Bedre Nætter er bedst på nettet
Hvordan skaber man en online-forretning, der har en vækst på over 95 procent?
Det kender Bedre Nætter svaret på, for det var resultatet af deres regnskab for 2020.
En del af svaret ligger i data, men en stærk markedsføring og et godt kendskab til sine kunder er også vigtige elementer.
Jonas Byskov, CFO og partner i virksomheden, giver også gerne fem gode råd til at få succes online.
INDSIGT: Ville du købe en seng, hvis du ikke kunne prøve at ligge i den først?
Ja helt bestemt, mente de to brødre Jonas og Martin Byskov sammen med deres bedste ven Anders Henningsen. Derfor stiftede de onlineshoppen Bedre Nætter.
- Da vi startede for syv år siden var der ingen, der forhandlede senge på nettet. Nogle af de kendte butikker, som for eksempel Jysk, tilbød slet ikke muligheden for onlinekøb. Du kunne se sengen på nettet og så gå ned i butikken og købe den. Så vi var helt klart first movers, fortæller Jonas Byskov, CFO og partner i Bedre Nætter.
Så hvordan fik Bedre Nætter overbevist kunderne om, at de sagtens kan købe en seng uden at prøve den først?
- Det handler om at sammensætte produkterne på den rigtige måde, og så beskrive dem meget præcist. Vi tilbyder, at kunderne kan prøve sengen i deres eget soveværelset, og hvis ikke de er tilfredse med den, kan de returnere den igen. Det er der under én procent, der gør, siger Jonas Byskov.
Data er nøglen
Bag ved de gode produktbeskrivelser ligger brugen af data.
Ved hjælp af en søvnmåtte kan Bedre Nætter med en speciel software finde ud af, hvordan trykket fordeler sig i en madras, og det er den viden, de bruger aktivt i deres produktudvikling. Samtidig gør den det muligt at teste forskellige kombinationer af produkterne.
- Som e-commerce forretning er vi meget datadrevne, og vi har meget data tilgængeligt. Vores udfordring er, hvordan vi kan bruge data til at forbedre vores egen forretning, og lade det komme kunderne til gavn, forklarer Jonas Byskov.
Bedre Nætter
- Stiftet i 2013 i Ans af Jonas og Martin Byskov og vennen Anders Henningsen - siden kom den sidste bror Jacob Byskov til i partnerkredsen.
- I dag er de 75 medarbejdere med hovedkontor på Vesterbro Torv i Aarhus og lager i Ans.
- Bedre Nætter sælger udover Danmark til Norge, Sverige og Finland.
- Omsatte i 2020 for 200 mio. kroner med en vækst på over 95 procent. Forventninger til 2021 er 50 procent vækst og en omsætning for 300 mio. kroner.
Udover at bruge data til at udvikle og beskrive produkter, bruger Bedre Nætter også data i deres markedsføring og branding af virksomheden. Onlinehandel giver mulighed for at få mange oplysninger om kunderne, om hvor de kommer fra, hvad de søger og så videre.
Og det har de været gode til at udnytte hos Bedre Nætter.
- Vi er blevet klogere med tiden. Da vi begyndte, satsede vi på traditionelle tv-reklamer som alle de andre. Men det var umuligt for os at måle, hvad vi fik for den eksponering. Vi skød bare en masse penge af, og det har altid irriteret os lidt.
- Derfor gik vi over til udelukkende at satse på online-markedsføring, hvor vi selv kan styre eksponeringen, og selv kan måle effekten. Det har vi haft langt større succes med, og det er meget mere agilt, siger Jonas Byskov.
Tro mod konceptet
Da brødrene Byskov og vennen Anders kastede sig ud i drømmen om at sælge senge på nettet, forsøgte de i første omgang også at imødekomme de kunder, der gerne ville se varen inden køb.
Derfor oprettede de et showroom i Ans, hvor virksomheden lå på daværende tidspunkt.
- Det gik hurtigt op for os, at showroomet blev lidt en hæmsko, fordi kunderne så sagde, de gerne ville komme og kigge på varerne inden køb, men de kom aldrig. Derfor lukkede vi det, så vi kunne satse 100 procent online og være tro mod vores koncept.
