Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Aarhus i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Rosa Faizzad er en af de iværksættere, der drømmer stort i Aarhus - og ifølge en ny rapport fra britiske Money er det et godt sted at gøre det. Læs mere om rapporten, som placerer Aarhus næstøverst på listen over verdens bedste startup-byer og lær kjoledesigneren Rosa Faizzad bedre at kende i dagens nyhedsbrev fra Erhvervsliv Aarhus. Foto: Thomas Pagel/Page7photo

Kåring: Aarhus er verdens næstbedste startup-by

Hvis du skal etablere en ny virksomhed, så er Aarhus et godt sted at gøre det. Faktisk er det et af de bedste steder i verden.

Sådan lyder konklusionen i en ny rapport fra det britiske finanssite Money, som netop har kåret Aarhus til at være den næstbedste by at være iværksætter eller startup i en international sammenligning.

Rapporten kigger på otte forskellige faktorer inden for virksomhedsskatter og afgifter, priser for kontorleje, mulighed for social sikring, gennemsnitlig bredbåndshastighed, andelen af studerende og caféer samt universitetets niveau. Samlet set placerer Aarhus sig her i toppen - med en score på 73,7 point ud af 100 - kun overgået af København (77,7) og foran byer som Prag (68,7), Dublin (66,8) og Manchester (64,1).

Langt nede på listen ligger blandt andet Stockholm (44,2), Helsinki (42,5), repræsentanterne fra den selverklærede startup-nation Israel, Jerusalem (44,8) og Tel Aviv (40,5), mens Milano (28,9) er sidst.

Og Aarhus er bedst af alle, når det kommer til prisen for at leje en plads i et kontorfællesskab, der er vurderet til 5,83 dollars per dag per person. Det er alt sammen en opløftende nyhed for byens startupmiljø og økosystem.

Med afsæt i den britiske rapport hylder vi iværksætteriet i dagens nyhedsbrev og stiller skarpt på en af dem, der udlever drømmen om egen virksomhed i Aarhus. Det er Rosa Faizzad, der designer og sælger kjoler i sit eget navn.

Hun har ingen erfaring med mode, og hun er selvlært designer - umiddelbart en svær cocktail, når man skal konkurrere i en hård branche. Men Rosa Faizzad tror på drømmen, og hun er ikke bleg for hverken at bede sit store netværk på sociale medier om hjælp eller at dele sine erfaringer om at vælge sin egen vej.

Rosa Faizzads historie er samtidig dagens lytte-oplevelse i nyhedsbrevet. I stedet for at få læst hele nyhedsmailen op, giver vi dig i dag mulighed for at få artiklen i ørerne, når vores vante podcast-vært Anne-Marie Lindholm læser fortællingen op. Du finder som sædvanligt linket til lytteversionen herunder.

Og husk, at du altid er velkommen til at dele nyhedsbrevet i dit netværk. Nye læsere kan tilmelde sig her.

God læse- og lyttelyst - og tak fordi du deler.

Billede af Kirsten Louise Laursen
Billede af skribentens underskrift Kirsten Louise Laursen Erhvervsjournalist

Lyt til Erhvervsliv Aarhus her

Det pensionerede trekløver - set fra venstre - Kurt Hedegaard Sørensen, Gunnar Sørensen og Magne Legarth Foss - holder gang i opgaver som fjernvarmen, blomstervanding, indretning af lokaler og haveanlægget udenfor. Novicells direktør foretrækker de tre ældre gutter frem for et stort service-selskab. Foto: Novicel

Det skal du vide fra virksomhederne i Aarhus

Hos software-virksomheden Novicell sørger kollegerne Gunnar, Kurt og Magne for vedligehold af faciliteterne ude som inde. De er alle i deres tredje alder - også arbejdsmæssigt - og de er eksempler på gevinsten ved at blive på jobmarkedet - for både medarbejdere og virksomhed.

Vestas har udsigt til at lande sin hidtil største ordre, efter vindmølle-giganten er udpeget som foretrukken leverandør til en kæmpe vindmøllepark ud fra USAs østkyst.

Frantz Longhis forretningsimperium Danish Management Group led også et stort tab i regnskabsåret 2020/2021. Underskuddet blev på 28 mio. kroner før skat i et år, hvor blandt andet restaurant- og street food-selskaberne har været hårdt ramt.

