Annonce
Martin Navne (tv) og Kristoffer Degn, der bevidst har skabt Custimy med en international profil, så de nemt kunne rekruttere medarbejdere med forskellige nationaliteter. Foto: Kasper Løjtved
INDSIGT

Aarhusiansk startup-komet: Vi kan ændre hele marketingverdenen

Custimy vil lære de små og mellemstore virksomheder at bruge date mere intelligent, for hvis de tager ejerskab på deres egen data, så ejer de også kunderejsen.

INDSIGT: Der er ikke mange, der ved det, men ideen om at stifte Custimy blev faktisk født på en natklub i Madrid ud på de sene timer.

For her midt på dansegulvet havde Kristoffer Degn og Martin Navne den første indledende snak om, at de to skulle skabe en virksomhed sammen.

Martin Navne havde fået en ide, og nu ville han have Kristoffer med. Selvom tidspunktet ikke var det mest velvalgte, så blev der sået et frø, og de to fortsatte snakken, da de kom hjem. Kort tid efter var Custimy en realitet.

- Custimy skal gøre brugen af data så let og forståelig, så alle kan komme i gang. Vi vil revolutionere marketingverdenen med en mere intelligent brug af data, siger Kristoffer Degn, CCO og medstifter af Custimy.

Data er værdifuld viden

Custimy er en virksomhed, som har haft stor succes på meget kort tid. Det er faktisk kun et par måneder siden, at de fejrede deres et års fødselsdag. Og som eksempel hentede de fem millioner kroner i investering fra Preseed Ventures efter blot 10 måneder i markedet.

Hvad er det så, de kan, der får eksperter i e-commerce til at nikke anerkendende og kapitalfonde til at putte penge i den unge virksomhed?

- Vi indsamler data for webshops, analyserer og giver dem et overblik over,  hvor de kan eksekvere på det, siger Kristoffer Degn, som den korte forklaring på, hvad det er Custimy laver.

Virksomheden skal eje sit eget data, fordi gør de det, så kan de eje og skabe bedre kunderejser.

Kristoffer Degn, CCO og medstifter, Custimy

Den lidt længere forklaring handler om at forstå, hvorfor data er blevet et essentielt værktøj i digital marketing.

- Vi har skabt en customer data platform (CDP), hvor vi tager data ind fra webshops, analyserer dem og gør dem tilgængelig for virksomheden. I bund og grund handler det om, at virksomheden skal forstå sin egen forretning bedre.

- Det er både helt basalt, hvor kommer kunderne fra, hvor mange varer får du retur, og hvad er profitten og så videre? Den anden del handler om at skabe en god kundeoplevelse, for jo bedre virksomheden kender sine kunder, jo bedre kan de målrette deres markedsføring, forklarer Kristoffer Degn.

Fremtidens marketing

Custimy går benhårdt efter de små og mellemstore virksomheder, fordi de tror på, at det er her, de kan gøre den største forskel. Og en del af den opgave går med at uddanne virksomhederne.

- Vi er også sat i verden for at uddanne virksomhederne til at forstå, hvorfor data er et stærkt redskab i kampen om kunderne, og hvad det for en viden, de kan få ud af deres egen data, siger Kristoffer Degn.

Og særligt forståelsen af, at det er virksomhedens egne data, de skal udnytte, er vigtig.

- Virksomheden skal eje sit eget data, fordi gør de det, så kan de eje og skabe bedre kunderejser , lyder det fra Kristoffer Degn.

Custimy

  • Stiftet af Martin Navne, CEO og Kristoffer Degn, CCO i juli 2020 - begge fra Aarhus.
  • Custimy er en hurtig voksende scale-up, der arbejder med en Customer Data Platform (CDP), som skal give små og mellemstore virksomheder bedre indsigt i deres data til gavn for deres markedsføring.
  • Custimy opererer pt. i Danmark og England.
  • Har kontorer i Aarhus, København og Warszawa.
  • 17 ansatte med forskellige nationaliteter.

