Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Aarhus i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Kasper Dissing fra Ditur, der er en af de virksomheder, som for længst er hoppet på bølgen med Liveshopping. Pressefoto

Det skal du vide om fremtidens shopping-oplevelse

- Så er det Black November, og det bliver endnu vildere i dag, lyder det fra Mikkel Dissing, som optakt til den livesending, han netop har begyndt på Facebook.

Mindst en gang om ugen toner de to tvillingebrødre fra Ditur frem på deres Facebookside, når de inviterer deres mere end 100.000 følgere til liveshopping. De er et godt eksempel på en af de detail-forretninger, som har kastet sig ud i en af tidens helt store trends, og de har tidligere fortalt Erhvervsliv Aarhus, hvordan de har udviklet deres forretning.

På en tilfældig udvalgt livesending er der over 1700 kommentarer, og mange af dem lyder: Ja tak - og så et nummer. Det betyder, at kommentaren er en bestilling på en af de varer, som tvillingerne har vist i videoen. Så nu tager ja tak-robotten Elisa over og sørger for, at kunden får et direkte link til en bestilling.

Robotten Elisa er udviklet af Easy Live Sales - en iværksættervirksomhed, som opstod i forlængelse af coronakrisen, hvor stifterne ville hjælpe de tvangslukkede butikker med at hente noget af den tabte omsætning. Virksomheden er endnu ikke fyldt et år, men de har allerede hundredvis af butikker, der bruger deres robot.

I dette nyhedsbrev hjælper Easy Lives Sales dig med at forstå, hvad liveshopping er, og hvorfor det er en vigtig tendens at holde øje med. Det er samtidig dagens lytteoplevelse.

Og liveshopping er ikke den eneste tendens, som kommer buldrende med fuld kraft. For ifølge Bruno Christensen, der er ekspert i detailhandel, så er fremtidens handel her allerede. Han peger på de seks vigtigste tendenser, som du bør kende.

Vi håber, du kan lide dagens indhold og har lyst til at dele det med dit netværk. Nye læsere af nyhedsbrevet kan tilmelde sig her, så de også fremover får det leveret direkte i indbakken.

Rigtig god fornøjelse - og god weekend.

Billede af Kirsten Louise Laursen
Billede af skribentens underskrift Kirsten Louise Laursen Erhvervsjournalist

Lyt til Erhvervsliv Aarhus her

Det er blevet et sandt tilløbstykke, når Salling tænder for julelysene, og dermed formår stormagasinet at lokke kunderne til for at få en oplevelse. Foto: Markus Hjelmager Sørensen

Seks tendenser til fremtidens detailhandel

Fremtiden er digital. Sådan har det lydt i efterhånden flere år om vores forbrugsvaner, men når det kommer til vores indkøb, så er det ikke længere onlinehandlen, vi skal holde øje med, men i stedet de fysiske butikker, for det er her fremtiden ligger, siger en ekspert.

Det er kun omkring fem procent af danskerne, der køber deres dagligvarer online, og omkring 20 procent af den samlede handel af elektronik, tøj og sko, der også sker på nettet. Markedet for de fysiske butikker er dermed stort, og derfor tilhører fremtiden dem.

- Fremtiden er de fysiske butikker og ikke en algoritme-styret nethandel. Det kan man også se ved, at alle de store detailkæder konkurrerer om at have flest butikker. Der er ingen tøven, siger Bruno Christensen, ekspert i detailhandel.

Corona har skubbet onlinehandlen godt frem, men ifølge en ekspert tilhører fremtidens detailhandel de fysiske butikker.

TENDENS: Detailhandlen har været udfordret det seneste år som følge af covid-19 og de lange nedlukninger, der har tvang kunderne væk fra de fysiske butikker. Da pandemien var på sit højeste, blev mange forbrugere tvunget til at gøre flere indkøb online, fordi det kun var fødevarebutikkerne, der måtte holde åbent, da landet lukkede ned.

