På tre dage fik GK Danmark fod på digitaliseringen og blev mere bæredygtige
Nogle af de bedste ideer opstår tit på baggrund af tilfældigheder og nysgerrighed. Det har de lært hos GK Danmark, hvor et tilfældigt opslag på Linkedin fik sat skub i deres digitalisering. Med hjælp fra ConTech Lab og ved at gøre brug af 'No Code' værktøjer fik de hurtigt udviklet flere brugbare apps.
- Da de tre dage var gået, havde vi lavet seks forskellige værktøjer, så vi måtte grave dybt i den brainstorm, vi havde lavet, og det bekræfter mig i, hvor effektivt du kan arbejde med de her 'No-Code'-værktøjer, fortæller Nick Faurskov, der er BIM-udvikler hos GK Danmark.
I denne artikel fortæller han om, hvordan en brainstorm på tre dage blev forvandlet til seks brugbare apps, der kan effektivisere arbejdsgangene og sikre mere bæredygtighed i virksomheden.
Indsigt: Vil du digitalisere jeres virksomhed på på tre dage? Ja, tænkte Nick Faurskov, der er BIM-udvikler hos GK Danmark, da han så et opslag på Linkedin på den ordlyd.
Afsenderen var ConTech Lab, der er en del af Molio, byggeriets videnscenter. De tilbød tre dages workshop med forfatter og tech-iværksætter Jacob Bøtter, der skulle lære virksomheden at skræddersy IT-systemer med ’No-Code’. ’No-Code’-principper tillader udvikling og vedligeholdelse af softwareplatforme, uden brugeren behøver at kunne kode eller have et traditionelt kendskab til softwareudvikling.
Nick Faurskov var fristet og brugte derfor ikke lang tid på at overveje tilbuddet, men sendte straks en ansøgning afsted. Efter et par måneder kom svaret, og GK Danmark var dermed et par skridt tættere på at få digitaliseret nogle værktøjer og processer.
Digital og bæredygtig
For en virksomhed som GK Danmark, der lever af at skabe tekniske installationer, burde det være simpelt at integrere de digitale løsninger i hverdagen, men som så mange andre virksomheder i byggebranchen, sidder de ofte fast i fortidens rutiner.
- Det giver god mening, at vi arbejder henimod at blive mere digitale, fordi vi kan blive mere effektive i nogle trivielle processer. Samtidig vil vi på den lange bane gøre det nemmere for os selv at holde en struktur, siger Nick Faurskov.
Han forklarer, at der i lige præcis byggebranchen er mange barrierer for at digitalisere, fordi det er en traditionel branche præget af håndværk og årelange traditioner for, hvordan man gør tingene.
- Der er sådan en joke med, at der er to brancher, der er mindre digitale end byggebranchen, og det er folkekirken og jagt og fiskeri. Så der er klart plads til forbedring, og det er en udfordring, fordi mange mennesker er vant til at gøre tingene på en bestemt måde og har svært ved at omstille sig.
Den interne markedsplads
Nick Faurskov var derfor aldrig i tvivl om, at GK Danmark havde meget at hente ved digitaliseringen, og derfor var muligheden med ConTech Lab en kærkommen chance for at skyde processen i gang.
GK Danmark
GK Danmark er en del af den norske GK Gruppen AS, som er en af Skandinaviens førende indeklimakoncerner.
Leverer indeklimaløsninger til nybyggeri og eksisterende byggeri.
GK Gruppen AS opererer i Norge, Sverige og Danmark. De havde i 2021 3000 ansatte og en omsætning på over seks milliarder kroner.
Det danske hovedkontor ligger i Odense, og der er omkring 150 medarbejdere i Danmark.
Inden de tre dages workshop havde Nick Faurskov en brainstorm med en kollega, hvor de fik lavet en liste over alle de processer og værktøjer fra dagligdagen, der med fordel kunne omstilles til nogle mere automatiske og agile værktøjer. For eksempel store excelark der med fordel kunne flyttes ind i en app.
