Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Aarhus i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Lidl flytter fra Kolding til et 13.500 kvadratmeter stort nybyggeri på Godsbanen. Byggeriet omfatter også i stueplan en Lidl-butik. Her er det ejendoms- og udviklingsdirektør Mads T. Nielsen, der besigtiger byggeriet. Foto: Morten Svith.

Hvor skal vi bygge, og hvor skal vi bo?

Mange virksomheder bruger lang tid på at finde den perfekte lokation til deres domicil.

For ligesom i den gamle børnesang 'Under den hvide bro', hvor vi synger om et kærestepar, der sejler rundt for at finde deres første hjem, så er det ikke altid en nem tur, når der er allerede optaget på den ønskede adresse.

Men hvad er en god placering? Er det tæt på motorvejen eller nær offentlig transport? Og skal det være tæt på eller langt fra konkurrenterne?

På et tidspunkt vil den helt rigtige placering vise sig, hvis man sejler rundt længe nok. Og hvis man er en detailvirksomhed, skal man bare sejle til Aarhus, for så får man det hele.

Det er lige præcis det, Lidl er nået frem til. De har fundet den placering på Godsbanen, som den tyske dagligvarekæde mener, er den mest optimale for dem. Derfor rykker de pløkkerne op og flytter hovedsædet fra Kolding til Aarhus.

Det vækker begejstring i byen, at endnu en detailkæde slår sig ned her. Byen er efterhånden hjemsted for en retail-klynge, konstaterer Erhverv Aarhus.

For Aarhus er svær at konkurrere med, når det gælder muligheden for at rekruttere medarbejdere og uddanne sig inden for detailhandel. Og det er det, der tiltrækker de store koncerner, og snart er her endnu en.

I dagens nyhedsbrev folder vi historien ud, om hvorfor en virksomhed som Lidl vælger Aarhus som hjemby, og hvad det er, byen har at tilbyde retailbranchen.

Du er som altid velkommen til at dele indholdet i dit netværk og tip gerne dem, du kender om at tilmelde sig nyhedsbrevet. Det gør de let lige her.

Erhvervsliv Aarhus er vi i øvrigt også på udkig efter, hvor vi skal bo i fremtiden. For akkurat som Erhverv Aarhus og andre aktører i Erhvervscentrum Aarhus rykker vi ud af Dokk1 ved månedens udgang.

Derfor hører vi gerne fra dig, hvis du har en ledig kontorplads eller to til leje. Det kan både være på en kort og lidt længere bane - midlertidigt eller mere permanent.

Tak fordi du deler og læser med.

Billede af Kirsten Louise Laursen
Billede af skribentens underskrift Kirsten Louise Laursen Erhvervsjournalist
Mads T. Nielsen, der er udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl, synes, de er blevet taget godt imod i Aarhus og kan ikke genkende, at kommunen skulle være mindre erhvervsvenlig end Kolding. Foto: Steffen Stamp/Lidl

På vej til Aarhus: Lidl rykker tættere på arbejdskraften

I 2022 rykker Lidl hovedsædet fra Kolding til Aarhus for at samle 300 medarbejdere under eget tag.

Og selvom Aarhus netop er blevet stemplet som langt mindre erhvervsvenlig end netop Kolding, tror dagligvarekæden, at de vil opnå masser af fordele, når de rykker ind på Godsbanen.

Byggeriet af Lidls nye hovedkontor på Godsbanen er i fuld gang, og der er flere tungtvejende grunde til, at dagligvarekæden kæden har valgt at vinke farvel Kolding og rykke til Aarhus.

NY I BYEN: Hvis man skal tro den seneste måling fra Dansk Industri om erhvervsvenlighed, så er Aarhus ikke det oplagte valg sammenlignet med Kolding.

Smilets by ligger på en plads som nummer 69, mens Kolding ligger langt højere på listen som nummer 34. Men uanset, at Aarhus på papiret ligger i bund på erhvervsvenlighed, så ser Lidl masser af fordele ved at rykke nordpå og ind i midtbyen.