Nu hvor landet er tilbage til normalen, i hvert fald i forhold til åbne butikker, er der ikke længere den samme vækst i onlinehandlen. Og når vi kigger ind i fremtidens detailhandel, så ligger den et andet sted, mener Bruno Christensen, der er detailhandelsekspert.

- Fremtiden tilhører de fysiske butikker og ikke en algoritme-styret nethandel. Det kan man også se ved, at alle de store detailkæder konkurrerer om at have flest butikker. Der er ingen tøven, siger Bruno Christensen.

Når Bruno Christensen siger sådan, kommer det ikke af ingenting. Han er ekspert i detailhandel og har fulgt udviklingen både i Danmark og i udlandet igennem mere end 50 år. Han har sin egen konsulentvirksomhed, hvor han rådgiver detailkæder, butikscentre og kommuner.

- Corona har båret online handlen frem. Selv mange ældre har handlet dagligvarer online, fordi statsministeren opfordrede til det, men nu hvor butikkerne igen er åbne, er det slut. Vi er den første generation siden Anden Verdenskrig, der har oplevet, at der er blevet taget noget fra os. Og nu hvor det er tilbage igen, oplever detailhandlen rekordomsætning, siger Bruno Christensen.

Han mener dermed, at kimen er lagt til den udvikling, som allerede er i gang. For de fysiske butikker kan tilbyde en service og en oplevelse, som ikke fås online, men det kræver, at butikkerne bliver mere end bare et sted, hvor man køber varer.

Sammen med Bruno Christensen guider vi dig her til de seks vigtigste tendenser for fremtidens detailhandel.

1. Shopping skal være en oplevelse

Når Salling inviterer hele byen til se julelysene blive tændt eller etablerer en park på toppen af stormagasinet, så er det et udtryk for den stigende tendens med at gøre shopping til en oplevelse.

- Butikkerne vil tiltrække kunder ved at give dem oplevelser, og kunderne vil gerne betale for at få den oplevelse.

- Som forbruger afskærer du dig selv fra oplevelsen ved at handle online. Du får mulighed for at røre ved produkterne, mærke stemningen, og så er det en social oplevelse at besøge de fysiske butikker. Dem, der handler mest online, er de travle forbrugere, hvor tiden er knap, men de vælger online af nød, fordi det er nemt.

2. Genbrug får konkurrence

Bæredygtighed, cirkulær økonomi og genbrug er blevet væsentlige parametre for mange forbrugere. Det har særligt de store detailkæder for længst set, og derfor kommer der nu fornyet konkurrence om genbrugsvarerne.

- De traditionelle genbrugsbutikker, der er drevet af nødhjælpsorganisationer, kan gå hen at blive udkonkurreret, fordi de store kæder så som H&M og Ikea nu også tilbyder genbrugsvarer. Jeg ser for mig, at det bliver de kommercielle butikker, der overtager markedet for genbrug.

- Mange af dem, der køber genbrug i dag, forholder sig ikke til, at det er nødhjælps-organisationer, som driver butikkerne. De kigger mere på pris og det klimabevidste valg. Derfor vil det komme med fuld styrke fra detailkæderne, at de også vil tilbyde genbrug i en eller anden form, fordi de kan opfylde forbrugernes ønske om pris og et bæredygtigt alternativ til nye varer.

3. Butikkerne flytter tættere på forbrugerne

En anden tendens, der blomstrede under corona nedlukningerne var "klik og hent" koncepter. Da nedlukningerne var på sit højeste, kunne forbrugerne bestille varer enten online eller per telefon og hente alt - i behørig afstand- fra dagligvarer til biblioteksbøger og garn. Modsat online handlen, så er "klik og hent" drevet af de fysiske butikker, og det vil vokse fremover.

