Woden: Bæredygtighed er nemmere, når man begynder helt forfra
Drømmen om at blive selvstændig havde levet lidt i det skjulte i mange år, men i forbindelse med en opgave på hans Executive MBA, skulle Carsten Holm, der er CEO og stifter af Woden, lægge en plan for fremtiden, og her blev målet om at gå selvstændig helt tydelig. Det betød også, at han begyndte at tage de første spæde skridt til at skabe Woden.
Bæredygtighed er et gennemgående tema, som fylder rigtig meget hos Woden, for som en del af modeindustrien, der hvert år udleder store mængder CO2, vil Carsten Holm gerne sætte et andet aftryk på verden.
- Bæredygtighed er en rejse og ikke en fase, og den dag man stopper med at have fokus på det, så tror jeg ikke på, at det giver mening, siger Carsten Holm.
I denne artikel inviterer vi indenfor hos Woden, der har et mål om at lade bæredygtighed gå hånd i hånd med komfort, som middelklassen fortsat har råd til. Og derfor har de fra start bygget organisationen omkring det mål.
Indsigt: - Jeg har altid haft en drøm at blive selvstændig, og jeg ville ikke sidde som 75-årig og tænke, hvorfor gjorde jeg det aldrig, fortæller Carsten Holm, CEO og stifter i Woden.
Drømmen om at blive selvstændig havde levet lidt i det skjulte i mange år, men i forbindelse med en opgave på hans Executive MBA, skulle han lægge en plan for fremtiden, og her blev målet om at gå selvstændig helt tydelig. Det betød også, at han begyndte at tage de første spæde skridt til at skabe Woden og de perfekte sneakers.
Navnet Woden står for Works of Denmark, og det er ikke tilfældigt, at Carsten Holm har valgt at skilte med sit ophav.
- Jeg så et highend premium brand, som bygger på det nordiske, og derfor ville jeg også gerne skabet en identitet, der bygger på det skandinaviske, fordi der er grund til at være stolt ude i verden over, at man kommer herfra. Det handler om designværdier, det naturlige og ikke mindst bæredygtighed.
- Den største værdi for mig er at arbejde med bæredygtighed. Og her har det været en fordel, at vi er en mindre virksomhed, for hvis man sidder i en stor kommerciel virksomhed og siger, at nu skal vi være mere bæredygtige, men det koster 20 procent mere - jamen så kommer det ikke til at ske. Når man begynder forfra med sin egen virksomhed, så kan man gøre, som man selv vil.
Laksen fra Norge
Det særlige fokus på bæredygtighed bliver tydeligt, når man kigger nærmere på de sneakers, Woden er blevet så kendt for.
- Vi vil gerne lave mere end bare en sneakers, hvor der er respekt omkring håndværket. Vi vil gerne skubbe barren for at gøre produktionen af sko mere bæredygtig. Bæredygtighed er en rejse og ikke en fase, og den dag man stopper med at have fokus på det, så tror jeg ikke på, at det giver mening.
Modebranchen som helhed står for omkring 10 procent af verdens CO2-udledning, og det er blandt andet det tal, som Woden gerne vil være med til at nedbringe. Et af de steder, hvor de forsøger at skille sig ud fra mængden, er ved at bruge fiskeskind og kork i deres sko.
- Jeg ser vores fiskeskind som noget af det mest unikke, vi har, fordi det er 100 procent CO2-neutralt. Det er dyrere i bearbejdning end andre materialer, men det er selvfølgelig også derfor, at vi ikke laver hele skoen i fiskeskind. Og så passer det fint i vores fortælling om det skandinaviske brand, fordi det er fisk fanget i Norge, vi bruger.
Woden
- Woden blev grundlagt i 2013 af skomager Carsten Holm, som med lang historik fra skobranchen vidste, at natur og skandinavisk design, kombineret med sneakers i høj kvalitet til en overkommelig pris ville være et rigtig afsæt.
- Woden henvender sig især til kvinder mellem 25 og 35 år. Med respekt for miljø og omgivelser arbejdes der ud fra en bæredygtig tilgang og målsætning om reduce, reuse, recycle.
- Woden har i vid udstrækning erstattet syntetiske materialer med kork og fiskeskind, der garves på en fabrik i Island. Der indgår mindst 10 procent genbrugsgummi i ydersålerne.
- Woden beskæftiger cirka 70 ansatte.