- Vi valgte Aarhus, fordi placeringen centralt i Jylland kan tiltrække arbejdskraft fra et større opland end Kolding. Derudover får vi med placeringen på Godsbanen en central placering i byen, som er nem at komme til både i bil og med offentlig transport. Dér, hvor vi bor nu i Kolding, er det svært at komme hen, hvis du ikke kører i egen bil, siger Mads T. Nielsen, udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl.

Et af de mest tungtvejende argumenter for at flytte til Aarhus handler om, at byen har noget som Kolding ikke har - nemlig et universitet.

- Aarhus er en studieby, og det at komme tættere på universitetet og de andre uddannelsesinstitutioner, som vi har meget samarbejde med, har været en vigtig faktor for os, siger Mads T. Nielsen.

Den attraktive arbejdskraft

De mange studerende i Aarhus - og ikke mindst de mange nyuddannede - er nogle af dem, Lidl håber lettere at kunne tiltrække som arbejdskraft til dagligvarekæden.

- I Kolding har vi oplevet, at det kan være svært at rekruttere nyuddannede fra Aarhus, fordi der er en times transport hver vej, og det kræver en bil at komme til vores hovedkontor. Og særligt transporttiden bliver man træt af, hvilket gør det svært at fastholde de unge talenter. Så det er selvfølgelig noget af det, vi håber at få nemmere ved, når vi flytter ind på Godsbanen, lyder det fra Mads T. Nielsen.

Om Lidl

  • Lidl er en tysk dagligvarekæde med butikker i 32 lande. Det er Europas største dagligvarekæde og den næststørste i hele verden efter Walmart.
  • Den første Lidl-butik åbnede i 1970'erne i Ludwigshafen i Tyskland. I dag har kæden flere end 11.000 butikker og omkring 310.000 ansatte.
  • I Danmark åbnede Lidl sine 13 første butikker i 2005. I dag er det tal vokset til 134 forretninger, hvoraf de fem ligger i Aarhus-området – i Skejby, Hasle, Viby, City Vest og Risskov.
  • Sommeren 2023 flytter Lidl ind i sit nye danske hovedkontor med godt 300 ansatte, der blandt andet dækker IT, marketing, kommunikation, HR og finans.

Beslutningen om at flytte til Aarhus har været længe undervejs, og Lidl valgte tidligt i processen at melde det ud til medarbejdere, så de, der ikke ønskede at flytte med, havde god mulighed for at søge nyt job.

Og som Mads T. Nielsen ser det, er det eneste Lidl mister ved at flytte 100 kilometer nordpå de medarbejdere, som ikke vil flytte med.

- Det er heldigvis færre medarbejdere, end vi havde forventet, som har valgt at skifte job. Det er vi selvfølgelig rigtig glade for. Corona har også ændret meget og ikke mindst måden, vi arbejder på, så det er pludselig ikke så uoverskueligt at bo i Kolding og arbejde i Aarhus, siger Mads T. Nielsen.

Torsdag 9. september bliver endnu en milepæl markeret for Lidl, når der er grundstensnedlæggelse på deres nye domicil på Godsbanen. Dermed er de 300 medarbejdere, der får base i hovedsædet lidt tættere på at kunne flytte ind.

Marc Perera Christensen, der er direktør i Erhverv Aarhus, holder et vågent øje på udviklingen inden for retail i byen. Foto: Jens Thaysen

Aarhus er en magnet på retailvirksomheder

Der begynder at tegne sig et mønster omkring Aarhus. Et mønster som med al tydelighed viser, at byen er attraktiv for mange store virksomheder inden for retail.

Faktisk er byen nu oppe på et antal, hvor man kan tale om, at det er er en uofficiel klynge for retail i Aarhus.

- Vi er Danmarks retailby nummer ét, lyder det fra interesseorganisationen Erhverv Aarhus' direktør Marc Perera Christensen, der er spændt på at se, hvordan 'klyngen' vil udvikle sig i fremtiden.

