Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Aarhus i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Et udsnit af de fleksible arbejdsrum hos Valtech. Her er arbejdszonen med højborde, der kan ændres til et workshop-rum. Der er flere borde i rummet, som kan roteres på samme måde. Samtidig kan rummet separeres fra sidde-området med lydisolerende gardiner. Foto: Valtech

Tilbage på kontoret - men hvor mange møder egentlig ind?

Sommerferien er slut for de fleste, og vi vender tilbage til arbejdspladsen. Eller gør vi?

Godt nok tillader restriktionerne nu, at alle kan møde ind på samme tid, men det er langt fra sikkert, at det også bliver sådan. For det seneste halvandet år har i høj grad accelereret hjemmearbejde og distanceledelse.

Nogle har savnet det daglige samvær, mens andre har elsket at være på egen hånd. Derfor bliver farvellet til ferien heller ikke denne gang nødvendigvis afløst af et gensyn med kollegerne og fyldte kontorer alle steder.

På bundlinjen står i stedet, at vi nu skal lande i en ny normal, og det skal give mening i forhold til arbejdsopgaverne at pendle ind. Ellers kan vi vel lige så godt fortsat sidde derhjemme og forblive digitalt forbundne...?

Det stiller nye krav til alt fra ledere og medarbejdere til indretningen af arbejdspladsen. Krav om at tage stilling og ikke bare lade stå til, for så kan den nyvundne fleksibilitet i arbejdslivet gå ud over samarbejdet og innovationskraften.

Det digitale bureau og et af Danmarks største af slagsen - Valtech - med adresse på Åboulevarden har omdannet kontoret til et oplevelsesrum for at favne den nye virkelighed, og fordi arbejdspladsen er et vigtigt socialt samlingspunkt, forklarer Kenneth Miepe, VP for People & Culture. Men samtidig er forventningen, at kun omkring halvdelen af de knap 30 ansatte vil møde ind ad gangen, og derfor er arbejdspladsen designet netop til det.

Det er Valtechs beta-version på at forme fremtidens kontormiljø, og du kan lade dig inspirere og reflektere over idéerne i dagens nyhedsbrev, der også bringer Erhvervsliv Aarhus tilbage til normalen efter en sommer, hvor vi har bragt en række portrætter af interessante personer fra byens erhvervsliv. Er du gået glip af noget, finder du alle historierne på erhvervslivaarhus.dk, hvor du også kan tilmelde dig vores nyhedsbrev.

Du bliver heller ikke snydt for et portræt i dag, når vi sætter fokus på fintech-iværksætteren Michael Bak, som står bag Pengeprofilen og foran sin forretnings helt store gennembrud.

Og har du i de seneste uger også været vant til at stå op til overskrifter som 'Mens du sov...' og fået en opdatering på nattens OL-konkurrencer fra Tokyo, kan du fortsatte i samme spor, når vi giver et hurtigt sommer-overblik med en stribe nyheder, så du hurtigt kan koble dig på erhvervslivet i Aarhus igen.

God fornøjelse - og velkommen tilbage til hverdagen.

Billede af Henrik Skov Anhøj
Billede af skribentens underskrift Henrik Skov Anhøj Redaktør
Valtechs nye området til uformelle møder kan også fungere som udstillingslokale, idet man kan flytte højbordet og udstille nogle af de digitale installationer og hjælpemidler, virksomheden leverer til sine kunder. Foto: Valtech

Valtech får alverdens kolleger til at kigge mod Aarhus: Det skal være en oplevelse at gå på arbejde

En flytning i coronatiden har fået Valtech i Aarhus til at erstatte det traditionelle kontormiljø med et fleksibelt oplevelsesrum.

Det skal være med til at motivere kunderne til oftere at komme forbi og ikke mindst medarbejderne til at møde ind på arbejdspladsen igen efter nedlukningerne.

Det digitale bureau i Midtbyen har taget konsekvensen af ændrede behov i arbejdslivet og indrettet sig med fokus på samarbejde for at give knap de 30 ansatte det, som hjemmearbejdspladsen ikke kan.

Et nyt oplevelsesrum, der kan ændre sig efter behov, frem for de vante kontorer med faste pladser skal lokke de ansatte hos Valtech tilbage på arbejdspladsen, som det nu atter er muligt uden restriktioner. Dog ikke alle på én gang, for kapaciteten er kun til 60-70 procent.

