CEO i Mindmill: Det er absurd med KPI'er
KPI'er er spild af tid. Sådan lyder det fra Ivan Jæger Christiansen, administrerede direktør i marketingbureauet Mindmill.
I perioden 2016-2020 var han CEO i Proshop, mens virksomheden voksede fra små 800 mio. kroner til plus to mia. kroner i omsætning. Omkring årsskiftet valgte han dog at stå af det buldrende og fortsat fremadstormende nethandels-tog for i stedet at blive herre i eget hus.
Ivan Jæger Christiansen ejer i dag 15 procent af Mindmill, der beskæftiger 30 ansatte, og hvor direktøren frit kan bedrive sin form for ledelse, som først og fremmest handler om nærhed og tillid frem for opstillede kerneværdier og kontrol.
PORTRÆT: - Jeg glæder mig til at bevise, at vi har skabt en bragende succes uden alt det, jeg kalder bullshit.
Sådan lyder det kort og kontant fra CEO i Mindmill, Ivan Jæger Christiansen.
Ivan Jæger Christiansen skiller sig ud fra mængden af topchefer. Han vil ikke kontrollere sine medarbejdere ved at bede dem leve op til nogle bestemte key performance indicators (KPI'er).
- Det giver ikke mening for mig, at jeg skal fortælle medarbejderne, hvordan de skal gøre deres arbejde. Jeg er aldrig i tvivl om, at de går på arbejde for at gøre deres bedste hver dag. Og jeg vil ikke få dem til at yde mere ved at sætte nogle faste mål op, som de skal nå, siger Ivan Jæger Christiansen.
Tidsspilde
Ivan Jæger Christiansen mener, det er helt forfejlet at bruge så meget tid på at forberede målsætninger, følge op og forklare dem til den øvrige ledelse. Derfor bliver det ikke en del af hverdagen i Mindmill.
Han er modstander af at mikrostyre medarbejderne på KPI'er, men det betyder ikke, at medarbejder ikke kender eller skal jagte et mål.
- Hvis jeg tager for eksempel en af mine inbound specialister, så er målet at skaffe varme leads til kunderne. Men jeg sidder ikke og målstyrer dem på, hvor mange kunder de kører igennem, eller hvor høj kundetilfredshed, de har. For de ved godt, hvordan de skal nå målet, og de ved det bedre end mig.
Ivan Jæger ChristiansenJeg tror, at rigtig mange er bange for at slippe KPI'erne. Fordi der er prestige i at levere på tallene, deres løn og stilling er lagt an på, at de kan levere varen. For hvad skal de ellers lave?
- Så hvis jeg skulle fortælle dem, at de skal huske at være i dialog med kunderne, og jeg derfor vil målstyre dem på antallet af dialoger, så har jeg ansat de forkerte specialister, siger Ivan Jæger Christiansen.
Han forklarer, at det handler om at tro på, at der er 1000 veje til Rom, og derfor er det ikke nødvendigvis den vej, chefen synes, er den rigtige vej, der er den bedste. Tværtimod, så dræber den form for styring medarbejdernes kreativitet og fjerner deres arbejdsglæde.
Selvtillid
Hvis man fjerner målstyringen på medarbejderne, kræver det en anden indsats af lederne. Det kan frigive en masse tid i en organisation, at man ikke skal rapportere en masse tal hver måned, men når du lægger ansvaret fra dig, er der behov for en meget højere grad af tilstedeværelse over for medarbejderne.
- Jeg tror, at rigtig mange er bange for at slippe KPI'erne. Fordi der er prestige i at levere på tallene, deres løn og stilling er lagt an på, at de kan levere varen. For hvad skal de ellers lave?
- Men hvis du har en sælger, der ikke kan finde ud af at sælge, så løser det intet, at du sætter et mål op for ham, om hvor meget han skal sælge hver dag. Jeg vil i stedet anbefale, at man finder en ny sælger, lyder det fra Ivan Jæger Christiansen.
Ivan Jæger Christiansen
- Tiltrådte 1. marts 2021 som ny CEO i marketingbureauet Mindmill, som han ejer 15 procent af.
- Kom til Mindmill efter fire år som CEO for Proshop. I den periode voksede Proshop fra en omsætning på 797 mio. kroner i 2016 til 2,1 mia. kroner i 2020.
- Fik sit første CEO-job som 30-årig for NN Markedsdata, der i 2016 blev solgt til Bisnode.
- Har en HD i afsætning fra Aarhus BSS.
- Privat bor han i Mårslet syd for Aarhus sammen med sin hustru og tre børn.
Og netop det at tage konsekvensen, når der er noget, der ikke fungerer, slår hovedet på sømmet for Ivan Jæger Christiansen.
- For mig handler det om at have tillid til mig selv som leder. Hvis ikke mine medarbejdere gør det godt nok, så har jeg tillid til, at jeg får dem skiftet ud. Det er langt bedre at tage konsekvensen med nogle enkelte og så lade resten arbejde med frihed under ansvar, siger han.