Med Lidls indtog er Aarhus på vej til at blive Danmarks retailby nummer ét, og det kan skabe grobund for en regulær klynge.

RETAIL: Aarhus er populær, når det drejer sig om at etablere sig som detailkoncern indenfor bygrænsen.

Nogle af landets største virksomheder inden for detailhandel har allerede hovedsæde her eller er stærkt repræsenteret. Det er virksomheder som Jysk, Salling Group, Bestseller, Bauhaus, Stark, Søstrene Grene, og lige om lidt kommer endnu en dagligvarekæde til, når Lidl flytter ind på Godsbanen.

Ifølge Erhverv Aarhus er der flere grunde til, at virksomhederne vælger at have Aarhus som hjemsted. En af de vigtigste er adgangen til kvalificeret arbejdskraft.

En anden årsag er nærheden til de store uddannelsesinstitutioner, hvor flere er stærke på uddannelser inden for retail, og hvor der også er forskning på området. Det gør det særligt interessant for virksomhederne at være tæt på.

- Vi er meget begejstret for at få Lidl til byen. For os er det mere end bare et nyt medlem. Det er også med til at segmentere den position, Aarhus har inden for retail, fordi det bliver tydeligt, at det her er et spændende sted at være som virksomhed, siger Marc Perera Christensen, direktør for Erhverv Aarhus.

Officiel retailklynge

Når Erhverv Aarhus kigger ned over sin medlemsskare, bliver det tydeligt for dem, at der tegner sig et mønster, som er værd at holde øje med.

- Det er ekstrem stærke retailers, der ligger i vores by, og det er vores klare vurdering, at vi med rette kan begynde at kalde os Danmarks retailby nummer ét, fordi det er her, de store koncerner har hovedsæde.

Fremtidens retail-oplevelser er noget, man udvikler og taler om hele tiden i de her virksomheder, så det er bare et spørgsmål om tid, før det bliver en samtale, der rykker ud i byen.

- Vi følger det her med stor interesse og er spændte på, hvordan det kommer til at forme sig. Indtil videre kan man sige, at vi har en uofficielt klynge for retail i byen, hvis man mener klynge er et udtryk for koncentrationen af virksomheder, siger Marc Perera Christensen.

Med den udvikling, der foregår lige nu i antallet af virksomheder i retailbranchen i Aarhus, er de fra Erhverv Aarhus nysgerrige på, hvor det kan bringe byen hen på sigt.

- Det bliver spændende at se, hvornår vi begynder at tale om fremtidens retail-oplevelser, fordi det er noget, man udvikler og taler om hele tiden i de her virksomheder, så det er bare et spørgsmål om tid, før det bliver en samtale, der rykker ud i byen, lyder det fra Marc Perera Christensen.

Det går strygende hos Frameo, der er stiftet af Nikolaj Schmidt, Kasper Borup Jensen, Torben Ulrich og Emilie Christiansen. Pressefoto.

Det skal du vide fra erhvervsugen

Iværksættervirksomheden Frameo har stor succes med deres digitale rammer, og det ses nu også på bundlinjen.

Aarhus Kommune har fået en milliard kroner i overskud, der kan fordeles på andre projekter.    

Danmark for Målene indgår samarbejde med Startup Central for at styrke det bæredygtige iværksætteri.

Trifork køber sig ind i Visikon, der er kendt for digitale sundhedsløsninger som Min Læge.

Her får du fire nævneværdige nedslag fra virksomhederne i Aarhus.

RUNDT I AARHUS:  - Vi er meget stolte og glade for den fantastiske vækst, vi har oplevet - et resultat på 11,5 mio. kroner før skat - næsten seks gange resultatet af det foregående år, skriver FrameoLinkedin.

Virksomheden, der kun har knap fire år på bagen, kan allerede se millionerne rulle ind. Softwarevirksomheden kan i år præsentere et rekordregnskab efter at have slået igennem på det amerikanske marked.

