Annonce
Uffe Lyngaae er direktør i kommunikationsbureauet Publico, der har base på havnen i Aarhus. Han stiftede selv virksomheden, der beskæftiger plus 30 ansatte, for 20 år siden. Foto: Michael Svenningsen
DEBAT

Kære erhvervsleder: Spyt piben ud!

Den, der lever stille, lever godt. Det mantra har domineret på ledelsesgangene i rigtig mange SMV-virksomheder i mange årtier. Ikke mindst i jyske, ejer-ledede virksomheder, hvor man har været dygtig til at tjene gode penge, kvartal efter kvartal, men usynlig som et spøgelse i samfundsdebatten.

Samfundsdebatten savner efter min mening deltagelse af erhvervsledere fra helt almindelige virksomheder. Virksomheder, der sælger fliseklæbere, gearkasse-komponenter, træbeton-loftsplader og plastrør.

Den type virksomheder, der er allerflest af i Danmark, som finansierer velfærdssamfundet, og som finder plads til fleksjobberen ude på lageret, mens de driver den grønne omstilling fremad. Disse virksomheder glemmer typisk at fortælle andre end deres (stolte) medarbejdere om deres væsentlige samfundsbidrag.

Jeg har længe haft det synspunkt, at erhvervslivets (autentiske) stemme har manglet i debatten, hvor vi har måttet tage til takke med borgerlige politikeres ofte distance-forvanskede udlægning af erhvervslivets problemer og behov. Nogle gange kan man nærmest høre ekkoet af det seneste virksomhedsbesøg, når politikere sætter overfladiske floskler på ”erhvervslivets udfordringer”.

Men nu mener jeg faktisk, at der er bedre argumenter end nogensinde før for, at erhvervsledere skal turde tænde for debatmikrofonen og tale med klar erhvervsrøst om både store og små temaer – om ikke for andet, så for at varetage deres virksomheds interesser.

Tiden kalder nemlig på transparens, åbenhed, ærlighed, mod og klar tale om virksomheders samfundsbidrag. Jeg vil vove den påstand, at de virksomheder, der fortsætter taktikken med at leve musestille, kommer til at dø en langsom og pinefuld død.

Om det er sivende kundeopbakning, ubesatte stillinger, demotiverede medarbejdere eller nye afgifter og regulering, der bliver dødsårsagen, vil være forskelligt fra cvr-nummer til cvr-nummer. Men det er efter min mening oplagt, at det bliver stadig sværere at skabe usynlige succeser i fremtiden. Det er allerede nu svært.

Tag bare det aktuelle problem i Danmark (og i verden) med knaphed på arbejdskraft. Det er et top-3 issue i stort set alle de virksomheder, jeg taler med til daglig i mit arbejde som kommunikatonsrådgiver.

De virksomheder, som ikke har arbejdet seriøst med markedsføring, branding, PR, sponsorater eller andre synlighedsskabende aktiviteter, har jo markant sværere ved at komme med på shortlisten hos de eftertragtede ingeniører, software-udviklere, elektrikere og stuepiger, som alle kæmper om for tiden.

I mit kommunikationsbureau arbejder vi aktuelt for flere danske virksomheder, som for første gang i dette årtusinde øger deres synlighed i Danmark – udelukkende for at komme ind på radaren hos potentielle nye medarbejdere. Og det er selvfølgelig fint for os i kommunikationsbranchen, at vi får lidt ny omsætning ind på den konto.

Men der er altså lang vej fra ukendt B2B-virksomhed med et website udviklet af direktørens nevø i 2007, 43 følgere på sociale medier og så til at blive et love-brand anno 2021.

Sandheden er, at en samfundsengageret topleder med sine meningers mod kan gøre mere for en virksomheds synlighed og sympati på kort sigt, end jeg som kommunikationsrådgiver kan med min ellers så fine og fancy branding-værktøjskasse. Tænk bare på, hvad Martin Thorborgs personlige brand har gjort for hans lille regnskabssoftware-firma (Dinero), som få ville have hørt om, hvis det ikke var for ham.

Men (meget) mindre end Martin Thorborgs karisma kan altså sagtens gøre det. Man kan skrive et læserbrev eller en klumme som denne. Man kan skrive et opslag på Linkedin (helt ufarligt) eller på Twitter (måske ufarligt – afhængig af temaet).

Man kan deltage på Folkemødet – for eksempel sammen med sin brancheorganisation. Man kan lægge lokaler til en politisk debat i forbindelse med kommunalvalget. Man kan kontakte medier med holdningsbårne historier – eventuelt i samarbejde med en NGO eller brancheorganisation, hvis det føles for friskt at gøre det i eget navn.

Tematisk behøver man da heller ikke begynde med indlæg om, at dyrevelfærden skal ned i dansk fødevareproduktion, eller at det med #MeToo og ligestilling er noget pjat. Man kan jo begynde helt tæt på sin virksomheds interessesfære og tale om arbejdskraftmangel, rammevilkår, finansiering, digitalisering, infrastruktur eller lignende.

Og man kan begynde med at publicere indlæg på virksomhedens egne kanaler – på website, intranet, Linkedin. Hvis det går godt, hvad jeg tør vædde på, det gør, kan man eksperimentere med mediekontakt til lokal- eller branchemedier – eventuelt med fokus på samme temaer, som man allerede har talt om på egne kanaler.

Kære erhvervsleder: Spyt nu piben ud, og stempl ind i samfundsdebatten. Hvis ikke for samfundets skyld, så for din virksomheds omdømme, jeres employer brand og rekrutteringsmuligheder, jeres license to operate samt jeres relationer til myndigheder og NGO’er.

Jeg glæder mig til at læse, lytte og følge med.

Få overblik her
REKRUTTERING

Proshop har plads til alle - uanset hvilke udfordringer de kommer med

GODE RÅD

Proshop deler tre gode råd til mere socialt ansvar

INDSIGT

E-handelsprisen 2022: Her er vinderne fra Aarhus

OVERBLIK

Her får du ugens korte nyhedsoverblik

NYHEDSBREV

Proshop: Socialt ansvar er alles ansvar

INDSIGT

Vertica er årets bedste praktiksted: Her deler de opskriften på succes

OVERBLIK

Det bør du også vide fra byens virksomheder

Efter mere end syv år på posten som administrerende direktør er Klaus Bendix Poulsen fortid hos Byggeselskab Mogens de Linde. Med virkning fra 1. april er Thomas Dahl Jensen tiltrådt topchefstillingen.

NYHEDSBREV

Aarhus har et unikt miljø for e-handel

- Det er helt vildt, hvad de kan i Aarhus.

OVERBLIK

Værd at vide fra virksomhederne i Aarhus

Aarhus Investor Summit - Science Edition arbejder for at give startups og spinouts mulighed for at møde og tiltrække både lokal, national og international kapital. I et unikt samarbejde med Aarhus Universitets Technology Transfer Office (TTO) overlader årets første summit scenen til vigtig forskning fra Aarhus Universitet.

INDSIGT

Seks nomineringer til branchepris: Aarhus er centrum for e-handelsløsninger

INDSIGT

Disse Aarhus-virksomheder kæmper om årets e-handelspriser

INDSIGT

Kunstig intelligens kan styrke din kundetilfredshed

TRE VÆRKTØJER

Capturi deler 3 værktøjer til en lettere hverdag

INDSIGT

Ugens finansnyheder fra Aarhus

NYHEDSBREV

Capturi hjælper dig med at forstå kunderne

NYHEDSBREV

Træn dine ansøgere og få bedre kandidater

OVERBLIK

Ugens nyhedsoverblik fra erhvervslivet i Aarhus