Tenna Holdorff Christiansen blev nummer to i pitch-konkurrencen Lifestyle Growth, hvor Aarhus var stærkt repræsenteret med tre ud af fem finalister. Risskov-iværksætteren står bag virksomheden Recollector, der leverer bæredygtige affalds-systemer til private hjem.

Anne Zachariasen kan kalde sig 'Årets Sustainability Leder 2021'. Det er mediet Sustain Report, der uddeler prisen, og driftsdirektøren på Aarhus Havn får blandt andet hæderen for at sætte en bæredygtig retning for alle havnens 150 virksomheder.

RUNDT I AARHUS: I mange større virksomheder er opgaven med at passe og pleje bygninger og udearealet lagt i hænderne på et servicefirma, men ikke hos Novicell i Højbjerg.

Her består serviceteamet nemlig af 79-årige Gunnar Sørensen, 67-årige Magne Legarth Foss, og Kurt Hedegaard Sørensen på 66 år, der alle har valgt at fortsætte på arbejdsmarkedet, selv om de har nået en alder, hvor de godt kunne trække sig tilbage med god samvittighed.

- Gunnar, Kurt og Magne er en del af vores team, fordi de er omhyggelige og vellidte medarbejdere, der passer vores faciliteter med enorm ildhu. Men det er også meget naturligt for os at forsøge at skabe nogle fleksible jobs til personer, som er forskellige steder i livet. Det er mere vores stil frem for at hyre en stor servicevirksomhed ind til opgaven, siger Per Kichner, administrerende direktør i Novicell til stiften.dk.

Vestas er tæt på at lande det, der kan blive vindmøllegigantens største aftale nogensinde. Det skriver Finans.

I første omgang er Vestas udpeget som foretrukken leverandør til to kæmpe vindmølleparker, der skal opføres ud for New Yorks kyst, hvor der bliver brug for 138 af de største Vestas-vindmøller med 15 megawatt (MW) i kapacitet og samlet set 2,1 gigawatt (GW) på en og samme ordre. Den endelige kontrakt er dog endnu ikke underskrevet.

For andet år i træk er Frantz Longhis selskab Danish Management Group ramt af et stort underskud. Årets resultat lyder på et underskud på 28 mio. kroner før skat mod -31 mio. kroner året forinden. Det viser regnskabet for 2020/2021.

Blandt årsagerne til det negative resultat er blandt andet betydelige påvirkninger af corona-restriktioner i forhold til restauranterne Villa Dining, Spisesalonen og Nordisk Spisehus. Det samme gælder konkursramte Aarhus Central Food Market.

Samlet set er 81 mio. kroner barberet af egenkapitalen på baggrund af de seneste to regnskabsår. Egenkapitalen i Danish Management Group er dog fortsat på 220 mio. kroner.

Det blev ved lige ved og næsten for iværksætteren Tenna Holdorff Christiansen, da hun pitchede sin virksomhed Recollector foran et stærkt dommerpanel, der talte blandt andre Thornico- og Hummel-ejer Christian Stadil, medejer af BoShop, Henrik Hansen, samt CEO og grundlægger af DK Company, Jens Poulsen, ved startup-eventet Lifestyle Growth under den nationale klynge Lifestyle & Design Cluster.

Recollector blev nummer to i konkurrencen med sit bæredygtige affalds-system, der er produceret i 100 procent polopropylen fra industrispild og som kan genanvendes. Læs mere om Tenna Holdorff Christiansen og Recollector i dette tidligere portræt fra Erhverv+.

Tre ud af de fem finalister var i øvrigt fra Aarhus. Udover Recollector var det Immagine med CEO og stifter Michael Rasmussen i spidsen, der tilbyder kunder at designe deres egne kjoler online, og Capsule stiftet af Emilie Fyllgraf Høy Seegert, Nanna Louise Hejndorf, Nadia Salling Wabra og Louise Kristine Linde, som via en app giver overblik over garderoben og muligheder for at mixe den og supplere den med noget, der matcher.

Vinderen af pitch-konkurrencen blev dog Copenhagen Cartel ved Katrine Lee Larsen, som producerer bade- og sportstøj ved hjælp af fibre af plast samlet op fra havet.

Og vi slutter også i det bæredygtige og maritime element. Anne Zachariasen, driftsdirektør ved Aarhus Havn, kan nemlig kalde sig Årets Sustainability Leder, da hun tog prisen foran fire andre nominerede ved Sustain Awards 2021.

