Annonce
Uffe Lyngaae er direktør i kommunikationsbureauet Publico, der har base på havnen i Aarhus. Han stiftede selv virksomheden, der beskæftiger plus 30 ansatte, for 20 år siden. Foto: Michael Svenningsen
DEBAT

Kære erhvervsleder: Spyt piben ud!

Den, der lever stille, lever godt. Det mantra har domineret på ledelsesgangene i rigtig mange SMV-virksomheder i mange årtier. Ikke mindst i jyske, ejer-ledede virksomheder, hvor man har været dygtig til at tjene gode penge, kvartal efter kvartal, men usynlig som et spøgelse i samfundsdebatten.

Samfundsdebatten savner efter min mening deltagelse af erhvervsledere fra helt almindelige virksomheder. Virksomheder, der sælger fliseklæbere, gearkasse-komponenter, træbeton-loftsplader og plastrør.

Den type virksomheder, der er allerflest af i Danmark, som finansierer velfærdssamfundet, og som finder plads til fleksjobberen ude på lageret, mens de driver den grønne omstilling fremad. Disse virksomheder glemmer typisk at fortælle andre end deres (stolte) medarbejdere om deres væsentlige samfundsbidrag.

Jeg har længe haft det synspunkt, at erhvervslivets (autentiske) stemme har manglet i debatten, hvor vi har måttet tage til takke med borgerlige politikeres ofte distance-forvanskede udlægning af erhvervslivets problemer og behov. Nogle gange kan man nærmest høre ekkoet af det seneste virksomhedsbesøg, når politikere sætter overfladiske floskler på ”erhvervslivets udfordringer”.

Men nu mener jeg faktisk, at der er bedre argumenter end nogensinde før for, at erhvervsledere skal turde tænde for debatmikrofonen og tale med klar erhvervsrøst om både store og små temaer – om ikke for andet, så for at varetage deres virksomheds interesser.

Tiden kalder nemlig på transparens, åbenhed, ærlighed, mod og klar tale om virksomheders samfundsbidrag. Jeg vil vove den påstand, at de virksomheder, der fortsætter taktikken med at leve musestille, kommer til at dø en langsom og pinefuld død.

Om det er sivende kundeopbakning, ubesatte stillinger, demotiverede medarbejdere eller nye afgifter og regulering, der bliver dødsårsagen, vil være forskelligt fra cvr-nummer til cvr-nummer. Men det er efter min mening oplagt, at det bliver stadig sværere at skabe usynlige succeser i fremtiden. Det er allerede nu svært.

Tag bare det aktuelle problem i Danmark (og i verden) med knaphed på arbejdskraft. Det er et top-3 issue i stort set alle de virksomheder, jeg taler med til daglig i mit arbejde som kommunikatonsrådgiver.

De virksomheder, som ikke har arbejdet seriøst med markedsføring, branding, PR, sponsorater eller andre synlighedsskabende aktiviteter, har jo markant sværere ved at komme med på shortlisten hos de eftertragtede ingeniører, software-udviklere, elektrikere og stuepiger, som alle kæmper om for tiden.

I mit kommunikationsbureau arbejder vi aktuelt for flere danske virksomheder, som for første gang i dette årtusinde øger deres synlighed i Danmark – udelukkende for at komme ind på radaren hos potentielle nye medarbejdere. Og det er selvfølgelig fint for os i kommunikationsbranchen, at vi får lidt ny omsætning ind på den konto.

Men der er altså lang vej fra ukendt B2B-virksomhed med et website udviklet af direktørens nevø i 2007, 43 følgere på sociale medier og så til at blive et love-brand anno 2021.

Sandheden er, at en samfundsengageret topleder med sine meningers mod kan gøre mere for en virksomheds synlighed og sympati på kort sigt, end jeg som kommunikationsrådgiver kan med min ellers så fine og fancy branding-værktøjskasse. Tænk bare på, hvad Martin Thorborgs personlige brand har gjort for hans lille regnskabssoftware-firma (Dinero), som få ville have hørt om, hvis det ikke var for ham.

