Sinful: Kunderne skal ikke føle, at de er én i rækken
Hos Nordens største webshop for sexlegetøj er kunden det vigtigste, og derfor har Sinful ingen ambitioner om, at kunderne skal kunne betjene sig selv. Tværtimod.
- Alt, hvad vi gør, bliver modtaget af rigtige mennesker på den anden side, og det skal vi hele tiden huske, siger Mathilde Mackowski, medstifter af Sinful, om hvorfor kundeservice er så vigtig for dem.
Derfor må kunderne også gerne ringe ind for at få råd eller stille spørgsmål. For det bedste Sinful kan tilbyde er at være dér for kunderne, når de har brug for det, og her tror de ikke på selvbetjeningsløsninger og skrappe KPI'er for service.
- Jo, flere kunder vi taler med, jo mere tilfredse kunderne ville vi have, siger Mathilde Mackowski.
SERVICE: Hjælp til selvhjælp har længe været mantraet for fremtidens kundeservice. Det gælder både i det offentlige, hvor du selv booker din tid hos lægen, og hos mange virksomheder, hvor du med få klik, kan bestille alt fra en ny bil til forsikringer eller vin.
Populært bliver det kaldt selvbetjeningsløsninger, men de er ikke populære hos Sinful.
- Jeg tror simpelthen ikke på, at folk hellere vil klare deres indkøb selv. Der er nogle få, der gerne vil gøre det selv, fordi de ikke vil være til ulejlighed. Men vores erfaring er, at hvis man er der for kunderne, så kommer de igen, siger medstifter af Sinful, Mathilde Mackowski.
Derfor er kundeservice vigtigt og et højt prioriteret område hos onlineforretningen, der lever af at sælge sexlegetøj. Virksomhedens kundeservice har åbent alle ugens dage, og en gang i kvartalet gennemgår de tidspunkterne for alle henvendelser, så de hele tiden kan justere åbningstiden, så den passer til kunderne.
- Vi vil gerne have, at kunderne ringer, fordi vi kan give dem en bedre vejledning og service, når vi har en dialog med dem om deres ønsker og behov. Følelsen af at få hjælp er den, vi skal efterlade kunden med, og derfor er det ekstremt vigtigt for os at være tilgængelige, siger Mathilde Mackowski.
Den tilgang bliver belønnet af kunderne, som giver Sinful et gennemsnit på 4,7 ud af fem stjerner på Trustpilot. Under en procent af de over 11.000 anmeldelser ligger under middel.
Vi lytter
Den aktuelle score på Trustpilot bliver fulgt nøje, og Sinful ser den som en indikator for, hvordan hele deres forretning performer.
- Kundeservice er en helhedsoplevelse, så når vi kigger på Trustpilot, giver det også en indikation af om vores website loader hurtigt nok, om vi har de rigtige produkter på lager og så videre, siger Mathilde Mackowski.
Generelt er kundernes feedback vigtig for dem, så de produktanmeldelser kunderne laver, bliver også læst nøje, så beskrivelserne på hjemmesiden kan justeres, hvis kunderne har nogle andre oplevelser end dem, Sinful har præsenteret. For selvom Sinful gerne taler med kunderne, er deres mål også hele tiden at levere den bedst mulige service online.
Sinful
- Stiftet som webshop i 2008 af Tonny Andersen og Mathilde Mackowski.
- Tonny Andersen og Mathilde Mackowski har indgået et partnerskab med den danske kapitalfond Polaris, der i marts 2021 overtog 57,5 procent af virksomheden.
- Foruden at være Nordens største webshop for sexlegetøj med salg i både Danmark, Sverige, Norge og Finland, har firmaet også lanceret webshops i både Frankrig og England.
- Sinful omsatte i 2020 for over 300 millioner kroner og forventer et nettoresultat på over 40 millioner kroner for samme år, oplyser Mathilde Mackowski. Det er dobbelt så meget som virksomheden tjente i 2019, hvor nettoresultatet lå på 20 millioner kroner efter skat.
- Firmaet har hovedsæde i Aarhus og beskæftiger i dag cirka 150 medarbejdere.
- Sinful er seks gange blevet udnævnt som gazellevirksomhed af dagbladet Børsen. En status, der gives til hurtigt-voksende virksomheder, som minimum har formået at fordoble deres omsætning over en fireårig periode.
Og så er Sinful ikke blege for at lægge sig fladt ned, når kunderne klager, men det betyder ikke, at kunden altid får ret.
- Vi giver os god tid til at lytte til kundens frustration og prøver at finde ud, hvad der er gået galt. Og herfra prøver vi at finde en løsning. Måske er det et andet produkt, de skal have, eller måske er det bare en bedre vejledning, de har brug for.
- Vi har en stram politik om returnering, fordi mange af produkterne er til intim brug, så det er ikke sådan, at vi bare tager varerne retur, fortæller Mathilde Mackowski.
Grundighed
Hos Sinful er udgangspunktet, at medarbejderne i kundeservice skal forvalte frihed under ansvar, og så skal de gøre sig umage.
- Som virksomhed sætter vi rammerne for kundeservice, men den enkelte medarbejder må gerne selv tage beslutningerne, hvis de kan se en løsning, der er bedre for kunden.
- Kunderne hjælpes første gang, de henvender sig. Vi har ingen regel om, hvor lang tid medarbejderne må bruge på en kunde, men de skal bruge den tid, det kræver, så kunden bliver tilfreds, lyder det fra Mathilde Mackowski.
Hun tror ikke på, at det er produkterne hos Sinful, der gør det ekstra vigtigt at levere en god kundeserviceoplevelse.
- Det er ikke raketvidenskab, du skal bare gøre det ordentligt. Og jeg køber ikke den med produkterne. Det er noget universelt, at man som kunde gerne vil have en god service. Hvis du som kunde føler dig vigtig for forretningen, så kommer du igen, siger Mathilde Mackowski.