INDRETNING: Da det digitale bureau Valtech omkring årsskiftet flyttede fra Værkmestergade til Åboulevarden, begyndte virksomheden samtidig at kigge ind i en ny virkelighed.

For corona-pandemien har skubbet til indretningen af fremtidens arbejdspladser. Det mener Kenneth Miepe, europæisk chef for People & Culture i Valtech.

- Jeg tror ikke, at det er coronaen, der har skabt det, som vi kommer til at se i fremtiden. Der har hele tiden været en underliggende tendens, men der er ingen tvivl om, at det seneste år har accelereret udviklingen.

- Nogle gange giver det selvfølgelig bedst mening at arbejde hjemmefra, og det vil vi altid have forståelse for. Men vi tror ikke på, at det er den bedste løsning for vores forretning, at vi fortsætter med at være konstant fysisk adskilt fra hinanden efter Covid. Vores evne til at skabe innovation og hjælpe vores kunder afhænger af, at vi kan sidde sammen. Der sker noget mere og andet, når man er i samme rum, siger Kenneth Miepe, VP, People & Culture, EMEA, Valtech. Pressefoto

Derfor afspejler Valtechs nye kontor på Åboulevarden også mere den nye hverdag frem for den, vi kendte. Faktisk er det ifølge kultur-chefen slet ikke et kontor, som medarbejderne nu igen kan møde ind på, og der er heller ikke en arbejdsstation til alle. Der er derimod tale om et oplevelsesrum.

- Midt i pandemien kunne vi se, at måden, vi indretter vores arbejdsliv på, vil blive drastisk forandret. Derfor var det også en kærkommen lejlighed for os til at gå langt ud over den normale kontorindretning og virkelig tænke på at skabe oplevelser for vores medarbejdere fremfor bare en kontorplads, siger Kenneth Miepe.

Rum ændrer sig med tiden

Og som tænkt så gjort med god hjælp af Skanderborg-virksomheden Ambiente, der har stået for at designe indretningen. Det betyder blandt andet, at Valtechs nye omgivelser i Aarhus er designet som et fleksibelt og kreativt rum, hvor vægge og omgivelser tillader, at rummet kan ændre til med tiden.

Der er for eksempel arbejdszoner med højborde, der kan blive til et stort workshop-rum, og et område, der bliver benyttet til uformelle møder, fungerer samtidig som udstillingsvindue for Valtechs løsninger.

Et udsnit af de fleksible arbejdsrum. Her er arbejdszonen med højborde, der kan ændres til et workshop-rum. Der er flere borde i rummet, som kan roteres på samme måde. Samtidig kan rummet separeres fra sidde-området med lydisolerende gardiner. Foto: Valtech

- I Valtech er vores mantra, at ’we transform by doing’, og fleksibiliteten i vores nye arbejdsomgivelser reflekterer netop dét, forklarer Kenneth Miepe og fortsætter:

- Vi arbejder for mange store og globale brands inden for retail, og vi har også brug for at vise, hvem vi er i vores butik. Vi vil gerne have en lokation, som giver både kunder og medarbejdere lyst til at komme ind til os, og ligesom en strøgbutik har vi også behov for at ændre opstillingen i vinduet og oplevelsen indimellem.

Han understreger, at løsningen ikke er valgt for at spare på kvadratmeterne. Tværtimod har Valtech fået lidt mere plads at boltre sig på i det nye lejemål.

Forbereder sig til vækst

- Det handler for os ikke om husleje, men vi skal vokse i fremtiden. Fra de nuværende 3700 ansatte globalt til 10.000 om tre år, og det kræver, at vi finder nye måder at indrette os på i organisationen. Derfor er indretningen af arbejdspladsen her i Aarhus et pilotprojekt for hele koncernen, og kolleger fra hele verden kigger nu på os for at se, hvordan vi gør, siger Kenneth Miepe.

Eksempelvis skal Valtechs medarbejdere i Paris flytte til en ny lokation i løbet af 2022, ligesom  kolleger i München, Düsseldorf og fra USA har rakt ud for at lære af erfaringerne fra Aarhus.

Valtech

  • Valtech er et globalt, digital bureau, der fokuserer på at transformere virksomheder gennem digital innovation.
  • Blandt kunderne er kendte brands og selskaber som L'Oreal, MAC Cosmetics, Levi's, SAS, Easyjet, Lufthansa, VW, Toyota, Audi, BMW, Royal Copenhagen, Grundfos, Vestas og Novo Nordisk.
  •  Virksomheden har eksisteret siden 1993 og har globalt flere end 3700 ansatte fordelt på 50+ kontorer på tværs af 18 lande.

