Fremtiden er digital: Her er tendenserne, du bør holde øje med
E-commerce er det nye sort og uden en digital tilstedeværelse, taber virksomheden kampen om kunderne.
En af nøglerne til at lykkes med digital marketing er at finde ud af, hvordan du adskiller dig fra konkurrenterne, og vi deler her tre gode råd fra eksperten Tobias Egmose til, hvordan du får succes med e-handel.
1. september havde han første arbejdsdag som e-commerce, strategy & content director hos bureauet Kvantum, der åbner ny afdeling i Aarhus.
DIGITAL: Det er efterhånden nogle år siden, at det stod klart, at man ikke kunne drive virksomhed uden en hjemmeside.
Siden fulgte nyhedsbreve, tilstedeværelse på sociale medier og brugen af video. Nu taler vi om e-commerce, der blot er det engelske udtryk for e-handel, som det næste store fokusområde, som særligt hele corona situationen har pustet voldsomt til.
E-commerce bureauet Kvantum har det seneste år oplevet en stærk omsætningsvækst på over 40 procent. En del af de nye kunder har hjemme i det jyske, og det får nu den københavnske virksomhed til at oprette en afdeling i Aarhus.
Erhvervsliv Aarhus har derfor benyttet lejligheden til at få Kvantums nye ecommerce, strategy & content director, Tobias Egmose, til at pege på de væsentligste tendenser inden for digital markedsføring. Han havde første arbejdsdag i Kvantum 1. september.
- Lige nu er der to tydelige tendenser. Den ene er, at vi ser et skifte fra den taktiske markedsføring, der handler mest om salg til den mere strategiske, der også handler om at skabe værdi i hele kunderejsen.
- Den anden tendens er den direkte kontakt til forbrugeren. Tidligere har fokus været b2b eller b2c. Men nu er det direct-to-consumer (dtc), hvor man sælger sit produkt direkte til kunden også blevet et vigtigt konkurrenceparameter, siger Tobias Egmose.
Tobias Egmose
Erhverv:
- Kvantum: Ecommerce, Strategy & Content Director (fra 1. september 2021)
- Syndicate: Chief Marketing Officer (2020-2021)
- Campfire & co: Chefrådgiver (2018-2020)
- Gaest.com: Head of Communications (2016-2018)
Uddannelse:
- Bachelor i kommunikation og dansk litteratur fra Roskilde Universitet
- Cand.it i digital design og kommunikation Fra IT-universitetet.
Privat er han gift, far til tre børn og bosat i Aarhus.
Lidt om Kvantum:
Kvantum er specialister i at rådgive retail brands i ind- og udland i online e-commerce services og kanaler. Kvantum beskæftiger cirka 20 medarbejdere fordelt i Struer, Aarhus og København.
Ifølge Tobias Egmose er en af nøglerne til at lykkes med digital marketing at finde ud af, hvordan du adskiller dig fra konkurrenterne. Det kan være det indhold, du laver, de produkter, du sælger, eller den kundeservice, du tilbyder.
Hvis man skal koge det helt ned, er der tre ting, du ifølge Tobias Egmose skal have styr på, som du kan læse her nedenfor:
1. Gør opmærksom på dig selv
- Ved kunderne, at du findes? Lav en distributionsplan for dit indhold og tænk i mange formater og kanaler.
Alt for ofte laver man indhold til hjemmesiden, der kun bliver delt en enkelt gang på virksomhedens sociale medier. Men en guide på din hjemmeside kan omdannes til fem opslag til sociale medier, være afsæt for en live Q&A og sætte rammen for næste afsnit i din podcast.
Og den kunne også være relevant at bruge i jeres annoncering.
2. Vær relevant for din målgruppe
Det indhold du producerer, er ikke til din hjemmeside. Det er heller ikke til jeres sociale medier. Og det er ikke til salgsafdelingen. Jeres indhold er til jeres målgruppe. Ved de, at du findes?
Alt for ofte bliver virksomheder så optagede af alle de spændende ting, de gerne vil sige, at de glemmer at tage stilling til, hvor deres målgruppe er, og hvad de gerne vil høre om.
Hvilke forhindringer har den typiske kunde før et køb? Og hvordan kan du bedst hjælpe dem med de spørgsmål, de har? Start altid med at svare på målgruppens spørgsmål, før du fortæller om dig selv.
3. Gør det nemt at holde af dit brand
Hold fokus på den værdi, du skaber for dine kunder før, under og efter et køb. Betragt jeres forhold som et venskab, der skal plejes. Det handler ikke om profit, men relationen.
Kortlæg hvilke forhindringer og spørgsmål, din målgruppe typisk oplever. Kom dem i møde med for eksempel underholdende opslag på Facebook, en indsigtsfuld og lærerig tekst på hjemmesiden og inspirerende annoncer til dem, der har været forbi jeres webshop.
Alt for mange virksomheder går i stå ved punkt 1 eller 2. For at nå til punkt 3 har du brug for tid, vedholdenhed og fokus.
Overvej derfor hvad dit næste skridt skal være i forhold til din markedsføring, og husk, at uanset branche er det afgørende, at du både holder fokus på de hurtige sejrer i din performance marketing og det lange seje træk med at opbygge dit brand og skabe værdi for dine kunder.