Provokation
Når Ivan Jæger Christiansen taler imod KPI'erne, går han imod en tendens, som har rodfæstet sig i mange virksomheder i de seneste år, og derfor oplever han også, at hans holdning kan provokere.
- Det, jeg hører fra mit netværk, er, at de er bange for at gøre som mig. De siger til mig, at hvis ikke de styrer, hvor mange pauser medarbejderne holder, så sker der ingenting. Så er det, jeg tænker, at der er noget rivende galt i den virksomhed, hvis alt går i stå, når chefen forlader bygningen, fortæller Ivan Jæger Christiansen.
De fleste er ret ærekære omkring deres ledelsesstil, og derfor bliver Ivan Jæger Christiansen, som regel blot mødt af et svar om, at målstyringen fungerer hos dem, og derfor vil de ikke slippe det.
Ledelse
Ledere, der målstyrer deres medarbejdere, glemmer at være til stede, mener Ivan Jæger Christiansen. De gemmer sig på kontoret, eller i kontroltårnet som han kalder det, og holder kun øje med tallene i stedet for at kigge på menneskerne.
- Der er brug for, at du er nærværende som leder, du skal være til stede hele tiden, og stå klar til at guide medarbejderne og besvare spørgsmål. En god leder går selv med, når det virkelig gælder, som kongen der drog i krig i gamle dage, siger Ivan Jæger Christiansen.
Mindmill
- Stiftet i 2009.
- Ejerkredsen består af Ivan Jæger Christiansen, Henrik Ernst Hansen, Martin Hede, Hans Løjborg Appelby og Maria Løjborg Appelby.
- Virksomheden er specialiseret i digitale strategier og markedsføringsløsninger til B2B-virksomheder.
- Tæller 30 medarbejdere på deres kontor i Viby.
CEO'en fra Mindmill tror på, at en god leder skal have hænderne ned i mulden og turde vise svagheder overfor sine medarbejdere. Som chef behøver man ikke være den bedste til alt, men det motiverer medarbejderne og giver respekt, at man hjælper til i driften, når det går ekstra stærkt.
- Det er alt for trygt og nemt at gemme sig på sit hjørnekontor i stedet for at gå ud og snakke med medarbejderne og blive mødt af en masse spørgsmål, konstaterer Ivan Jæger Christiansen.
Værdiløs
Det er ikke kun KPI'er, der møder hård kritik fra topchefen. Han giver heller ikke meget for den måling og snak om værdier, der foregår i mange virksomheder.
-Det er typisk noget ledelsen har brugt dagevis på at skabe med hjælp fra konsulenter, så de kan sætte kryds ved, at nu har de en kernefortælling. I virkeligheden er medarbejderne fløjtende ligeglade med det. Det betyder ingenting for dem. Det betyder noget for ledergruppen, siger Ivan Jæger Christiansen.
Han tilføjer:
- Grunden til, at man indfører værdier, er, at man har nogle medarbejdere, der ikke er arbejdsomme nok. Så laver man en kerneværdi, man skal følge, ellers bliver man fyret. Men det bliver folk jo ikke mere arbejdsomme af. Jeg ville have taget den snak med medarbejderne længe inden, vi gik i gang med værdierne, siger Ivan Jæger Christiansen.
Det er ikke, fordi Ivan Jæger Christiansen mener en virksomhed bør være værdiløs, men han tror på, at det skal opstå naturligt. Så hvis man ønsker arbejdsomme medarbejdere, så bør man ansætte medarbejdere, der er arbejdsomme og på den måde lade det vokse nedefra.
Succes
Selvom Mindmill har fjernet KPI'er, mangler der ikke ambitioner i marketingbureauet, der er ikke en slap kultur, hvor man går på arbejde for at hygge sig. De arbejder efter to mål, kundetilfredshed og medarbejdertilfredshed.
Men succes hos Mindmill bliver ikke målt på antallet af timer.
- Jeg hylder ikke mange arbejdstimer. Hvis en medarbejder lægger 80 timer om ugen her, så kigger jeg på, om det er fordi vedkommende har brug for en kollega, eller bruger tid på det forkerte.
- Det er problematisk, at man mange steder får sat et heltebilledet op af, at succes er lig med travlhed og rigtig mange timer. Jeg gider ikke slide mig selv op, og det skal mine medarbejdere heller ikke. Jeg har stor respekt for, at det er det derhjemme, der er det vigtigste, siger Ivan Jæger Christiansen.
Når alt kommer til alt, så tror topchefen, at der venter et bedre arbejdsliv både medarbejdere og ledere, hvis de vinker farvel til den evige stræben efter at nå KPI'erne og efterleve værdierne.
- Jeg vil bare gerne drive forretning og være en god leder. Og det har jeg mere tid til, når jeg ikke bruger tid på målstyring. Så det er allerede en succes for mig og Mindmill, slutter Ivan Jæger Christiansen.