- Det er vigtigt for os, at miljøet respekterer de mange forskellige personligheder, der er på en arbejdsplads, og der skal også være plads til dem, der gerne vil have deres egen desk, men vi forventer ikke, at alle kommer til at være på arbejde på samme tid, og nu må vi se, om vores hypotese på cirka 50 procent fysisk fremmøde på arbejdspladsen holder, fortæller Kenneth Miepe.

- Vi er vant til at arbejde i distribuerede teams, online og være ude hos kunderne, så det er ikke nyt, men hvis de nye omgivelser skulle lokke alle 28 ansatte i Aarhus ind samtidig, så finder vi nok en løsning på det, selv om kapaciteten i det nye miljø egentlig blot er 60-70 procent.

Arbejdspladsen opfylder socialt behov

Valtechs europæiske chef for People & Culture giver modsat ikke meget for de globale giganter, som tidligt i virus-forløbet meddelte, at medarbejderne jo nu havde vist, at de bare kunne arbejde hjemmefra. Det er ikke løsningen, mener han.

Kantinen kan forvandles til et præsentationslokale. Foto: Valtech

- Vi er sociale væsener, og arbejdspladsen spiller en væsentlig rolle i forhold til netop det sociale aspekt, samarbejdet og kulturen i virksomheden. Tværfaglige teams er en vigtig del af vores dna, og det er ofte her, magien opstår. Det fysiske møde har derfor fortsat stor værdi, og vi må ikke misse hverken fleksibiliteten eller dynamikken, der ligger i det.

- Hjemme-arbejde kan have sine fordele både for medarbejderen og virksomheden, men når du så møder ind på arbejdspladsen, så får du opfyldt andre behov, der også er vigtige, slutter Kenneth Miepe.

Møblerne i dette lokale kan flyttes rundt, så man både kan arbejde i det, men også kan holde møder, så de gule og grå moduler stilles i en cirkel. Nogle kan sidde på dem, imens andre kan stå op bag dem og bruge ryggen som bord. Foto: Valtech
Michael Bak er stifter og direktør af Pengeprofilen i Højbjerg. Iværksætteren og fintech-virksomheden er i dialog med to af landets tre bankcentraler om adgangen til teknologien, der kan kreditvurdere bankkunder på få minutter ud fra valide tal, der lever op til kravene fra Finanstilsynet. Foto: Anita Graversen

Michael Bak har ikke altid været dus med et budget: Nu har han udviklet en regnemotor, som bankerne vil købe

Den aarhusianske fintech-virksomhed Pengeprofilen forhandler med flere bankcentraler om adgang til teknologien bag en regnemaskine, som kan spare pengeinstitutterne for tusindvis af arbejdstimer i vurderingen af kunder.

Manden bag økonomi-motoren er Michael Bak, som egentlig havde forestillet sig, at han skulle være håndværker, men en dårlig ryg førte ham ind i finans-verdenen, og med flere kendte investorer håber han nu på det helt store gennembrud, der kan bringe virksomhedens værdi op over 100 mio. kroner.

En idé om at udvikle et digitalt værktøj, som hjælper kunder i mødet med banken, begynder at ligne et økonomisk guldæg for iværksætteren Michael Bak. Pengeprofilen giver nemlig også bankrådgivere mulighed for at kreditvurdere en kunde på få minutter.

FINTECH: At Michael Bak skulle vælge iværksætteriet som sin karrierevej er i sig selv ikke overraskende for den håndværker-uddannede østjyde.

Til gengæld stod det hverken skrevet i stjerner eller karakterbøger, at det skulle blive inden for fintech-industrien. Men nu kan han stå over for et stort gennembrud, som i løbet af de næste år skal gøre virksomheden Pengeprofilen mere end 100 mio. kroner værd.

Det er i hvert fald, hvad ejerkredsen tror på. Blandt investorerne er Fullrate- og Hiper-stifteren Stig Myken som bestyrelsesformand, Søren Astrup, direktør og partner i Formuepleje, samt Flemming Kristensen, tidligere afdelingsdirektør i Middelfart Sparekasse i Aarhus. De har store ambitioner, som vi vender tilbage til.

Skoletræt fra start

Skolen sagde aldrig den unge Michael det store. Med en tendens til ordblindhed valgte han i stedet at konvertere folkeskolens sidste klassetrin til et job som arbejdsdreng og senere en læreplads i det lokale tømrerfirma.