- Vi kan allerede se det med for eksempel Bilka, der sætter containerne op på forskellige strategiske steder, hvor kunderne så kan hente deres varer fra butikken. Så her er det butikken, der rykker tættere på kunderne fremfor omvendt, det samme gør Ikea.

4. Liveshopping vil vokse

For to år siden var det de færreste danskere, der kendte til liveshopping, hvor en butik præsenterer varerne direkte på Facebook og med et enkelt klik eller en kommentar, kan man så gøre sine indkøb. Men nedlukkede butikker fik sat skub i nytænkningen, og liveshopping er blevet et stærkt redskab til at øge salget.

- Foreløbig er det de fysiske butikker, der vinder mest på liveshopping, fordi det er her, vi møder den gammeldags sælger, der kan skabe sympati og tillid hos kunderne. Liveshopping bliver en succes, når det er drevet af rigtige mennesker, som arbejder i den butik, der sælger varen. For det bliver autentisk og kan også tiltrække kunder til den fysiske butik, siger Bruno Christensen.

5. Værdier skal sælge varer

Den cirkulære økonomi er kommet for at blive, og for eksempel det kendte stormagasin La Fayette i Paris har allerede etableret en stor afdeling med genbrugte varer. I Danmark er det også blevet almindeligt accepteret at købe brugt på samme måde, som det ikke længere er ilde set at handle i discountbutikker.

- Det er en helt ny verden, som den traditionelle detailhandel skal forholde sig til. Men det at have en bæredygtig profil er meget vigtigt i kampen om kunderne. Der skal være fokus på, at hvert eneste produkt skal kunne klare bæredygtighedstesten.

- Vi kommer til at se en periode, hvor butikkerne vil sælge værdier frem for produkter. Pris kan altid være afgørende, men hvis kunderne kan købe ind på butikkens værdier, vil det kunne skabe et salg. Og her er relationen mellem medarbejderne i butikken og kunderne altafgørende. For det er relationen mellem mennesker, der skaber tillid og får kunderne til at fravælge prisen, som det afgørende, forklarer Bruno Christensen.

6. Det lokale kommer mere i fokus

I forlængelse af corona og de mange nedlukninger har det været trange kår for mange af de små detailbutikker. Men det har været med til at skabe en bevægelse, hvor der er fokus på at handle lokalt. Og mange af de små butikker har taget de digitale hjælpemidler i brug for at sikre deres overlevelse.

- Hvis ikke vi selv gør noget for at holde liv i det lokale butikker, så er vi selv skyld i, at de lukker. Derfor er crowdfunding blevet mere almindeligt, for det er en måde at holde liv i butikkerne i de små bysamfund.

- Uanset hvad, så er den vigtigste udfordring for hver eneste detaillist - og dermed også for byen - at skabe glade kunder, som er de eneste, der kommer igen og igen.

De to stiftere af Easy Live Sales, også kendt som Elisa, der er deres liveshopping-robot, til venstre Nikolai Aas Pedersen og Christian Vester. Pressefoto

Robotten Elisa har gjort liveshopping til en kæmpe succes

Tvangslukkede butikker satte for alvor gang i liveshopping i Danmark, og den oplevelse, der ligger i at købe varer ved livesalg, kan komme til at ændre den måde, vi shopper på til gavn for de lokale butikker.

Easy Live Sales har med ja-tak robotten Elisa sat sig tungt på markedet for liveshopping, for Elisa sørger for både bestilling, lager, betaling og fragt. Så det kræver ikke nødvendigvis en webshop at øge sit salg med liveshopping, og det har mange af de mindre butikker fået øjnene op for.

Erhvervsliv Aarhus giver dig her indsigt i en af de helt store trends inden for detailhandlen lige nu, og vi dykker ned i, hvad det er, fænomenet kan.

Easy Lives Sales står bag liveshopping-robotten Elisa, der har skabt et helt nyt marked for detailhandlen. Corona nedlukningerne boostede trenden, men den er kommet for at blive, fordi den kan redde de små butikker.