Men (meget) mindre end Martin Thorborgs karisma kan altså sagtens gøre det. Man kan skrive et læserbrev eller en klumme som denne. Man kan skrive et opslag på Linkedin (helt ufarligt) eller på Twitter (måske ufarligt – afhængig af temaet).

Man kan deltage på Folkemødet – for eksempel sammen med sin brancheorganisation. Man kan lægge lokaler til en politisk debat i forbindelse med kommunalvalget. Man kan kontakte medier med holdningsbårne historier – eventuelt i samarbejde med en NGO eller brancheorganisation, hvis det føles for friskt at gøre det i eget navn.

Tematisk behøver man da heller ikke begynde med indlæg om, at dyrevelfærden skal ned i dansk fødevareproduktion, eller at det med #MeToo og ligestilling er noget pjat. Man kan jo begynde helt tæt på sin virksomheds interessesfære og tale om arbejdskraftmangel, rammevilkår, finansiering, digitalisering, infrastruktur eller lignende.

Og man kan begynde med at publicere indlæg på virksomhedens egne kanaler – på website, intranet, Linkedin. Hvis det går godt, hvad jeg tør vædde på, det gør, kan man eksperimentere med mediekontakt til lokal- eller branchemedier – eventuelt med fokus på samme temaer, som man allerede har talt om på egne kanaler.

Kære erhvervsleder: Spyt nu piben ud, og stempl ind i samfundsdebatten. Hvis ikke for samfundets skyld, så for din virksomheds omdømme, jeres employer brand og rekrutteringsmuligheder, jeres license to operate samt jeres relationer til myndigheder og NGO’er.

Jeg glæder mig til at læse, lytte og følge med.

Få overblik her
PORTRÆT

Moonis Kamil vil have flere erhvervshelte

KLUMME

Hvad skal vi egentlig med vækst?

INDSIGT

Imbox Protection: Vi er ikke en succes endnu

OVERBLIK

Det bør du vide fra Aarhus' erhvervsliv

NYHEDSBREV

Investor og serieiværksætter: Vi skal tjene et højere formål

NYHEDSBREV

Den gode idé vandt: Imboxerne løb med sejren

OVERBLIK

Det bør du vide fra erhvervsugen, der gik

AARHUS: Det seneste år har budt på mange udfordringer for Jysk i form af tusindvis af lukkede butikker, men til trods for det formåede virksomheden endnu engang at udnytte kombinationen af fysiske butikker og stærke digitale platforme til at sætte rekord med en omsætning på 32,6 milliarder kroner og et resultat før skat på 4,5 milliarder kroner. Dermed steg omsætningen med syv procent.

OVERBLIK

Det bør du vide fra byens virksomheder

RUNDT OM AARHUS: Havvindmøllepark i Aarhus bugt bliver nu droppet. Der kommer ikke til at blive sat 20 vindmøller op i Aarhus Bugt, fordi projektudvikleren bag det kystnære havmølleprojekt Mejl Flak på 60-120 MW, European Energy, har opgivet at gå videre med det ellers godkendte projekt. Det meddeler selskabet i et brev til Energistyrelsen, som Energiwatch har set.

NYHEDSBREV

Vind kampen om de bedste medarbejdere

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at manglen på arbejdskraft fortsat er en kæmpe udfordring for mange virksomheder. Særligt slemt står det til i byggebranchen og servicefagene, men også videns-medarbejdere er blevet en eftertragtet vare.

INDSIGT

Corona har ændret vores arbejdsliv for altid

INDSIGT

Efteruddannelse kan løse manglen på arbejdskraft

KLUMME

Kære leder, det er tid til at vågne op og uddanne dig!

INSPIRATION

SynergyXR peger på de vigtigste trends inden for Extended Reality

OVERBLIK

Det skal du vide fra ugen, der gik i Aarhus

NYHEDSBREV

Black Friday tilbud til dig: Inspiration, indsigt og overblik

INDSIGT

Tre ting du bør vide om Black Friday i Aarhus

NYHEDSBREV

Årets ejerleder: Oplevelser ligger i vores dna