- Det er jo ret fantastisk, men det kommer ikke uventet. Vi har en ret stabil vækst, så vi kan egentlig se rimelig godt frem i tiden, hvordan vi lander, siger Nikolaj Schmidt, der er medstifter af Frameo til Finans.

Frameo blev stiftet i 2017 af erhvervsmanden Torben Ulrich og studiekammeraterne Kasper Borup Jensen, Nikolaj Schmidt og Emilie Christiansen, der fandt et hul i software-markedet.

Kort fortalt udbyder virksomheden software til digitale fotorammer, der gør, at man kan sende billeder og videoer fra Frameos app til både egne og andre digitale rammer.

Erhverv+ bragte for nylig et portræt af Frameo, hvor de blandt andet fortalte om, hvordan de fejrede deres første ordrer fra amerikanske Wallmart. Det kan læses her.

Aarhus Kommune befinder sig lige nu i den unikke situation, at der de kommende år kommer rundt regnet en milliard kroner ind i erhvervsskat. Det er penge, som var øremærket til Marselistunnelen, men som nu kan komme i spil til andre projekter. Det skriver Stiften.

Forklaringen er, at staten nu har overtaget hovedparten af det 2,7 milliarder kroner dyre anlægsprojekt. Derfor skal Aarhus Kommune sammen med Aarhus Havn 'kun' smide 600 millioner kroner i puljen, og det frigør i runde tal én milliard kroner.

- Vi står i den helt unikke og gunstige situation, at der faktisk er en milliard kroner i frie midler, som vi kan vælge at bruge på anden strategisk vigtig infrastruktur i Aarhus, siger Christian Budde, der er spidskandidat for Venstre ved det kommende kommunalvalg.

Konkret foreslår han og Venstre at bruge pengene på at sætte ekstra turbo på at styrke fremkommeligheden i Aarhus med særligt fokus på at fremskynde indrulning af BRT-busser og grøn omstilling af den kollektive trafik.

Interesseorganisationen Danmark for Målene, der arbejder for at gøre FN's 17 verdensmål til virkelighed inden 2030, har indgået et samarbejde med Startup Central, der er et netværk for iværksættere og selvstændige. De skal sammen sikre, at fremtidens erhvervsliv tager ansvar for omverdenen og bygger et bæredygtigt fundamentet.

- Vi lever i en verden, som er konstant foranderlig - heriblandt klimaet og forholdene mennesker imellem. Jeg mener, at iværksættere kan skubbe verdenen til hurtigere omstilling, udtaler Anders Fogh, CEO & founder, Startup Central.

Samarbejdet skal understøtte iværksætterne til at implementere et eller flere verdensmål på lige fod med andre strategiske overvejelser.

Trifork bliver medejer af Visikon. Visikon er en aarhusiansk startup, der står bag populære digitale sundhedsløsninger som Min Læge, Fælles Medicinkort, Det Danske Vaccinationsregister og Apoteket App.

Med sin indtræden i ejerkredsen i Visikon vil Trifork understøtte fælles udvikling og ikke bare fungere som inkubator eller investeringsfond. Trifork har stor erfaring med patientdata, sikkerhed og integration, hvor Visikon har erfaring med animerede videoer, der giver patienter et bedre overblik over deres behandling.

- Ved at teame op med Trifork får vi muligheden og kompetencerne til at håndtere fortrolige patientoplysninger sammen med vores egen løsning. Vores mission er at frigøre ressourcer hos patienter og personale i sundhedsvæsenet ved at levere sundhedskommunikation, som alle kan forstå – og samtidig understøtte en høj kvalitet i behandlingen. Dette passer perfekt til Triforks DNA, og som en del af Trifork sætter vi nu alle kræfter ind på at vokse og skalere vores løsninger ikke bare i Danmark, men globalt, siger Anders Nejsum, medstifter og CEO hos Visikon.