For Carsten Holm og Woden handler bæredygtighed ikke kun om brug af materialer, for det er også vigtigt at få skabt en sko, der kan holde, så man ikke hele tiden skal købe nye. Det kan virke misvisende, når man lever af at sælge sko, men det bekymrer ikke stifteren.
- Vi har skabt en sko med høj komfort, og jeg ved, at det derfor er en favoritsko for mange. Og problemet er ikke det par sko, de slider op, men alle de par der ligger i skabet, som du aldrig bruger, fordi de ikke er gode at gå i.
En virksomhed i dvale
Det er særligt de seneste tre år, at det er gået rigtigt stærkt for skoproducenten i Sydhavnen, men det er også i de seneste år, at virksomheden blev ramt af store udfordringer.
- Da statsministeren lukkede landet ned første gang, der sad jeg derhjemme, lidt i panik, som alle andre. Vi tænkte på, hvordan kan vi sætte den her virksomhed i dvale? barberer den ned til ingenting og stoppe alle ordrer. Det endte med, at vi skar budgettet ned med 20 millioner kroner.
Alle medarbejdere blev sendt hjem og for at få økonomien til at hænge sammen, måtte Woden desværre også afskedige tre medarbejdere. Men det fungerede ikke for hverken medarbejderne eller direktøren at gå derhjemme, og derfor valgte virksomheden hurtigt en anden vej igennem nedlukningerne.
- Efter en måned tog vi alle medarbejderne tilbage igen og bad dem om at have fokus på, hvordan vi kunne hjælpe vores kunder bedst igennem krisen. Og al den tid vi havde i overskud, fordi vi ikke kunne lave det, vi plejer, den skulle bruges på at komme i bund med en helt masse projekter.
En af de ting, Woden ville få styr på, var at finde en anden logistikløsning, så de ikke var afhængige af eksterne leverandører. Det kom i stand ved hjælp af et Linkedin-opslag, hvor de efterlyste en ny logistikløsning, og her bød ProShop-ejer Poul Thyregod sig til, da de netop var ved til at flytte ud af deres gamle lokaler i Slet.
- Der gik knap 14 dage efter den kaffeinvitation, så havde vi et aftalegrundlag på plads.
Data er nøglen
Når verden forandrer sig og ydre omstændigheder pludselig sætter dagsordenen, er det vigtigt at kunne omstille sig hurtigt, og den egenskab er blevet dagligdag hos Woden.
- Det mantra vi efterhånden er blevet bevidste om, det er vores evne til at tilpasse os, til de omstændigheder, der er. Der synes jeg, at vi arbejder på at skabe en agil organisation. Det betyder også, at hvis man vil være bæredygtig, bliver man nødt til at bryde ud fra de normer, der er, hvis man vil være digital er det det samme.
- Man kan ikke tage den digitale omstilling og putte den ned i en eksisterende maskine, man bliver simpelthen nødt til at tilpasse sig det. Og det er blandt andet derfor, at vi laver indkøb ud fra markedsdata og ikke ud fra følelser.
For at understøtte mantraet har Woden også bygget sin organisation op på en lidt anden måde, end man traditionelt gør.
- Vi har ikke salg, marketing og design, men i stedet en planning and analysis, der laver indkøb ud fra data, customer relations der ikke laver kold canvas, men skaber kunderelationer.
- Vores nye logistikcenter er bygget op, så vi bedst kan servicere kunderne og ombytte varer i det tempo, der gør, at varerne performer. For i sidste ende så drejer det sig om, at vi skal have skoene ud til slutforbrugeren og ikke ud til retailers.
Det seje træk
Der er ingen tvivl om, at corona har trukket dybe spor for mange virksomheder i modebranchen, fordi de lukkede butikker fra den ene dag til den anden og ændrede vores indkøbsmønster. Men når man spørger Carsten Holm, hvornår det er svært at være ejerleder, så er det ikke kun corona, der er en udfordring.
- Det er svært hver eneste måned. Når man har en ung og dynamisk organisation, så sidder der ofte nogle og spørger til, hvordan gør vi det og det. Og så er det, jeg siger, at hvis det var nemt, så kunne alle bare gøre det.
Han fortæller, at han i en af de hårde perioder læste en bog om Nike-stifteren Phil Knight, der beskrev, hvordan virksomheden flere gange havde været ved at vælte fuldstændig, inden de fik skabt det imperium, Nike er i dag.
- Der fandt jeg ro i, at det nok er meget normalt, at det går op og ned. Det der går galt, det er nok, at jeg ikke har prøvet at tabe endnu, griner Carsten Holm.