Jonas Byskov
- Medstifter af Bedre Nætter - i dag partner og CFO.
- Superstudent fra Silkeborg Business College med et snit på 12,3
- Ville læse international business på CBS, men kom aldrig i gang, da virksomheden kom i vejen.
- 27 år, bosat i Aarhus med sin kæreste.
- Det var en rigtig god beslutning, fordi vi fik flere salg, da vi fjernede muligheden for at prøve sengen først. Vi fik skubbet kunderne til at tage stilling til købet med det samme ved, at vi droppede showroomet, siger Jonas Byskov.
Og at kunderne var tilfredse med deres onlinekøb, har været en af Bedre Nætters store succeser, for de tilfredse kunder har anbefalet virksomheden til deres netværk, og på den måde ladet rygtet om online-forhandleren brede sig som ringe i vandet.
Seriøs markedsføring
Selvom rygtet om Bedre Nætter har bredt sig fra kunde til kunde, så er der ikke blevet sparet på markedsføringen.
Konkurrencen om kundernes opmærksom er enorm, og derfor har Jonas Byskov og teamet været tidligt ude for at satse på noget indhold, der skaber værdi for kunderne, uden at det er relateret til et direkte salg. I stedet handler det om at være med til at styrke Bedre Nætters brand.
- Vi vil være dem, der går op i den gode søvn, og det er det, vi produktudvikler efter. Vores kunder skal sove godt. Det er også derfor, vi har lanceret podcasten Dybt Godnat med Peter Falktoft, som handler om søvn. Vi vil gerne skabe noget værdi og ikke blot skyde nogle reklamer afsted, fortæller Jonas Byskov.
Generelt har Bedre Nætter gode erfaringer med at bruge podcast i deres markedsføring. Også i denne del af forretningen er data essentielt, og de måler selvfølgelig på, hvordan podcasten kan flytte kunderne over i onlineshoppen.
Voldsomt vokseværk
Siden begyndelsen i 2013 er Bedre Nætter vokset støt hvert år, men i 2020 blev vækstkurven lodret med en stigning på 95,5 procent. Den enorme succes skyldes ifølge Jonas Byskov både, at corona-pandemien flyttede meget salg online og et nyt fokus på en yngre målgruppe.
I fremtiden er det primært de 20-40 årige, som er kernekunderne, fordi de er mest tilbøjelige til at handle på nettet, og fordi de er i den periode i livet, hvor der er mange skift.
I takt med at stifterne, der alle er i slut-20'erne, bliver ældre, vil målgruppen sandsynligvis følge med, lyder vurderingen. For en af forcerne for det unge team er, at de har været gode til at være i trit med kunderne.
Ingen erfaring som ledere
Til gengæld har det unge lederteam indimellem manglet erfaring, når det handler om ledelse og det at drifte en virksomhed.
- Når man vokser fra at være en lille organisation til pludselig at være 75 medarbejdere, får man brug for at drive organisationen mere professionelt. Altså første gang vi havde en medarbejder, der skulle på barsel, var vi helt på bar bund, for hvordan håndterer man det?
- Vi har lært, at der skal være en HR-ansvarlig, når man bliver mange, som har styr på den slags, og som medarbejderne også kan spørge til råds, siger Jonas Byskov.
Han tilføjer:
- Vi har også skulle blive bedre som ledere - ingen af os i chefgruppen kommer med ledelseserfaring. Derfor har det at ansætte mellemledere og trække os ud af driften har været nødvendigt.
Planen herfra er, at de fire partnere fokuserer på den strategiske retning, der de næste fem år handler om at øge indsatsen i udlandet.
Fem gode råd til succes med onlinehandel
- Intelligent brug af data kan både udvikle og vækste din forretning.
- Vil du have mest muligt ud af marketingbudgettet, så ansat ressourcer inhouse, som kan have 100 procent fokus og som er tæt på virksomhedens værdier.
- Vær ikke bange for at udfordre branchestandarder. Det kan give en fordel som first mover.
- Gode produkter er alfa og omega. Kunderne skal vinde noget på pris og kvalitet ved at handle online.
- Tro på dit koncept. Vil du satse på online, så gør det 100 procent og drop den fysiske butik.