Det er det digitale medie Sustain Report, som skriver om bæredygtighed på tværs af brancher og sektorer, der står bag uddelingen. Prisen går til en leder, der har sat en ny og mere ambitiøs bæredygtig retning for virksomheden det seneste år. 

I den forbindelse bliver Aarhus Havn fremhævet for at have indført rabat til grønne skibe, etableret landstrøm til Molslinjens færger og for nylig besluttet at investere i landstøm til krydstogtskibe. Havnen er i dag belyst med LED, og adskillige maskiner og biler er udskiftet til mere bæredygtige modeller, og påvirkningen går ud til de 150 virksomheder, som lejer sig ind på havneområdet.

- Jeg har mødt så mange fordomme på grund af mit udseende, men man kan altså godt være intelligent, selvom man går i feminint tøj og interesserer sig for mode, siger Rosa Faizzad. Foto: Thomas Pagel/Page7photo

For Rosa Faizzad er omveje også rigtige

Rosa Faizzad vil gerne lave tøj til stærke kvinder, der tør skille sig ud fra mængden, præcis lige som hende selv. Derfor har hun kastet sig ud i livet som iværksætter, selvom det ikke er en nem opgave, når man ikke har erfaring eller kendskab til branchen.

Rosa er ikke bange for at vise sårbarhed, og hun bruger bevidst sine sociale medier til at skabe en bedre forretning, når hun åbent beder netværket om hjælp. Men hun sorterer i de gode råd.

- I begyndelsen lyttede jeg til alle de råd, jeg fik, og rettede mig efter dem. For de andre vidste nok bedre end mig. Men det her er mit brand, så nu har jeg lært at sige fra, siger hun.

Rejsen som iværksætter er fuld af bump på vejen, og Rosa Faizzad har lært, at der ikke findes en rigtig vej. Som autodidakt designer har hun kastet sig ud på dybt vand uden andet end gåpåmod.

PORTRÆT: - Du har slet ikke spurgt mig, hvorfor jeg blev iværksætter? siger Rosa Faizzad, da vi er ved at afslutte interviewet.

Hvorfor blev du iværksætter?

- Fordi jeg har behov for at vise, at jeg godt kan. Med min baggrund som en, der er født i Afghanistan, kom til Danmark som fire-årig og har kæmpet hele mit liv med at være ordblind. Jeg vil vise, at jeg kan opnå alt, hvad jeg sætter mig for - no excuses, siger Rosa Faizzad.

Historien om Rosa Faizzad, der har kastet sig ud i livet som tøjdesigner af kjoler i den mere eksklusive ende, er en personlig fortælling om at følge og dele sin passion.

Der findes næppe to iværksættere, der er helt ens, men de har ofte det til fælles, at de er drevet af en passion og en vilje for at få deres virksomhed ud i verden. Umiddelbart kunne man godt synes, at Rosa Faizzad skiller sig lidt ud fra de øvrige iværksættere, vi her på Erhvervsliv Aarhus, har talt med.

Fordi hun er mor til fire børn, har kastet sig ud i iværksætterlivet i midt 30'erne, er uddannet skolelærer og født i Afghanistan. Men Rosa Faizzad er ikke anderledes.

Hun har den samme ild i øjnene, som alle de andre iværksættere. Hendes rejse adskiller sig dog fra andre.

Anderledes og uerfaren

Det er omkring halvandet år siden, at Rosa Faizzad skabte sin virksomhed, der bærer hendes eget navn. Hun ville sælge eksklusive kjoler til kvinder i hele verden, og hun kalder selv stilen et miks af de kongelige og Hollywood. Hun har indtil videre solgt kjoler til ni forskellige lande.

- Jeg er autodidakt designer. Jeg brugte min barsel med mit tredje barn på at studere design på nettet, se youtube-videoer for at finde ud af, hvordan jeg ville designe min egen kollektion.

- Det har været meget learning-by-doing, hvor jeg har lavet en masse fejl, der har kostet mig en del dyre lærepenge. Med det første tøj, jeg fik designet, havde jeg overset et mål på ærmegabet, så jeg kunne ikke få kjolen på. Sådan har der været en del tøj, der har været lige til at smide ud, fortæller Rosa Faizzad.