SHOPPING: Nød lærer nøgen kvinde at spinde, siger man. Og en verdensomspændende pandemi har lært os alle sammen at tænke kreativt, nogle for at sikre deres virksomheds overlevelser og andre bare for at sikre sin egen overlevelse.

En af dem, der blev kreativ for at redde en forretning, var Christian Vester. Hans familie har en tøjbutik i Holstebro, og da statsministeren lukkede landet, så det sort ud for tøjbutikken.

Derfor ville de forsøge med liveshopping i håb om at vinde noget af den tabte omsætning. For at gøre en lang historie kort, så blev det startskuddet til robotten Elisa, som den ene medstifter af Easy Live Sales, Nikolai Aas Pedersen, har udviklet.

Virksomheden Easy Lives Sales buldrer allerede derudaf, de har ikke engang eksisteret et år, men de er allerede oppe på 10 ansatte. En del af forklaringen på deres store succes skal findes i netop corona nedlukninger.

- Der er ingen tvivl om, at corona har boostet udviklingen for liveshopping. Det, der umiddelbart ville tage flere år, er sket på få måneder i stedet, fordi der var et behov både fra forbrugeren og retaileren, siger Christian Vester, medstifter af Easy Lives Sales.

Elisa

Hvad er det så ja-tak robotten Elisa kan, som har skabt så stor succes? Jo, den sørger for at svare alle dem, der kommenterer på livesendingen på Facebook.

Har kunden sagt ja-tak til en vare, sender Elisa en personlig besked med et link til enten en webshop eller en indkøbskurv til kunden direkte i Messenger.

Liveshoppingen foregår på Facebook, fordi det giver den største rækkevidde. Det er en salgskanal, der kan bruges af både fysiske butikker og online butikker, men det kræver ikke en webshop, for Elisa sørger for bestilling, lager, betaling og fragt.

- I begyndelsen var det særligt de fysiske butikker, der havde den største succes, fordi de i forvejen er dygtige sælgere. De ved, hvad det vil sige at tage godt imod kunderne, fortælle om deres varer og inspirere til køb.

Easy Live Sales

  • Grundlagt i februar 2021 af Nikolai Aas Pedersen, Rasmus Aas Pedersen og Christian Vester.
  • Det er en softwarevirksomhed centreret omkring ”Ja tak-robotten” Elisa, der hjælper butikker med liveshopping direkte på Facebook.
  • Nikolai er ophavsmand til softwaren, Rasmus har ansvar for brugeroplevelsen, mens Christian står for strategi og salg.
  • Robotten gør det muligt for virksomheder at sælge og håndtere liveshopping med meget begrænset personale.
  • Elisa sikrer, at der er styr på kundekommunikation, bestillinger, lagerbeholdning, betalingsløsning og indkøbskurv. Kan integreres med betalingssystemer og fragtløsninger og arbejde sammen med eksisterende webshops.
  • Har mere end 300 brugere, blandt andet Ditur, Plantorama, Power og Name It og en række selvstændige butikker – særligt indenfor mode og tekstil.
  • Læs mere om Easy Live Sales.

- Vi har eksempler på butikker, der holdt deres indeks 100 under nedlukningen, selvom butikken var lukket. Her på den anden side har de så fordoblet deres omsætning, fordi livesalget også lokker flere kunder ind i den fysiske butik.

De traditionelle webbutikker har været lidt længere om at tage liveshopping til sig i forhold til de fysiske, som for nogens vedkommende blev presset lidt ud i det af corona. Men for webbutikker kan der også være mange fordele ved livesalg.

- Webbutikker eller e-commerce forretninger kan også vinde meget på liveshopping - udover et øget salg får de sat et ansigt på butikken, og det skaber en genkendelighed hos kunderne, hvilket gør dem mere loyale.

