardæren ser en stor fordel i Aarhus. Her er nemlig en stor talentmasse inden for it og cybersikkerhed, som udspringer fra Aarhus Universitet. I den branche er det ellers ofte svært at finde kvalificerede medarbejdere.

- Aarhus er et fantastisk sted for vores virksomhed og teknologi. Her er mange nysgerrige folk. Humios medarbejdere har været gode til at gøre meget med få ressourcer. Og vi har været imponerede over deres tekniske kunnen, og hvordan de løser store problemer, siger George Kurtz til Finans.

AGF vil femdoble sponsor­ka­pa­citet

Når kalenderen siger 2025 eller 2026, skal der efter planen stå et funklende nyt fodboldstadion klar i Aarhus. Og på sponsor- og eventområdet skruer klubben op for ambitionerne med en investering på 100 mio. kroner i projektet. Det skriver Børsen.

I lounge-områderne, hvor sponsorerne holder til med netværksmøder til kampene, er pladsen med de 1000 hospitality-sæder blevet for beskeden til, at AGF reelt kan byde velkommen til nye sponsorer. Med de nye stadionplaner sikrer klubben sig yderligere 1500 hospitality-sæder til sponsorerne.

- Vi har gennem de seneste fem-seks år øget vores sponsorindtægter. Men lige nu har vi ikke plads til flere sponsorer, og vi fravælger sponsorer. I stedet er vi nødsaget til at tage vores haller i brug, og der er ikke den samme efterspørgsel hos erhvervslivet efter at sidde i en håndboldhal, som der er efter at sidde i en sponsorlounge,  siger Jacob Nielsen, direktør i AGF.