Aarhusiansk startup-komet: Vi kan ændre hele marketingverdenen
- Custimy skal være lidt som at lave italiensk mad. Det er få, gode og enkle ingredienser, der er blandet på den rigtige måde, fortæller Kristoffer Degn, medstifter og CCO i Custimy.
Den unge startup, der kun har et år på bagen, vil ruske op i de små og mellemstore virksomheder, så de får øjnene op for den intelligente brug af data.
For med den platform, Custimy har udviklet, er det ikke længere forbeholdt de store koncerner at skabe gode kunderejser.
INDSIGT: Der er ikke mange, der ved det, men ideen om at stifte Custimy blev faktisk født på en natklub i Madrid ud på de sene timer.
For her midt på dansegulvet havde Kristoffer Degn og Martin Navne den første indledende snak om, at de to skulle skabe en virksomhed sammen.
Martin Navne havde fået en ide, og nu ville han have Kristoffer med. Selvom tidspunktet ikke var det mest velvalgte, så blev der sået et frø, og de to fortsatte snakken, da de kom hjem. Kort tid efter var Custimy en realitet.
- Custimy skal gøre brugen af data så let og forståelig, så alle kan komme i gang. Vi vil revolutionere marketingverdenen med en mere intelligent brug af data, siger Kristoffer Degn, CCO og medstifter af Custimy.
Data er værdifuld viden
Custimy er en virksomhed, som har haft stor succes på meget kort tid. Det er faktisk kun et par måneder siden, at de fejrede deres et års fødselsdag. Og som eksempel hentede de fem millioner kroner i investering fra Preseed Ventures efter blot 10 måneder i markedet.
Hvad er det så, de kan, der får eksperter i e-commerce til at nikke anerkendende og kapitalfonde til at putte penge i den unge virksomhed?
- Vi indsamler data for webshops, analyserer og giver dem et overblik over, hvor de kan eksekvere på det, siger Kristoffer Degn, som den korte forklaring på, hvad det er Custimy laver.
Kristoffer Degn, CCO og medstifter, CustimyVirksomheden skal eje sit eget data, fordi gør de det, så kan de eje og skabe bedre kunderejser.
Den lidt længere forklaring handler om at forstå, hvorfor data er blevet et essentielt værktøj i digital marketing.
- Vi har skabt en customer data platform (CDP), hvor vi tager data ind fra webshops, analyserer dem og gør dem tilgængelig for virksomheden. I bund og grund handler det om, at virksomheden skal forstå sin egen forretning bedre.
- Det er både helt basalt, hvor kommer kunderne fra, hvor mange varer får du retur, og hvad er profitten og så videre? Den anden del handler om at skabe en god kundeoplevelse, for jo bedre virksomheden kender sine kunder, jo bedre kan de målrette deres markedsføring, forklarer Kristoffer Degn.
Fremtidens marketing
Custimy går benhårdt efter de små og mellemstore virksomheder, fordi de tror på, at det er her, de kan gøre den største forskel. Og en del af den opgave går med at uddanne virksomhederne.
- Vi er også sat i verden for at uddanne virksomhederne til at forstå, hvorfor data er et stærkt redskab i kampen om kunderne, og hvad det for en viden, de kan få ud af deres egen data, siger Kristoffer Degn.
Og særligt forståelsen af, at det er virksomhedens egne data, de skal udnytte, er vigtig.
- Virksomheden skal eje sit eget data, fordi gør de det, så kan de eje og skabe bedre kunderejser , lyder det fra Kristoffer Degn.
Custimy
- Stiftet af Martin Navne, CEO og Kristoffer Degn, CCO i juli 2020 - begge fra Aarhus.
- Custimy er en hurtig voksende scale-up, der arbejder med en Customer Data Platform (CDP), som skal give små og mellemstore virksomheder bedre indsigt i deres data til gavn for deres markedsføring.
- Custimy opererer pt. i Danmark og England.
- Har kontorer i Aarhus, København og Warszawa.
- 17 ansatte med forskellige nationaliteter.
Han forklarer som et eksempel, hvor hårdt det gik ud over virksomhederne, da Apple kom med en opdatering, som krævede, at kunderne skulle sige ja til at dele deres data med Facebook. De ville nemlig ikke dele deres data med Facebook, og derfor blev det meget sværere at annoncere på Facebook, fordi man ikke kunne målrette annoncerne så præcist.
- Og det er netop essensen, ikke at være afhængig af en tredje-partner som Facebook, men selv have kontrollen over data, siger medstifteren af Custimy.
Kæmpe potentiale
Hvis ikke man allerede arbejder med digital marketing, så kan det være svært at forstå, hvorfor Custimy bliver spået så stor en fremtid, at de allerede nu kan have en værdiansættelse på 100 millioner kroner. Men her skal man se nærmere på markedet for customer data platforms (CDP).
Ifølge Kristoffer Degn spår en undersøgelse, at CDP-markedet i 2025 vil have en værdi på 15,4 milliarder dollars. Da Custimy lavede deres første pitch sidste år var værdien af markedet kun 10,2 milliarder dollars.
Så det er et marked i eksplosiv vækst, og det er ikke kun Custimy, der kan se ind i potentialet. Der er også uopdagede muligheder for deres kunder.
Kristoffer Degn
- Stifter af Custimy sammen med Martin Navne.
- Uddannelse: HHX fra Aarhus Business College
- 26 år, single, vokset op i Solbjerg og i dag bosat i København.
- Mange SMV'er har ingen forudsætninger for at få succes med deres digitale markedsføring. Det er ofte iværksættere, som brænder for et produkt, de vil have ud i verden, og der er konkurrencen bare benhård som mindre virksomhed.
- Så der ligger et kæmpe potentiale for dem i at forstå, hvad det er for nogle kunder, de skal tiltrække på hvilke platforme, og hvad det er for et købemønster, de her kunder har. Det er alt sammen viden, der ligger gemt i den data, vi kan analysere for virksomhederne, siger Kristoffer Degn.
Han tilføjer:
- Hvis det skal siges helt kort, så kan vi skabe billigere og bedre digital markedsføring.