Det er live

Det er de færreste, som sidder tilbage med en lykkefølelse, når de efter en times søgning på en webshop endelig finder den varer, de var på udkig efter.

- Det er her liveshopping tager det sociale, underholdende og autentiske element, så det bliver en oplevelse at købe din vare, selvom du ikke går ned i en fysisk butik.

Men der sker noget med den oplevelse, kunderne får, når de live kan se en tøjekspedient præsentere den nyeste mode, og Christian Vester har flere bud på, hvorfor kunderne er så vilde med liveshopping.

- Først og fremmest viser flere undersøgelser, at forbrugerne gerne tager del i en underholdende købsoplevelse. Det er altså ikke kun pris og leveringstid, der har betydning. Der er mange eksempler på forretninger, som laver underholdende shows. Det er ofte større kæder, som har et ret professionelt set up og måske et mini tv-studie.

- Så er der dem, der er gode til at skabe et fællesskab omkring livesalget. Det er typisk tøjbutikker, hvor alle dem, der ser med, er meget aktive i kommentarsporet både med butikken, men også med hinanden. Det kan være Hanne, der spørger til en størrelse og får svar fra Bente, som allerede har købt den ønskede jakke.

- Mange butikker er gode til at være meget faglige i deres præsentation, fordi de kender deres varer rigtig godt og har en særlig viden om dem. Men det vigtigste er, at det er live. Det er noget, der sker her og nu, der gør det ægte og autentisk.

De små vinder mest

For de små butikker kan liveshopping blive en gamechanger, der ændrer hele deres forretning. Det er Degn Topshop, en tøjbutik i Holstebro, et godt eksempel på, for ikke alene har det skabt et stort salg for dem, det har også bragt dem på landkortet, så kunder fra hele landet nu rent faktisk kører til Holstebro for at besøge butikken.

Ifølge Christian Vester hænger det sammen med, at liveshoppingen altid foregår på Facebook, fordi der her er mulighed for at lokke nye seere til. Det er svært at gøre på butikkens egen hjemmeside. Facebooks algoritme belønner livesending, og dermed bliver liveshopping gratis markedsføring af butikken.

- Hvis en butik har 500 seere med på en live, så svarer det jo til, at der står 500 kunder inde i butikken. Det er de færreste butikker, der har plads til så mange, men det har de til liveshopping. Selvfølgelig køber de ikke alle sammen noget, men de præsenteres for butikkens udbud.

Selvom de mindre butikker kan vinde meget ved at gå live, så har det også fordele for kædebutikkerne.

- Vero Moda-butikken i Slagelse er jo ikke den samme som den i Aarhus. Selvom de er en del af samme kæde, er de ikke nødvendigvis helt ens. Med liveshopping kan de differentiere sig og blive lokalkendte, blandt andet fordi kunderne får et ansigt på dem, der arbejder i butikken, fortæller Christian Vester.

Fremtidens shopping

Når man spørger Christian Vester, om liveshopping vil fortsætte, er svaret ret klart.

- For mig svarer det til at spørge, om der i fremtiden vil være webshops. Der er ingen tvivl om, at det er kommet for at blive, og det vil kun blive endnu større. I Kina er det i dag 10-15 procent af al handel, der foregår via livevideo, så potentiale er der helt sikkert.

Fremtiden for Easy Live Sales er at udbyde Elisa til nye markeder i Europa.

Peter Vang Christensen, Anders Holch Povlsen og Karin Salling blev alle hyldet til landskåringen af årets ejerleder fra PwC. Pressefoto

Det bør du vide fra ugen, der gik

Landskåringen til Årets Ejerleder er netop overstået, og hele tre profiler fra Aarhus kunne tage derfra med en pris. Plantorama-direktør Peter Vang Christensen kan nu kalde sig Årets Ejerleder, Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen fik hædersprisen, mens næstformand i Salling Fondene, Karin Salling, blev årets heltinde.