Men den selvlærte designer gav ikke op. Hun troede på sit produkt og vendte bogstavelig talt tilbage til tegnebrættet.

Den næste kollektion hun fik produceret, som også var til salg, var på 40 styles, hvilket er et usædvanligt højt tal for en første kollektion.

- Det var måske ikke så smart at lancere så stor en kollektion. Men jeg har jo ingen brancheerfaring, så jeg gjorde det, jeg synes, siger Rosa Faizzad.

I det hele taget var Rosa Faizzad mest optaget af kjolerne og designet i begyndelsen. Hun havde en følelse af at have gemt på ideerne i mange år, og derfor skulle de nu ud og møde verden.

- Jeg fokuserede kun på produktudvikling og troede, at 95 procent af det at drive virksomhed handlede om produktet, og så var fem procent alt det udenom. Men der har jeg lært, at det nok er omvendt, siger iværksætteren med et grin.

Ærlighed og åbenhed

Det er de færreste erhvervsfolk, der råber op om deres fejl eller udfordringer, men lige her er Rosa Faizzad ikke bleg for at skille sig ud fra mængden.

- Jeg ved godt, hvad man burde gøre. Men mit brand er mig, og jeg skal være tro mod mig selv. Så for mig er det en styrke at vise min sårbarhed og være ærlig. Det er en del af min personlighed, siger Rosa Faizzad.

Hun er en af dem, der har mange følgere på de sociale medier, næsten 37.000 kigger med på hendes Instagram og mere end 12.000 på tværs af Linkedin og Facebook. Og selvom billederne gerne er ret polerede og iscenesat med de nyeste kjoler, så er fortællingerne meget ærlige.

Om stort og småt i livet og ikke mindst, noget af det, der er svært, når man er en grøn iværksætter, der skal prøve al ting for første gang.

Rosa Faizzad

  • Stiftede i 2020 virksomheden Rosa Faizzad, der sælger tøj til kvinder i eget navn.
  • Uddannet lærer fra Via University College
  • Har tidligere arbejdet som skolelærer, projektkoordinator og afdelingsleder.
  • 35 år, gift og har fire børn.
  • Bosat i Tilst.

Derfor var det også naturligt for Rosa at bede sit netværk på Linkedin om hjælp, da hun for et par måneder siden stod over for nogle svære beslutninger og manglede en sparringspartner.

- Det var lidt grænseoverskridende at udstille sig selv sig som en, der skulle have hjælp. Men jeg har fået så meget positiv respons på mit opslag og over 150 henvendelser fra erhvervsfolk, også topchefer fra nogle meget store virksomheder, fortæller Rosa Faizzad.

Hun fortsætter:

- Folk skrev til mig, at mit opslag ramte noget i dem, og derfor rakte de hånden ud. Jeg har kun fået udvidet mit netværk ved at være ærlig og fået skabt nogle gode relationer.

Generelt ville hun ønske, at flere startups og iværksættere ville dele nogle af nedturene, for det kan være meget ensomt at være alene med sin virksomhed og føle, at man er den eneste i verden, der kæmper.

- Jeg har kastet mig ud i det her eventyr uden at have alle svarene på forhånd eller være klar på, hvad der venter. For hvis jeg skulle være helt klar først, var det aldrig blevet til noget, siger Rosa Faizzad.

Fik omtale i Vogue

Foreløbig foregår salget af tøj via Rosa Faizzads egen hjemmeside, men hun håber at kunne åbne et showroom i Aarhus inden årets udgang, og det bliver en milepæl for den lille virksomhed. For med etableringen af et showroom, der skal ligge i Scandinavian Center Aarhus, forventer Rosa også, at virksomheden kan begynde at give overskud.

- Jeg tror på en måde, at jeg først føler mig rigtigt i gang, når jeg får mit showroom. For så bliver det meget konkret, og jeg får mulighed for at give den personlige service til mine kunder, som jeg gerne vil, siger Rosa Faizzad.

En anden ret stor milepæl, som designeren netop har vinget af på sin bucket-liste, er omtale i det britiske magasin Vogue.

- Der findes bare ikke én opskrift på at bygge et brand eller skabe en kollektion. Jeg har følt mig så forkert mange gange, fordi jeg har gjort tingene på en anderledes måde. Men det lykkedes jo alligevel hen ad vejen, selvom jeg ikke har gået den lige vej, slutter Rosa Faizzad.