Han forklarer som et eksempel, hvor hårdt det gik ud over virksomhederne, da Apple kom med en opdatering, som krævede, at kunderne skulle sige ja til at dele deres data med Facebook. De ville nemlig ikke dele deres data med Facebook, og derfor blev det meget sværere at annoncere på Facebook, fordi man ikke kunne målrette annoncerne så præcist.

- Og det er netop essensen, ikke at være afhængig af en tredje-partner som Facebook, men selv have kontrollen over data, siger medstifteren af Custimy.

Kæmpe potentiale

Hvis ikke man allerede arbejder med digital marketing, så kan det være svært at forstå, hvorfor Custimy bliver spået så stor en fremtid, at de allerede nu kan have en værdiansættelse på 100 millioner kroner. Men her skal man se nærmere på markedet for customer data platforms (CDP).

Ifølge Kristoffer Degn spår en undersøgelse, at CDP-markedet i 2025 vil have en værdi på 15,4 milliarder dollars. Da Custimy lavede deres første pitch sidste år var værdien af markedet kun 10,2 milliarder dollars.

Så det er et marked i eksplosiv vækst, og det er ikke kun Custimy, der kan se ind i potentialet. Der er også uopdagede muligheder for deres kunder.

Kristoffer Degn

  • Stifter af Custimy sammen med Martin Navne.
  • Uddannelse: HHX fra Aarhus Business College
  • 26 år, single, vokset op i Solbjerg og i dag bosat i København.

- Mange SMV'er har ingen forudsætninger for at få succes med deres digitale markedsføring. Det er ofte iværksættere, som brænder for et produkt, de vil have ud i verden, og der er konkurrencen bare benhård som mindre virksomhed.

- Så der ligger et kæmpe potentiale for dem i at forstå, hvad det er for nogle kunder, de skal tiltrække på hvilke platforme, og hvad det er for et købemønster, de her kunder har. Det er alt sammen viden, der ligger gemt i den data, vi kan analysere for virksomhederne, siger Kristoffer Degn.

Han tilføjer:

- Hvis det skal siges helt kort, så kan vi skabe billigere og bedre digital markedsføring.

Få overblik her
NYHEDSBREV

Gør noget nyt og skab mere vækst

LEDELSE

9 hurtige til Mie Krog: Jeg samler på mennesker

REKRUTTERING

Grib den nu, den satans vækst

OVERBLIK

Det bør du vide fra erhvervsugen i Aarhus

OVERBLIK

Det skal du også vide fra ugen, der snart er gået

NYHEDSBREV

Fik du læst? 5 gode historier - og vores 6 løfter til dig

NYHEDSBREV

Kåring: Aarhus er verdens næstbedste startup-by

Hvis du skal etablere en ny virksomhed, så er Aarhus et godt sted at gøre det. Faktisk er det et af de bedste steder i verden.

OVERBLIK

Det skal du vide fra virksomhederne i Aarhus

RUNDT I AARHUS: I mange større virksomheder er opgaven med at passe og pleje bygninger og udearealet lagt i hænderne på et servicefirma, men ikke hos Novicell i Højbjerg.

INDSIGT

For Rosa Faizzad er omveje også rigtige

PORTRÆT: - Du har slet ikke spurgt mig, hvorfor jeg blev iværksætter? siger Rosa Faizzad, da vi er ved at afslutte interviewet.

OVERBLIK

Det skal du også vide fra ugen, der snart er gået

INDSIGT

Erhvervslivets ønskeliste er klar til kommunalvalget

NYHEDSBREV

Dét skal blive bedre i Aarhus

IVÆRKSÆTTERI

Aarhusiansk serie-iværksætter: Trump spændte ben for Airbnb-ultimatum

INDSIGT

International rekruttering handler om at sælge en samlet pakke

LEDELSE

9 hurtige til Esben Mols Kabell: - Jeg er altid på arbejde og aldrig på arbejde

BÆREDYGTIGHED

Du har ansvaret for den bæredygtige bundlinje

INDSIGT

Aarhus har fået et innovationscenter for økologisk landbrug