Mie Krog, bestyrelsesprofessionel og direktør
Der begynder at blive lagt mærke til Aarhus rundt omkring. Byen er kommet på landkortet, fordi vi er stærke på den digitale udvikling og har et velfungerende iværksættermiljø. Og så er byen efterhånden hjemsted for landets uofficielle retail-klynge.
Men hvad nu hvis vi samlede alle de gode kræfter i byen med et nyt fælles formål om at lade Aarhus gå forrest på rejsen mod det bæredygtige forbrug?
Dagens gæsteskribent Mie Krog, bestyrelsesprofessionel, kommer med en åben invitation til at sætte nye standarder for det miljøvenlige forbrug.
- Jeg tror på, at vi skal have opdyrket en helt ny infrastruktur af kompetencer omkring miljømæssig påvirkning og data, som kan understøtte hverdagens forbrugere. Og det kalder på helt nye kompetencemæssige mødesteder. I Aarhus har vi alle forudsætninger for at skabe dette mødested, skriver hun.
onsdag 16. mar. 2022 kl. 06:07
Mie Krog, bestyrelsesprofessionel og direktør
Forleden deltog jeg i et erhvervsseminar i København. Over frokosten skulle jeg præsentere mig selv for nogle af deltagerne. Og det blev en lidt anderledes oplevelse for en gangs skyld. For pludselig blev dét, at jeg kom fra Aarhus til noget af mest interessante.
For Aarhus – ja det var da virkelig en spændende by i rivende udvikling. Digital udvikling i international skala og sikken da et spændende iværksættermiljø og meget, meget mere af samme positive skuffe. Ja, jeg sad faktisk der og blev helt stolt på vores alles vegne.
Mit perspektiv på byens erhvervsliv rækker kun to årtier tilbage, men jeg kan godt nikke genkendende til den udvikling, som frokostselskabet sad og bekræftede hinanden i. For Aarhus er i dag blevet hjemsted for mange spændende og dynamiske virksomheder, med både fagligt og internationalt udsyn, og jeg møder dem dagligt som bestyrelsesprofessionel.
Den klynge af virksomheder, jeg er tættest på, handler om hverdagens forbrugere. I Aarhus og Østjylland har vi en hel stribe af de dygtigste i kategorien detailhandel, som jo netop skaber det daglige forbrug – Salling, Jysk, Bestseller, Søstrene Grene, Plantorama, Ilva, Normal, Bog & Ide, Proshop, Skatepro, Sinful – bare for at nævne nogle få.
Og at vi har så mange dygtige virksomheder indenfor detailhandel i og omkring Aarhus er til at forstå - byen har altid været samlingspunkt for handel. De mest succesfulde virksomheder er vokset ud af det og er i dag nærmest blevet til talentfabrikker indenfor området.
Gennem de sidste 10-15 år er der sket meget på denne dagsorden. Der er skabt en hel underskov af nye digitale virksomheder i byen.
Arbejdet med at omstille detailhandlens forretningsmodel til noget mere digitalt har givet grobund for en bred vifte af digitale virksomheder. Ja, det nærmest bobler af nye entreprenante koncepter relateret til fremtidens detailhandel.
Først var det dem, der kunne hjælpe med at få en hjemmeside i luften. Siden kom dem, der kunne lave webshops. Så kom dem, der kunne fortælle de kundevendte brand-historier digitalt. Så blev det dem, der kunne hjælpe med at hente kunder til butikken eller udvikle services, som kunne styrke den digitale kunderejse.
De digitale virksomheder er blevet mere og mere specialiseret omkring deres forretningsmodeller, og hvordan der kan automatiseres og bearbejdes data i én uendelighed. I dag dækker det samlede felt et bredt netværk af højt specialiserede kompetencer, og der findes en underskov af iværksættere og virksomheder på vej i og omkring Aarhus, som laver løsninger, der bare venter på at blive skaleret i forhold til digitaliseringen af hele værdikæden omkring detailhandlen.
Jeg er fascineret af den symbiose, der har fundet sted mellem de store detailister og de digitale iværksættere. Det har været en proaktiv og gensidig interesse i at finde løsninger på fremtidens detailhandel gennem den bedst mulige kunderejse – fysisk som digitalt. Det har ikke været strategisk planlagt, men er opstået – fordi udviklingen og teknologien muliggjorde det.