Som 17-årig gjorde Michael Bak sit første boligkøb, da han på aldersdispensation overtog et sommerhus, og det var her, at Michael Bak første gang stillede i et pengeinstitut og blev bedt om at aflevere et budget.

Sådan ét havde han ikke. Teenageren var bare interesseret i et 'ja' eller 'nej' til at tegne et lån.

Kartoffelkuren og den pressede danske økonomi i slutningen af 1980'erne fik efter murens fald Michael Bak til at tage turen til Tyskland for at finde arbejde. Her brast håndværkerdrømmen sammen med en smadret ryg, og ad omveje fandt han i stedet ind i ejendomsbranchen, hvor han kunne kombinere sin viden om huse og byggeri med et stærkt sælgergen.

Her tog han samtidig sine boglige uddannelser som statsautoriseret mægler, valuar og senere en HD.

Hjælp til budgettet

For at gøre en lang rejse kort endte Michael Bak som uvildig rådgiver og begyndte at forklare kunderne om mekanismerne i bankverdenen, vigtigheden i at lægge et budget og have styr på alle dokumenter, inden besøget i banken. En rådgivning, som han selv havde haft brug for mange år tidligere.

- Mange bankkunder kender ikke deres vilkår for lån og så videre, og i mødet med banken skal rådgiveren først og fremmest sælge et produkt, så banken kan tjene nogle penge. Det er to verdener, som ofte har svært ved at forstå hinanden, mener Michael Bak, som fik idéen til et digitalt værktøj, som kunne guide folk i budgetlægningen og samle alle relevante oplysninger og dokumenter ét sted.

- Det vil gøre arbejdet nemt for både banken, for kunden - og for mig, forklarer fintech-iværksætteren.

Kreditvurderer på få minutter

Det blev i første omgang til virksomheden Bedre Budget, og hvor Michael Bak oprindeligt troede, at han bare havde brug for en hjemmeside til at samle trådene og havde lagt sit eget firma-budget på en halv mio. kroner, så er der efterhånden investeret op mod 25 mio. kroner i opbygningen af det, der i dag er Pengeprofilen.

Samtidig er en række banker begyndt at få øjnene op for den teknologiske motor, som it-platformen bygger på. Motoren gør det nemlig muligt for bankerne på få minutter at kreditvurdere en kunde og samlet set spare tusindvis af manuelle arbejdstimer.

Pengeprofilen

Pengeprofilen er et aarhusiansk baseret fintech-selskab stiftet af den tømrer- og bankuddannede Michael Bak.

Virksomheden beskæftiger 19 medarbejdere - med egen udviklingsafdeling med seks ansatte - og har adresse på Oddervej 157 i Højbjerg.

Forretningen bygger på tre ben:

  1. Selve systemet bag Pengeprofilen, den motor, som Pengeprofilen har udviklet, har vakt opsigt og interesse i bankbranchen. En række banker skal i gang med at teste systemet, som på få minutter kan kreditvurdere kunderne og dermed spare bankerne for tusindvis af arbejdstimer.
  2. En sammenligningstjeneste, som adskiller sig fra de øvrige på markedet, fordi data hentes direkte fra officielle kilder som KMD, Tingbogen, Bilbogen og fondsbørs. Den fungerer sådan, at brugerne sender deres privatøkonomi i licitation blandt de tilmeldte banker, som betaler et beløb, når de får en ny kunde via Pengeprofilen. Modsat andre sammenligningstjenester giver Pengeprofilen et kontinuerligt billede af brugernes privatøkonomi, og brugerne modtager løbende tilbud, når der er penge at spare.
  3. En realkreditberegner, som effektiviserer bankrådgivernes arbejde. Realkreditberegneren fodres dagligt med aktuelle obligationskurser fra fondsbørsen. Den er en succes blandt eksterne rådgivere, og flere fondsbørsselskaber har indgået licensaftaler om brugen af den.
  • Ifølge Pengeprofilens egne tal hjælper platformen brugerne til en gennemsnitlig årlig besparelse på 12.000 kroner per husstand.
  • Platformen har p.t. 4200 husstande som brugere, men en kraftig vækststrategi skal vokse antallet af brugere med 1000 om måneden i det kommende år.
  • Vækstplanen skal føre til det første overskud næste år. Pengeprofilen kom ud af seneste regnskabsår per 30. juni 2020 med et resultat før skat på -812.000 kroner.
  • Innovationsfonden har i år støttet virksomheden med godt en mio. kroner fra en pulje, som under coronapandemien støtter ’særligt lovende danske startups’.

