Universitetsuddannelse i detailhandel får nyt stort optag: Første kandidat-kuld på vej ud i praktik - alle har fået plads
Salling Group skal have 27 studerende fra kandidat-uddannelsen Commercial and Retail Management i praktik i efteråret, mens Bestseller byder fem studerende indenfor i første internship-runde.
Udover Salling Group og Bestseller står en række store privatejede retail-virksomheder bag universitets-uddannelsen, der er den første af sin slags i Danmark, og som også i sit andet leveår, der begynder i september, tegner til at blive en af de mest populære cand.merc-linjer ved Aarhus BSS.
RETAIL: Danmarks første universitets-uddannelse i detailhandel er en stor succes.
Det er den foreløbige konklusion for kandidaten, der bærer titlen Commercial and Retail Management, og som til september går ind i sit andet år - og dermed også andet optag.
I åbningsåret satte cand.merc-linjen rekord for en ny uddannelse ved Aarhus BSS med en tilslutning på flere end 100 studerende. Det tal bliver tilsyneladende en smule mindre i år to, men der er stadig tale om en af de mest populære linjer, fortæller linjekoordinator Birger Boutrup Jensen, Institut for virksomhedsledelse, Aarhus BSS.
- Vi har endnu ikke det endelige tal for optaget denne gang, da det kan ændre sig helt frem til studiestart i september, men vi lander over 75 studerende. Det tør jeg godt sige.
- Der er tre cand.merc-linjer, som traditionelt altid ligger højt (Business Intelligence, Finance og Finance and International Business, red.), og så kommer den nye linje her lige efter, og hvis vi ser på de linjer, som vi normalt vil sammenligne den med, så ligger den altså helt i top. Men det er ikke et numbers game og må aldrig blive det. Det handler først og fremmest om at få de rigtige studerende ind, siger Birger Boutrup Jensen.
Han hæfter sig i den forbindelse med, at uddannelsen Commercial and Retail Management har udmærket sig ved et lille frafald blandt de studerende det første år.
Stiftet med private partnere
Den nye cand.merc-linje er blevet til i tæt samarbejde med aftagerne - en række store private virksomheder med Salling Group, Bestseller, Arla, Jysk, Danish Crown og Rema 1000 i spidsen. Gruppen af founding partners har bidraget med 10 mio. kroner til oprettelse af kandidatuddannelsen - heraf kommer halvdelen af beløbet fra Salling Fondene.
I forbindelse med præsentationen af uddannelsen i februar 2020 gav founder-gruppen samtidig håndslag på, at de ville stille med både gæste-forelæsere undervejs og internships på 3. semester for at forstærke brobygningen mellem teorien på universitetet og virkeligheden ude i virksomhederne. Og partnerne har i høj grad holdt ord.
Martin Prang, Head of HR HQ, Salling GroupDet er en vekseluddannelse, som er praksisrettet og designet i tæt dialog med aftagerne. Aftagerne bliver flittigt benyttet som gæsteundervisere, ligesom der er lagt internship ind med praktikopgave, så de studerende får trænet og testet deres evne til at anvende viden i praksis og kan undgå “praksisforskrækkelse“, når de er færdige
- Det er lykkedes at finde praktikpladser til samtlige studerende, der har ønsket det, og partnerkredsen stiller med flere end 80 internships, ligesom vi har haft 14 gæste-forelæsere det første år. Det tætte samarbejde med virksomhederne er noget, som de studerende udtrykker stor glæde over, forklarer Birger Boutrup Jensen.
Han tilføjer, at det har været et udfordrende år med online-undervisning - delvist i efteråret og udelukkende gennem foråret - og alligevel roser de kommende kandidater programmet.
- I samtaler med de studerende er der ikke nogen, der har udtrykt, at de ville have valgt anderledes, men de savner at komme tilbage, og det ser heldigvis ud til at kunne lade sig gøre fra 1. september, siger linjekoordinatoren.
Glæder sig til internships
Når det første hold har været ude i internships ved årsskiftet, vil der blive evalueret på praktik-forløbet. Virksomheder vil samtidig kunne begynde at danne sig et indtryk af, om uddannelsen lever op til retailbranchens forventninger.
- Den store styrke er klart, at det er en vekseluddannelse, som er praksisrettet og designet i tæt dialog med aftagerne. Aftagerne bliver flittigt benyttet som gæsteundervisere, ligesom der er lagt internship ind med praktikopgave, så de studerende får trænet og testet deres evne til at anvende viden i praksis og kan undgå “praksisforskrækkelse“, når de er færdige, siger Martin Prang, Head of HR HQ i Salling Group, som kan se frem til 27 studerende i internship i efteråret.
Founding partners
Det er en række fremtrædende virksomheder i detail- og mærkeværebranchen, som sammen med Aarhus BSS stod fadder til den nye kandidatuddannelse i Commercial and Retail Management ved Aarhus Universitet. Det er:
- Arla
- Bestseller
- Danish Crown
- Dagrofa (har siden meldt sig ud af partnergruppen)
- JYSK
- KFI Erhvervsdrivende Fond
- Mærkevareleverandørerne – MLDK.dk
- Rema 1000
- Salling Group
Bestseller nøjes med fem studerende i internship trods 13 praktikopslag.
- Vi forventer, at det er studerende med en god og teoretisk forståelse indenfor retail strategi & metode, værdikædeledelse samt et solidt kendskab til retail-forbrugerne, forklarer Louise Sylvest, CPO & Head of Corporate Affairs i Bestseller og fortsætter:
- Uddannelsens styrke er, at man kan blive kandidat i retail. Retailbranchen er kendt for at være en meget hands-on branche. Det skal det selvfølgelig stadigvæk være, og derfor glæder vi os meget til praktikopholdet, hvor teori omsættes til praksis.
Bestseller-ejer viste vejen
En af de partnere, der talte varmest om muligheden for internships, da uddannelsen Commercial and Retail Management for første gang blev præsenteret for de kommende studerende, var netop Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen.
Han lagde selv sin uddannelsesvej forbi universiteter i Cambridge og Berlin, hvor han havde muligheden for at komme i internship.
- Det var jeg i to år, før jeg skrev mit speciale. Det var først og fremmest et godt afbræk, hvor jeg lærte både, hvad man skal og ikke skal, sagde Bestseller-ejeren i forbindelse med præsentationen om sin praktiktid hos den tyske Görtz og britiske Unilever.