Den stigende corona smitte får nu Danske Fragtmænd til at aflyse årets julefrokost for 1100 medarbejdere.

Salling Group etablerer 100 el-ladere på hovedkontoret og ændrer regler for udskiftning af alle firmabiler, således medarbejdere med firmabilsordning fremover kun kan vælge hybrid og el.

Her er tre udvalgte historier fra virksomhederne i Aarhus.

RUNDT I AARHUS: Peter Vang Christensen fra Plantorama vinder prisen som Årets Ejerleder 2021 ved Landskåringen i PwC i Hellerup. Han er som ejerleder visionær og har i mange år formået at udvide og videreudvikle sit forretningskoncept, som har medført, at virksomheden i dag sidder solidt på markedet.

Vinderen af Årets Hæderspris 2021 går til Anders Holch Povlsen fra Bestseller. Han er en helt unik ejerleder, som igennem en lang årrække har haft og fortsat har en betydelig indflydelse på udviklingen af dansk erhvervsliv. Han har gennem sin flotte karriere ikke alene været med til at sætte en række danske virksomheder på verdenskortet, men samtidig skabt og sikret et betydeligt antal af danske og globale arbejdspladser.

Årets Heltinde 2021 går til Karin Salling og Salling Fondene. Årets heltinde har gennem flere år gjort en markant forskel i både Region Østjylland og Aarhus. Karin Sallings personlige engagement og Salling Fondenes økonomiske bidrag har været helt afgørende for at hjælpe idræts- og kulturlivet i Århus godt igennem en kritisk Covid-19-udfordring med nedlukninger.

Den stigende corona-smitte får nu en af byens store virksomheder til at aflyse årets julefrokost. Danske Fragtmænd har valgt at trække stikket til medarbejdernes julefrokost på grund af coronafrygt, og ifølge Henriette Kjærholm Aagaard, kommunikationschef hos Danske Fragtmænd, er der tale om et bevidst valg. Det skriver Stiften.

- Smittetrykket er i år ligeså stort som i julemåneden sidste år. Vi er et transportfirma med terminaler fordelt over hele landet, og vi kan ikke risikere, at vores medarbejdere på en af vores terminaler bliver ramt af corona, siger Henriette Kjærholm Aagaard.

Ifølge Henriette Kjærholm Aagaard er der stor forståelse for beslutningen blandt de 1100 medarbejdere, der nu bliver ramt.

- De er selvfølgelig kede af, at de ikke kan mødes til julefrokost med deres kolleger, det er vi alle sammen, siger kommunikationschefen.

Danske Fragtmænd har foruden hovedsædet i Aarhus terminaler i Aalborg, Aarhus, Herning, Taulov, Odense og Taastrup.

Salling Group har ændret sin firmabil-aftale og udskifter over de næste fire år alle firmabiler til el og hybrid og stiller samtidig 100 ladeudtag til rådighed for medarbejdere på hovedkontoret ved Aarhus.

- Vores firmabil-vognpark er ikke den største synder i vores CO2-regnskab, men udskiftningen er et af mange skridt i den rigtige retning og et vigtigt internt signal om den rejse, vi er på – en rejse, hvor vi ikke bare gør hverdagen bedre for vores kunder her og nu men også gør alt, hvad vi kan for at forbedre fremtiden, siger CSR-direktør i Salling Group Henrik Vinther Olesen.

Med 125 udskiftede biler om året, forventer Salling Group at have udskiftet sin samlede vognpark af firmabiler om fire år og dermed at kunne reducere CO2-udledningen fra vognparken med mindst 65 procent.

Samtidig med udskiftningen opgraderer Salling Group antallet af ladestandere på hovedkontorets parkeringsplads fra de eksisterende tre ladere til i alt 50 ladestandere med samlet 100 lade-udtag, der gør det muligt at dække det stigende behov som følge af både firmabiler og den generelle udvikling i salget af el- og hybridbiler.