Pengeprofilen er ifølge Michael Bak i øjeblikket i dialog med Bankdata, der leverer it-løsninger til blandt andet Jyske Bank og Sydbank, samt andre store bankcentraler som BEC (Arbejdernes Landsbank og De Danske Andelskasser m.fl.) og SDC (100 små og store pengeinstitutter i Norden).

- Bankerne er begyndt at kigge efter en tredjemands-leverandør, som de kan indgå i et partnerskab med via licensaftaler eller ved at købe op, fortæller Michael Bak om sit guldæg.

Han peger blandt andet på, at Danske Bank for tre år siden blev medejer i aarhusianske Spiir og købte sig ind i Open Banking-teknologien Nordic API Gateway, der gør det nemt og sikkert at udveksle bankdata med tredjeparter i forbindelse med PSD2-kravene.

Værdifuld for bank og kunde

Hvor Pengeprofilens motor lander i det store bankbillede - også prismæssigt - kan Michael Bak endnu kun gisne om, men hvordan kan en bankuddannet håndværker med små 20 medarbejdere skabe løsninger som store banker med hundredvis af ansatte i udviklings-afdelingen og masser af millioner på budgettet ikke bare laver selv?

Det er et spørgsmål, som Michael Bak også møder internt fra branchen.

- Først og fremmest er der tale om en meget konservativ sektor med til tider gammeldags og rigide juridiske systemer, fordi bankbranchen er så reguleret af tilsyn og så videre. Der er brug for nytænkning og udvikling, som tager udgangspunkt i kundernes behov. Her kan tech-virksomhederne noget særligt, og det var også her, at jeg startede.

- Pengeprofilen opstod, fordi der var et behov hos kunderne. Det har krævet mange års udvikling at nå hertil, og nu oplever bankerne, at der er et it-system på markedet, som er gennemtestet og sikkert, og som giver værdi for både bankerne og deres kunder, siger Michael Bak med et smil.

Matchmaking og kreditrating

Investor og kommende bestyrelsesmedlem i Pengeprofilen, Flemming Kristensen, har knap 50 års erfaring i bankbranchen i sin bagage - senest som afdelingsdirektør i Middelfart Sparekasse i Aarhus, som han selv etablerede i 2013 og frem til pensioneringen med udgangen af 2018. Han er ikke i tvivl om platformens potentiale og perspektivet for pengeinstitutterne.

- Jeg er selv tidligere bankmægler og har faciliteret mødet mellem kunde og pengeinstitut, men det var fysisk dengang. Her foregår det hele digitalt, og de tilmeldte banker kan så byde ind på kundernes økonomi via platformen. Det er Michaels oprindelige idé, og hidtil har matchmaker-delen kun været markedsført i Østjylland, men nu går vi også ind i hovedstaden, og så bliver det endnu mere interessant for bankerne, forklarer Flemming Kristensen og fortsætter:

- Men for bankerne vil rationalet og afkastet være endnu større ved at få adgang til den motor, der ligger bag rating-delen, fordi det vil gøre det muligt for bankrådgiveren at kreditvurdere en kunde på få minutter takket være valide, opdaterede tal. Forestil dig en bankrådgiver med 500-700 kunder i sin portefølje, og som måske i dag bruger 3-4 timer i forhold til hvert enkelt lån.

- Og ja, det kan da også godt undre mig, at de største banker ikke selv har opfundet en sådan motor, for det ville de jo i princippet godt kunne, men nu er den her, og det er Michaels fortjeneste, siger Flemming Kristensen.

De kommende måneder vil vise, hvor dialogen med de store bankcentraler og pengeinstitutter om brug af teknologien bag platformen ender, og om investorernes ambition - at Pengeprofilen når et trecifret millionbeløb i værdi inden for et par år - også holder budgettet.

- Aarhus Havn er i gang med en fantastisk spændende udvikling og en kommende udvidelse, der for alvor vil cementere havnen som hele Danmarks erhvervshavn. Det glæder jeg mig til at blive en del af, og samtidig skal jeg i dialog med alle nuværende kunder og aktører for at se, om vi sammen kan gøre det endnu bedre, siger Carsten Kruse, kommende kommerciel direktør, Aarhus Havn. Pressefoto

Mens du holdt ferie: Det er værd at vide fra erhvervs-sommeren i Aarhus

Aarhus har fået et nyt unicorn-selskab efter blandt andet Anders Holch Povlsens Heartland investerer 1,5 mia. kroner i den digitale bank, Lunar.

