Klar parat start: DHL-Stafetten er meget mere end løb
Fællesskab, sammenhold og god employer-branding er nogle af de ting, der år efter år tiltrækker masser af virksomheder til DHL-Stafetten. Tilsæt muligheden for at være aktive sammen, og du har den perfekte cocktail til en gigantisk havefest for virksomheder.
I år er det 40. gang, at stafetten bliver afholdt, og den er kun blevet mere populær med årene. Faktisk har den efterhånden nået et niveau, hvor der ikke er plads til yderligere vækst.
Erhvervsliv Aarhus har talt med arrangøren bag byens største firmaevent, Aarhus Motion, om, hvad der har skabt succesen, og hvorfor netop virksomhederne har taget motionseventet til sig.
EVENT: Der er sket meget siden, den første DHL-stafet fandt sted i 1983 under navnet Aarhus Stafetten.
Dengang var der 800 tilmeldte løbere på en enkelt løbsdag, hvor der i dag er godt 41.000 løbere med, fordelt på tre dage.
Det er Aarhus Motion, der står for at afvikle og arrangere DHL-Stafetten, og eventchef Jeanette Boye Sørensen kan ikke sige præcis, hvornår stafetten blev et firma-arrangement. Hendes bud er, at det er kommet snigende hen over årene. Helt fra begyndelsen er stafetten vokset stødt fra år til år, men særligt da der blev indført en walk i 2002, tog det fart med antallet af deltagere.
- Selvom det handler om motion, så er DHL først og fremmest et socialt arrangement. Langt størstedelen af dem, der deltager, kommer fra virksomheder. Og virksomhederne bruger løbet som et personalearrangement, nogle bruger det som en opstart efter sommerferien og deres sommerarrangement. Rammerne er jo lagt, så det er blot at møde op, fortæller Jeanette Boye Sørensen.
Alle er lige i løbetøj
Op igennem nullerne fik virksomhederne for alvor øje på DHL-Stafetten, og ifølge Jeanette Boye Sørensen kan der være flere årsager til, at det er blevet en succes som firmaevent.
- Hierarkiet i en virksomhed bliver udlignet lidt, når man mødes i løbetøj uden for kontoret, siger hun.
Og tilføjer:
- Samtidig er det en aktivitet, der understøtter fællesskabet, fordi der også er mange med, som hepper på kollegaerne uden selv at deltage. Langt de fleste virksomheder får også lavet ens t-shirts til lejligheden for at signalere sammenhold.
DHL-Stafetten
• DHL-Stafetten afholdes 16., 17. og 18. august 2022, og der bliver løbet 225.000 kilometer over de tre dage.
• DHL-Stafetten afholdes for 40. år og hed indtil 1993 Aarhus Stafetten.
• Stafetten har omkring 41.000 deltagere.
• Cirka 1400 frivillige fra foreninger i Østjylland tjener tilsammen cirka 800.000 kroner til deres foreninger.
• DHL-Stafetten er Danmarks næststørste motionsevent – kun overgået af DHL-Stafetten i København.
• Arrangøren er Aarhus Motion.
Det er også en mulighed for virksomhederne at brande sig over for hinanden og ikke mindst kommende medarbejdere ved at være med til løbet. For nogle går der derfor også lidt sport i at have et hurtigt hold, fordi de hurtigste løbere gerne bliver annonceret over højtalerne, når de kommer i mål, og det giver virksomhederne lidt gratis reklame.
Aarhus Motion beskriver selv DHL-Stafetten som en gigantisk havefest, og derfor gør arrangørerne også meget for at fastholde den gode stemning, så der er musik på ruten og skilte med motiverende udsagn på de hårdeste bakker.
Traditionernes løb
40 år på bagen kan give de fleste lyst til at forny sig lidt, det gør de også gerne hos Aarhus Motion, men kun i små doser, for de mange virksomheder er en konservativ målgruppe.
- Mange virksomheder har efterhånden sine egen traditioner omkring DHL, for eksempel er der nogle, som har sin egen grillmester med. Så vi har erfaret, at vi ikke skal lave for meget om på rammerne, så virksomhederne kan dyrke deres egne traditioner, siger Jeanette Boye Sørensen.
Henover årene er der kommet forskellige nye tiltag til, blandt andet heppezoner, muligheden for all inklusive og så er man gået væk fra de store fælles telte, så hver virksomhed i stedet kan samles i sit eget telt. Og netop teltene er et vigtigt element til en vellykket stafet, fordi det danske sommervejr altid er uforudsigeligt.
- Vejret er altid en joker, men fordi det er en stafet, så er holdet jo afhængige af, at alle møder op, hvis ikke de skal mangle en løber. Derfor ser vi ikke ret mange afbud, selvom det regner. Så sidder folk bare mest inde i teltene, modsat en solskinsdag, hvor parken er fyldt med mennesker.
Det hårdeste år
De tre dages løbefest, der blev skudt i gang i går aftes, er ikke blot 40 års jubilæum, det er også første løb, hvor DHL er tilbage for fuld skrue efter pandemien. En periode som tog hårdt på Aarhus Motion, der måtte aflyse mange arrangementer, herunder DHL-Stafetten, og afskedige et par medarbejdere.
- Det var den hårdeste periode i mit liv, og usikkerheden var det værste. Vi skulle hele tiden forsøge at finde motivationen og finde nye løsninger.
Aarhus Motion
Aarhus Motion udspringer oprindeligt fra AGF Atletik, men blev oprettet som en selvstændig forening med egne vedtægter i 1996 med det almennyttige formål at yde støtte til motionslivet i Aarhus.
I alt ni personer har deres daglige gang hos Aarhus Motion, som beskæftiger sig med opgaver, der spænder bredt lige fra planlægning til afvikling af arrangementerne.
I 2021 lykkedes det at komme uden om coronarestriktionerne ved at rykke DHL-Stafetten til september, hvor det meste vendte tilbage til normalen. Det blev dog kun et løb og to dage med omkring 25.000 deltagere, så det var kun halvdelen af det, der normalt trækkes til Mindeparken.
Derfor glæder det eventchefen, at den store havefest er tilbage i sin vante form, og selvom de ikke slår deltagerrekord i år, er hun meget godt tilfreds. For løbet er faktisk ved at nå sit max i sin nuværende form.
- Både i 2013 og 2014 nåede vi 47.000 deltagere, og det er et niveau, hvor vi ikke kan bære flere. Hvis vi rammer 50.000, vil det kræve en løbsdag mere.
Eventchefen og teamet fra Aarhus Motion løber desværre ikke selv med i Mindeparken, der er alt for travlt med at holde styr på det hele. I stedet laver de gerne deres eget firma-arrangement og deltager i DHL-Stafetten i København, der eftersigende skulle have en nem og flad rute.