En af de ting, som de hurtigt blev varme på, var at få udviklet en intern markedsplads for overskudsmaterialer, en slags Den Blå Avis. Det ville både kunne mindske spild og sikre en mere bæredygtig produktion.
- Vi havde en ide om, at der ligger meget på lager, som ingen kender til. Vi har ofte overskudsmateriale, der ender på lageret, indtil det bliver smidt ud, fordi ingen ved det eksisterer. Ved at skabe den interne markedsplads, ville vi kunne fordele materialerne bedre og undgå nyindkøb.
Markedspladsen fungerer meget på samme måde, som man kender det fra Facebook eller Den Blå Avis. Medarbejderne lægger billeder op af de materialer, de har i overskud, og så kan kollegaerne tjekke markedspladsen, inden de bestiller materialer, om der skule være noget på lager et sted i Danmark.
Masseproduktionen
Markedspladsen var det ultimative mål for de tre dages workshop, men der gik kun en halv dag, så var den klar, og det gav mulighed for at udvikle endnu flere løsninger.
- Da de tre dage var gået, havde vi lavet seks forskellige værktøjer, så vi måtte grave dybt i den brainstorm, vi havde lavet, og det bekræfter mig i, hvor effektivt du kan arbejde med de her 'No-Code'-værktøjer.
Noget af det, Nick Faurskov og teamet også fik produceret på de tre dage, var en digital personalehåndbog og en arbejdspladsvurdering til projektledere, der vurderer, om der er de rette kompetencer tilknyttet et projekt, inden man går i gang.
- Vi lavede også en app, der hedder ' sikkert hjem', der handler om at få medarbejderne sikkert hjem fra arbejde. Det er en app, som skal hjælpe medarbejderne med at tænke over risikoen ved de forskellige arbejdsopgaver. Der er så opsat en række tjeklister, man skal gennemgå, inden man går i gang med arbejdet.
Der blev også udviklet en idebank med bæredygtige tiltag og et nyt planlægningssystem, der skal gøre det nemmere at allokere ressourcerne.
- Idebanken er tænkt som et bæredygtigt idekatalog, hvor alle kan byde ind med ideer til bæredygtige tiltag i virksomheden. Skriv en besked eller tag et billede og så vil en arbejdsgruppe kigge på alle de forslag, der er kommet ind en gang om måneden.
Alle de nye initiativer er udviklet som apps for at gøre det så brugervenligt som muligt, men de kan også alle bruges på computer.
Det attraktive værktøj
Et er at få skabt nogle gode digitale løsninger, et andet er at få dem implementeret i hverdagen, hvor kollegaer helst skal kunne se fordelene og tage dem i brug. Selvom de nye apps faktisk er klar til brug, så har GK Danmark valgt at give sig tid til at implementere dem.
I første omgang er det markedspladsen, der skal ud at leve, og den har været omkring nogle testpersoner og er nu godkendt af direktionen. Herfra kommer de til at lave en løbende udrulning til alle deres afdelinger i Danmark.
- Vores erfaring er, at selvom det kan være svært at introducere nye værktøjer, så går det rimelig nemt, hvis man får skabt noget, som medarbejderne kan se værdien af. Og her ligger det lige for med markedspladsen. Selvfølgelig kræver det lidt ekstra tid at fotografere materialer og lægge dem op, men vi håber virkelig, at folk tager den til sig, så det løser sig med tiden.
Nick Faurskovs erfaring er, at dialog og et godt forarbejde er vejen frem til at ændre de traditionelle arbejdsgange.
- Hvis vi får skabt de rigtige produkter, så vil folk gerne bruge dem. Men det er vigtigt, at de er gennemtænkt fra start, så man oplever det som en fordel og ikke en besværlig ekstra opgave. Det er også derfor, vi tager det roligt med implementeringen - produkterne skal være helt klar, lyder det fra Nick Faurskov.