Nordeuropas største køkkenkoncern, Nobia, rykker sit kommercielle hovedsæde i Danmark til Tilst, mens der er nye ansigter på topposter i både Danske Commodities og på Aarhus Havn.

Det er nogle af de nyheder, som er sluppet ud fra byens virksomheder gennem den seneste måned.

Erhvervslivet i Aarhus har ikke ligget stille hen over sommeren, hvor flere selskaber har landet store investeringer, mens andre virksomheder har skiftet ud i topledelsen.

NAVNLIGT: Den digitale bankudfordrer Lunar kan kalde sig unicorn, efter en række investorer som svenske Kinnevik, kinesiske Tencent og Anders Holch Povlsens investeringsselskab Heartland i midten af juli sendte 1,56 mia. kroner ind i selskabet i en investeringsrunde. Dermed nåede Lunar en samlet værdi på 7,5 mia. kroner og mere end 1 mia. dollars, som enhjørningstatussen kræver.

Lunar, der er stiftet i Aarhus af Ken Villum Klausen i 2015, vil blandt andet bruge kapitalindsprøjtningen til at ekspandere på markedet for erhvervskunder i Danmark og resten af Norden. Senest har Lunar gjort sig bemærket i sektoren ved at love kunderne positive renter. Læs mere her.

Det er dog ikke kun den digitale bank, som Anders Holch Povlsen har kastet sin investeringslyst på i løbet af sommeren. Bestseller har som led i omstillingen af modebrachen investeret i tre amerikanske iværksætterselskaber og finske Infinited Fiber Company. Det fortæller Finans.

Køkkenkoncernen Nobia Danmark, der blandt andet står bag HTH, Invita og Uno Form, flytter fra september sit kommercielle hovedsæde til Tilst fra Ølgod i Vestjylland, hvor produktionen fortsat forbliver.

Flytningen af de omkring 100 arbejdspladser sker ifølge direktør Jesper Gylling Olsen i håb om bedre rekrutteringsmuligheder i fremtiden. Nobia Danmark er en del af Nordeuropas største køkkenkoncern, Nobia, med hovedsæde i Sverige. Det skriver blandt andre stiften.dk.

Brille- og familievirksomheden Lindberg er solgt til det franske forretningsimperium Kering Eyewear, og det aarhusianske brand er dermed kommet i selskab med mærker som Gucci, Cartier og Saint Laurent.

Salget er et resultat af flere års samtaler mellem parterne, oplyser direktør Henrik Lindberg, der er anden generation i spidsen for virksomheden. Salgsprisen er uoplyst.

Aarhus Havn har containerne hen over sommeren hobet sig op, og derfor har Aarhus Kommune givet tilladelse til at stable godset i lag af syv og ikke fem som hidtil. Det seneste halve år er antallet af container på havnen vokset med 21 procent.

På navnefronten er der også nyt fra havnen. 1. oktober tiltræder Carsten Kruse som ny kommerciel direktør for Danmarks største erhvervshavn.

Stillingen har været ubesat, siden Nicolai Krøyer først på året satte sig i stolen som administrerende direktør i Aarhus Lufthavn. Den 52-årige Carsten Kruse kommer fra en stilling som trafikdirektør hos Samsø Rederi.

Hos energihandelshuset Danske Commodities er der også nyt fra topledelsen. Her træder norske Olav Martin Bjordal ind som CFO og afløser Lars Troen Sørensen på posten.

Olav Martin Bjordal er tidligere VP for Finance & Control hos Equinor, som i 2019 overtog ejerskabet af Danske Commodities fra stifteren Henrik Lind i en handel til godt fire mia. kroner.

I samme branche har InCommodities, der er stiftet i 2018 af tidligere ansatte hos netop Danske Commodities, nu den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs i ejerkreden via en investering på knap 100 mio. kroner.

Jesper Johanson, CEO og medstifter, forventer ifølge Finans, at InCommodities vil levere tocifret vækstrater på driften i de kommende år med Goldman Sachs som strategisk investor. Det aarhusianske energihandelsselskab leverede en omsætning på plus 2 mia. kroner i 2020 og nåede et driftsresultat på plus 30 mio. kroner.