Og det giver stof til min eftertanke.
For vi står over for vor tids største udfordring. At omstille hverdagens forbrug til noget MEGET mere bæredygtigt og miljørigtigt. Samtidig forventer de stærke forretninger, der er blevet skabt over de sidste 30 år, at fastholde – ja gerne udbygge - deres position. Kan det overhovedet lade sig gøre?
Jeg er optaget af at forstå, hvordan fremtidens detailhandel kommer til at agere som en positiv kraft i den forestående omstilling.
En af de helt store udfordringer, som vi står med, er vores måde at måle succes på. Uanset hvilken slags detailhandel man i dag beskæftiger sig med, så måles succes i vækst.
Vild, vildere, vildest som vi hører det beskrevet i Løvens Hule. Men er det nu også det mål, som succes skal defineres ud fra i fremtiden?
Uanset hvad man siger, så driver en sådan målsætning med stor sandsynlighed merforbrug og unødigt forbrug, og er dermed kun med til at forstærke vores nordiske rekord i ekstrem høj miljøbelastning pr. indbygger. Er det det, vi ønsker at være kendt for og huskes for?
Det er spørgsmålet, som er ved at bundfælde sig hos mig. Jeg tror, det er dét, vi skal til at interessere os for sammen – her i Aarhus. Måske vi netop i Aarhus har potentialet til at vende det hele på hovedet og blive dem, som sætter en ny standard og nye succeskriterier for bæredygtigt forbrug.
Tænk hvis vi – i samspillet mellem dygtige retailere, de skarpeste digitale kompetencer og tunge vidensinstitutioner – kunne blive hjemstedet for en digital understøttelse af fremtidens MEST miljøvenlige forbrug? Fordi vi bliver skarpe til at kalkulere og fremvise produkters miljøpåvirkning på en systematisk og forhåbentlig objektiv måde, så forbrugerne reelt kan træffe et oplyst valg?
Vi har udviklet den sammenhængende kompetence til at følge en vare fra lageret til kunden gennem integrerede stamdata og digitale kunderejser. Burde vi ikke kunne etablere et effektivt beregningsgrundlag for at fremvise det enkelte produkts miljøbelastning på tværs af hele værdikæden?
Tænk om det var en fælles ambition at udvikle en fælles platform, der kunne muliggøre dette datagrundlag enkelt og effektivt for fremtidens detailhandel? Ikke kun i Danmark men internationalt?
Tænk om universitetet med viden om råstoffer og materialer, sammen med digitale virksomheder med indsigt i den digitale infrastruktur og datasammenhæng sammen med byens skarpeste indkøbere og retailere fik skabt et fællesskab, hvor målet var at give forbrugerne det KLOGESTE valg for fremtiden?
Udfordringerne er naturligvis mange. Særligt fordi de fleste virksomheder stadig kun er ved at forstå deres eget Co2-regnskab. Så bare det at forestille sig en miljøvurdering af tusindvis af varer på tværs af diverse produktkategorier, kan virke helt uoverskueligt.
Men tænk om vi kunne guide forbrugerne i simple spørgsmål som:
Hvilken spegepølse skal jeg vælge, hvis jeg vil være mest mulig miljøbevidst – den italienske eller den danske?
Er det miljømæssigt bedre med en fiberpude beklædt med økobomuld eller en dunpude beklædt med tencel?
Spændende afvejninger og valg, men grundlæggende spørgsmål, som fremtidens forbrugere må forventes at ville have svar på.
For det er den nye dagsorden, som vi alle skal forholde os til. Hvordan skaber vi forudsætningerne for et mere bæredygtigt forbrug, mens vi fortsat sikrer glade kunder i butikken? Forbruget forsvinder sandsynligvis ikke, men vi kan med fordel måske guide det i en bestemt retning.
Jeg tror på, at vi skal have opdyrket en helt ny infrastruktur af kompetencer omkring miljømæssig påvirkning og data, som kan understøtte hverdagens forbrugere. Og det kalder på helt nye kompetencemæssige mødesteder. I Aarhus har vi alle forudsætninger for at skabe dette mødested.
Jeg hører meget gerne fra de af jer, som allerede er med på denne dagsorden og som allerede ser løsningerne for jer. For først og fremmest skal vi øve os i at dele den viden og de erfaringer, der er, hurtigt.
Det vil jeg gerne bidrage til, hvis jeg kan.